دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

رژیم لاغری در ماه رمضان و نکاتی که برای کاهش وزن در این ماه باید بدانید

  • افسانه شمشیری
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

در ماه مبارک و پر برکت رمضان، افراد بسیاری می خواهند علاوه بر فیض بردن از اجر معنوی در این ماه، اضافه وزن خود را هم کم کنند. بنابراین استفاده از یک رژیم غذایی مناسب حائز اهمیت است. به طوری که بعد از پایان این ماه عزیز هم شخص بتواند رژیم خود را دنبال کند. در ادامه به رژیم لاغری در ماه رمضان می پردازیم پس با ما همراه باشید.

ماه مبارک رمضان، فواید بسیار مفیدی برای روح و جسم انسان دارد و علاوه بر آثار معنوی بر سلامت جسم هم اثر مثبت می گذارد البته به شرطی که طبق اصول درست و صحیح روزه گرفته شود. در این ماه هم کسانی که نمی خواهند وزن از دست بدهند و هم کسانی که خواهان کاهش وزن هستند، می توانند روزه بگیرند. ما در این مطلب به رژیم لاغری در ماه رمضان می پردازیم.

رژیم لاغری در ماه رمضان

در ماه مبارک رمضان، فعالیت شخص کمتر می شود و بیشتر استراحت می کند در نتیجه متابولیسم و سوخت و ساز بدن نیز کاهش می یابد. به همین دلیل نیازی به دریافت مواد غذایی بیشتر نسبت به روزهای عادی نیست. داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن بهتر از این است که شخصی فقط با نخوردن غذا بخواهد وزن کم کند و چنین کاهش وزنی فقط به ضرر خود آن شخص تمام می شود. در ادامه به مناسب ترین رژیم لاغری در ماه رمضان اشاره می کنیم.

برنامه غذایی عالی برای کاهش وزن روزه داران

مهم ترین اصل یک برنامه غذایی صحیح، استفاده از تمام گروه های غذایی در هر شبانه روز است. داشتن سه وعده غذایی مناسب یعنی افطار، شام و سحر، الزامی است و هیچ گروه سنی و حتی افراد چاق و دارای اضافه وزن نیز نباید یکی از آن ها را حذف کند. در هر وعده نباید از مواد غذایی شیرین و دارای قند و شکر زیاد، پرچرب، پرکالری و سنگین مصرف کرد و خود را کاملا سیر نمود.

رژیم لاغری شکم در ماه رمضان

برای داشتن رژیم غذایی لاغری در ماه رمضان, از مصرف بیش از اندازه غذاهای شیرین مانند زولبیا، بامیه، شیرینی جات و نوشیدنی‌های شیرین، به ویژه هنگام افطار و همچنین از مصرف غذاهای پرچرب و سرخ‌شده در وعده های شام و سحر خود داری کنید.

وعده افطار

مهمترین نکته در رژیم لاغری در ماه رمضان این است که وعده افطار سبک و دارای مواد غذایی کم کالری مثل انواع سوپ، فرنی، شله زرد، آبمیوه های طبیعی، قند طبیعی مثل خرما، انواع شربت مثل شربت خاکشیر باشد. از مصرف انواع دسر و شیرینی جات مثل زولبیا و بامیه در این وعده و همچنین از مصرف بیش از حد مایعات مخصوصا چای پرهیز کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

خرما کاهش دهنده وزن

وعده های غذایی ماه رمضان

وعده شام

نکته مهم بعدی در رعایت رژیم کاهش وزن در ماه رمضان مصرف وعده شام، بعد از گذشت دو ساعت از وعده افطار می باشد. شام را نیز کم حجم، سبک و کم کالری میل کنید. از مصرف چندین غذا مخصوصا غذاهای چرب و سرخ کردنی در وعده شام استفاده نکنید. بهتر است در این وعده از مواد غذایی مثل نان، برنج، گوشت، انواع حبوبات، سیب زمینی، لبنیات و سبزیجات استفاده کرد. بهتر است بعد از گذشت یک ساعت از وعده شام، مصرف میوه جات را شروع کرد. پس از مصرف شام میتوان مقدار مختصری از انواع مغزها را هم استفاده کرد که اگر خام مصرف شوند بهتر است.

بنابراین با جدا شدن وعده افطار از شام و رعایت موارد گفته شده، افراد چاق هم از انواع گروه های مواد غذایی مصرف می کنند و هم نیاز بدنشان به ویتامین ها و پروتئین ها را برطرف می کنند. بدین ترتیب با مصرف نکردن مواد غذایی پرکالری روند کاهش وزن صورت می گیرد بدون اینکه بدن از این کاهش وزن متضرر شود.

رژِیم لاغری عالی در ماه رمضان

وعده سحر

آخرین نکته نیز در رژیم کاهش وزن در ماه رمضان استفاده از وعده سحری است. زیرا در زمان سحر، بیشترین انرژی مورد نیاز بدن تامین می شود. در وعده سحر همچون وعده شام از تمام گروه های غذایی که شامل انواع نان و غلات، حبوبات و گوشت، لبنیات، میوه جات و سبزی جات می شوند را استفاده کنید. در گروه غلات بیشتر از نان سنگک و یا بربری مصرف شود. انواع میوه ها و شربت خاکشیر یا عسل در این وعده میل شود. در وعده سحری نیز همچون وعده های دیگر پرخوری نکنید و بلافاصله بعد از اتمام این وعده دراز نکشید و نخوابید زیرا به شدت به دستگاه گوارش فشار وارد می شود.

از مصرف نمک، مواد غذایی پر ادویه و پرچرب مثل سیرابی و کله پاچه و مصرف زیاد گوشت در وعده سحر پرهیز کنید زیرا باعث می شوند که آب بیشتری از بدن دفع شود.

رژیم لاغری در ماه رمضان

کاهش وزن در ماه رمضان با گیاهان دارویی

برای کاهش وزن درمان های خانگی متعددی وجود دارد که با استفاده از ادویه جات و گیاهان دارویی و گنجاندن آن ها در رژیمهای لاغری می توان به وزن ایده آل در ماه رمضان رسید. بنابراین با افزودن آن ها به هر یک از وعده های غذای در ماه رمضان می توانید از وزن خود بکاهید، البته حتما با پزشک مشورت نمایید. این گیاهان دارویی به شرح زیر می باشند:

  • زرد چوبه

هندی ها این ادویه را به مقدار زیادی در غذاهای خود مورد مصرف قرار می دهند که بر اساس مطالعات صورت گرفته این ادویه کمک کننده موثری برای کاهش التهاب می باشد. لازم است بدانید که از علت های کندی کاهش وزن و چاق بودن التهاب می باشد.

  • فلفل سیاه

این ادویه به دلیل داشتن ماده ای به نام پی پرین دارای طعمی تند می باشد. نشان داده شده است که این ماده به کالری سوزی بدن از طریق پدیده گرمایی کمک شایانی می کند. علاوه بر آن سبب می شود تا بدن بهتر از مواد مغذی استفاده نماید.
  • پودر فلفل

استفاده سه مرتبه پودر فلفل در روز می تواند به چربی سوزی بالای بدن کمک کند، زیرا حاوی ماده ای به نام هیدروکپسیات می باشد.

کاهش وزن در ماه رمضان با پودر فلفل

  • گشنیز

یک رژیم لاغری مناسب برای کم کردن وزن مصرف سبزیجاتی همچون گشنیز می باشد که علاوه بر تقویت عملکرد متابولیسم بدن، در کاهش وزن بدن نیز موثر می باشد.
  • دارچین

دارچین از ادویه های پر استفاده در ماه مبارک رمضان می باشد که در تهیه و تزیین فرنی، شعله زرد و … استفاده می شود. این ادویه می تواند به کنترل انسولین و قند خون کمک نماید و خطر ابتلا به بیماری دیابت را کاهش دهد.
  • زنجبیل

یکی دیگر از داروهای گیاهی که می توان به عنوان درمان مفید در رژیم لاغری ماه رمضان مورد استفاده قرار داد زنجبیل تازه می باشد که به صورت پودر نیز می تواند مورد استفاده قرار گیرد. زنجفیل با کم کردن اشتها مانع از پرخوری می شود.

  • زیره سبز

با ترکیب این گیاه دارویی با ادویه جات دیگر می توان به روند کاهش وزن بدن کمک کرد.

کاهش وزن در ماه رمضان با گیاهان دارویی

نکات پایانی

از نظر علمی برای داشتن کاهش وزن در ماه رمضان نباید هیچ کدام از وعده های غذایی گفته شده را حذف کرد. استفاده از یک یا دو وعده غذایی نه تنها به لاغری و کاهش وزن کمک نمی کند بلکه ممکن است شخص به جای از دست دادن ذخایر چربی خود، بافت عضلانی خود را از دست بدهد. زیرا بدن برای تامین انرژی خود فقط به سوزاندن چربی نیاز ندارد. بدین ترتیب حتی ممکن است که بافت عضلانی کاهش و میزان چربی بدن افزایش یابد.

می توانید بعد از وعده غذایی افطار یا شام ورزش های سبکی مثل پیاده روی، که به کاهش وزن نیز کمک می کنند را انجام بدهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *