دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آنچه باید درباره روزه گرفتن در بارداری بدانید

  • افسانه شمشیری
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

بسیاری از خانم های باردار مسلمان در سرتاسر دنیا در ماه مبارک رمضان روزه میگیرند. از آنجا که شرایط و توانایی افراد باهم فرق می کند، اگر روزه گرفتن به مادر و یا به جنین آسیبی نمی رساند، اشکالی ندارد. به هر حال اگر باردار هستید و قصد روزه گرفتن در ماه رمضان را دارید، در ادامه این مطلب با شرایط روزه گرفتن در بارداری همراه ما باشید.

بارداری شرایط ویژه ای را برای مادر ایجاد می کند که از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. برای همین خانم های باردار نمی دانند که در ماه رمضان روزه بگیرند یا نگیرند و اگر بخواهند روزه بگیرند باید چه مواردی را رعایت کنند تا به خود و جنینشان آسیبی وارد نشود. در ادامه بیشتر به موضوع روزه گرفتن در بارداری می پردازیم.

شرایط روزه گرفتن در بارداری

برای روزه گرفتن در حاملگی، در درجه اول با پزشک خود مشورت کنید اگر از نظر پزشک، حاملگی سالمی دارید و هم شما و هم جنین  هردو سالم و قوی هستید، این امکان وجود دارد که با رعایت مواردی که در ادامه گفته می شود، می توانید روزه بگیرید. از دیگر مواردی که زنان باردار با وجود نداشتن هیچ مشکلی برای روزه گرفتن باید به آن توجه کنند، زمان روزه گرفتن است. روزه گرفتن در ماه رمضان که با فصل تابستان مصادف شده است خطرناک است و می تواند مادر را با خطر کم آبی مواجه کند. علاوه بر این گرسنگی طولانی مدت مادر برای جنین خطرساز می شود، زیرا ممکن است جنین با کمبود پروتئین و ویتامین روبرو شود.

از موارد دیگر تغذیه در بارداری این است که زنان باردار با غذا خوردن انرژی خود و جنین را تامین می کنند حال اگر بعضی از مادران باردار نتوانند حجم زیادی از غذا را به صورت یکجا دریافت کنند و باید مواد غذایی را در فواصل زمانی کم مصرف کنند، بهتر است که روزه نگیرند.

روزه گرفتن در سه ماه دوم بارداری

روزه گرفتن در سه ماه اول حاملگی

در سه ماه اول بارداری به دلیل تغییر هورمون ها، سیستم گوارشی نیز تغییر می کند و بیشتر مادران دچار حالت تهوع و استفراغ می شوند. به همین دلیل در این دوران اگر مادران دچار سوء تغذیه شوند، نوزاد با وزن پایین متولد می شود که این کمبود وزن احتمال بیماری نوزاد به سندرم متابولیک و بیماری سیستم عصبی و مغزی را زیاد می کند. در نتیجه تغذیه سه ماه اول بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

روزه گرفتن در بارداری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

از طرفی در سه ماه اول، مغز و سلول های عصبی جنین برای اینکه رشد کنند از گلوکز یا قند مستقیم بدن مادر استفاده می کنند. زمانی که تغذیه صورت نگیرد کبد از ذخایر گلوکز سلول ها را تغذیه می کند و بعد از آن ذخایر پروتئین و چربی مصرف می شوند. بنابراین روزه گرفتن در بارداری، آن هم در این دوران حساس که بدن مادر انرژی سلول های خود را تامین می کند، به احتمال زیاد جنین با خطر کمبود انواع پروتئین و ویتامین روبرو می شود. از طرف دیگر گرسنگی در طولانی مدت باعث افزایش میزان کتون خون مادر و در نتیجه خون جنین می شود که این خود منجر به عدم رشد مناسب جنین شده و در آینده از لحاظ یادگیری با مشکل مواجه می شود. بنابراین روزه گرفتن در این دوران اکیدا ممنوع می باشد.

روزه گرفتن در سه ماهه دوم

برای روزه گرفتن در حاملگی آن هم در سه ماهه دوم، اگر مادر سالم باشد و بیماری خاصی نداشته باشد، تحت نظر پزشک می تواند روزه بگیرد. توصیه می شود، حتما سه وعده افطار، شام و سحر در رژیم غذایی باشند و بین وعده های افطار تا سحر مایعات فراوان بدون کافئین بنوشند. در تمام وعده ها از مواد غذایی پر فیبر مثل غلات، میوه جات و سبزی جات مصرف کنند. مصرف شیرینی جات و قندها را قطع کنند تا به دیابت بارداری دچار نشوند. در استفاده از قندهای طبیعی مثل خرما و کشمش هم اعتدال را رعایت کنند.

رژیم غذایی برای روزه گرفتن در دوران بارداری

بهتر است قبل از روزه گرفتن به پزشک متخصص تغذیه هم مراجعه کنید تا میزان کالری مورد نیار بدن شما مشخص تا در وعده های افطار تا سحر تامین شود. به هنگام روزه داری نیز مرتبا وزن خود را چک کنید. از نوار آزمایش اندازه گیری کتون موجود در ادرار، استفاده کنید و از پزشک خود طریقه استفاده آن را بپرسید.

روزه گرفتن در سه ماهه سوم

روزه گرفتن در حاملگی، آن هم در دوران پایانی که جنین به بیشترین رشد و افزایش وزن خود رسیده است، به ضرر مادر می باشد چرا که بدن مادر در این دوران به مواد معدنی و انواع ویتامین ها، آهن و کلسیم بیشتری نیاز دارد تا سلامتی وی به هنگام زایمان و همچنین در دوران پس از زایمان نیز حفظ شود. از طرف دیگر اگر بدن مادر دچار کم آبی شود ممکن است دردهای زایمان زودرس شروع شوند.

روزه گرفتن در سه ماه اول بارداری

آمادگی مادر برای روزه گرفتن در دوران حاملگی

روزه گرفتن خانوم های باردار در ماه رمضان بر طبق نظر مراجع مختلف واجب نمی باشد و در صورتی که خانوم حامله ای احساس کند که روزه گرفتن وی می تواند به وی و جنینش آسیب بزند، باید از انجام این کار خودداری کند. با این حال بسیاری از مادران باردار دوست دارند در ماه رمضان روزه بگیرند، بنابراین در صورتی که خانوم حامله ای تمایل به روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان داشته باشد، حتما لازم است قبل از فرا رسیدن ماه رمضان مواردی که در زیر به آن اشاره شده است را رعایت نماید :

روزه گرفتن در حاملگی

  • با پزشک معالج تان درباره روزه داری مشورت کنید و از وی بخواهید تا با توجه به عوارض احتمالی روزه گرفتن همچون مبتلا شدن به دیابت حاملگی و یا کم خونی سلامتی وی را مورد بررسی قرار دهد.
  • حتما باید در طول روزه داری میزان قند خون مادر باردار زود به زود چک و کنترل شود.
  • در صورتی که از خوراکی ها و نوشیدنی های دارای کافئین مانند قهوه، چای، نوشابه، چای سبز و شکلات به مقدار زیاد استفاده می کنید، حتما قبل از شروع شدن ماه رمضان به منظور جلوگیری از سردرد, مصرف این خوراکی ها و نوشیدنی ها را محدود نمایید. به طور کلی یک خانوم باردار باید از مصرف بیش از ۲۰۰ میلی گرم کافئین و یا دو فنجان نسکافه در روز پرهیز نماید.
  • در صورت شاغل بودن، از کارفرمای خود بخواهید تا زمان استراحت بیشتری را برایتان در نظر بگیرد و یا اینکه در ماه رمضان شما را از انجام اضافه کاری معاف نماید.
  • برای داشتن یک برنامه تغذیه ای عالی, بهتر است به نزد متخصص تغذیه مراجعه کنید.
  • لیستی کامل از همه مواد غذایی و نوشیدنی هایی که در طی این ماه مصرف می کنید را تهیه نمایید تا بدانید که چه غذا هایی را بیشتر و چه غذا هایی را کمتر مصرف کرده اید.
  • همه کار های ضروری و غیره و خرید های خود را قبل از شروع ماه رمضان انجام دهید.
  • وزنتان را به طور مرتب در ماه رمضان و در زمان روزه گرفتن چک کنید.

روزه در بارداری

نکات پایانی

به طور کلی برای روزه گرفتن در حاملگی, اگر شرایط زیر را داشتید به هیچ وجه روزه نگیرید.

  • حالت تهوع و استفراغ در تمام طول بارداری
  • مبتلا به کم خونی، دیابت حاملگی و فشار خون بالا
  • داشتن سردرد و سرگیجه در زمان روزه بودن
  •  احساس ضعف و گرسنگی به هنگام روزه داری

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *