دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان سینوزیت با عسل و تاثیر معجزه آسای آن

  • افسانه شمشیری
  • ۱۳ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

حفره هایی در نواحی پیشانی و گو نه ها و اطراف بینی وجود دارد که به آن ها سینوس گفته می شود. وقتی که سینوس ها به جای هوا از ترشحات عفونی پر شوند، سینوزیت ایجاد می شود. در ادامه با روش بسیار عالی درمان سینوزیت با عسل آشنا می شوید.

عسل خاصیت میکروب کشی دارد و در طب سنتی نیز به عنوان یک ضد میکروب عمل می کند. زیرا ترکیبات موجود در آن آنتی باکتریال هستند. برای همین از عسل برای بهبود مبتلایان به سینوزیت استفاده می شود. در واقع یکی از روش های طب قرآنی، رفع سینوزیت با عسل است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با این روش درمانی فوق العاده آشنا شوید.

درمان سینوزیت با عسل

سرما، باعث افزایش ترشحات، بسته شدن و تورم سینوس ها و در نتیجه تحریک سینوزیت می شود. غیر از سرما، دلایل دیگری مثل قرار گرفتن در معرض آلودگی و محرک‌های بینی، دود سیگار، آلرژی، پولیپ بینی و انحرافات بینی نیز باعث عفونت سینوس ها می شوند. از نشانه های عفونت سینوسی می توان به سردرد، سنگینی چشم ها،درد مجرای بینی، درد در نواحی مختلف صورت، سرفه، تغییر رنگ ترشحات داخل بینی، داشتن ترشحات یا خلط در داخل حلق اشاره کرد.

درمان سینوزیت با عسل

دانشمندان دریافته اند که قوی ترین باکتری هایی که در برابر داروهای شیمیایی ضد میکروبی، از خود حفاظت می کنند، در برابر عسل ناتوان می شوند. عسل نسبت به قوی ترین آنتی بیوتیک هایی که برای کشتن باکتری ها استفاده می شوند، بسیار قوی تر عمل می کند. در نتیجه می توان گفت که قوی ترین راه برای درمان سینوزیت و یا حتی نشانه های آن ، استفاده از عسل است. در ادامه در کنار روشرفع سینوزیت با عسل, روش های دیگری را هم بیان می کنیم.

علائم سینوزیت و درمان با عسل

شربت عسل و آب لیمو

یکی از روش های بهبود سینوزیت با عسل,  استفاده از شربت عسل و آبلیمو است. برای تهیه این شربت ابتدا در یک لیوان آب گرم یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی را با نصف یک عدد لیمو ترش تازه مخلوط کنید. روزانه از این شربت میل نمایید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

درمان سینوزیت با شربت عسل

عسل و عرق نعنا

یکی از راه های درمانی سینوزیت استفاده از نصف استکان عرق نعنا با یک قاشق مربا خوری عسل است. روزانه سه بار و هر دفعه پنج قطره از این مخلوط را در بینی بچکانید.

چای عسل، دارچین و زنجبیل

یک روش خانگی دیگر برای بهبود سینوزیت, استفاده از چای دارچین و زنجبیل به همراه عسل است. دارچین یک قاشق مربا خوری، زنجبیل نصف قاشق چای خوری را با دو لیوان آب جوش مخلوط کنید و به مدت نیم ساعت دم کنید. روزانه ۲ تا ۳ فنجان از این چای، به همراه عسل استفاده شود.

درمان سینوزیت با دارچین و عسل

درمان سینوزیت با چای زنجبیل و عسل

روش بهبود قطعی سینوزیت با عسل

برای رفع سینوزیت با عسل که روشی موثر و قطعی است، به صورت گفته شده عمل کنید. ابتدا بخور گل بابونه را آماده کنید. برای این کار، در یک ظرف کوچک که حاوی آبجوش است، گل بابونه بریزید. برای هر یک لیوان آبجوش، یک قاشق غذاخوری گل بابونه در نظر بگیرید. سپس ظرف را بر روی حرارت کم قرار دهید.

دو قاشق مربا خوری آب را با یک قاشق مربا خوری عسل طبیعی مخلوط کنید. سپس دراز بکشید و در هر سوراخ بینی دو قطره  از این محلول را بچکانید. داشتن سوزش طبیعی است پس بهتر است که تحمل کنید. بعد از گذشت ۱۰ ثانیه، در حالت سجده قرار گرفته و ۱۰ ثانیه دیگر نیز در همین حالت باشید. بدین ترتیب چرک ها در پشت حلق و مخاط بینی کم کم جمع می شوند که باید هر وقت احساسشان کردید، آن ها را تخلیه کنید. بعد از گذشت ۳ دقیقه از چکاندن آب و عسل در بینی، از بخور گل بابونه به مدت ۱۰ دقیقه استفاده کنید و در حین بخور، دم و بازدم عمیق انجام دهید. سینوس ها بخاطر آب و عسل، تحریک می شوند. در نتیجه بخور گل بابونه باعث می شود که عفونت و چرک بیشتری از مجراها خارج شود. می توان در حین بخور، مخاط بینی را تخلیه کرد.

بعد از انجام بخور، حوله ای را به دور سر و پیشانی خود بپیچید. سینوس ها در این مرحله بسیار تحریک شده اند. برای تحریک بیشتر دوباره آب و عسل در داخل بینی بچکانید. این بار به مدت ۱ دقیقه دراز بکشید. سپس عمل بخور را دوباره انجام بدهید. انجام مرحله دوم، منجر به تخلیه شدید چرک ها و عفونت ها می شود. در مرحله بخور حتما عفونت ها را خارج کنید زیرا باعث می شود که بهبود به صورت موفق تری انجام شود. این روش را روزانه و به طریقی که گفته شد انجام دهید تا سینوس ها کاملا تمیز شوند. برای بهبود سریع، می توان بعد از مرحله دوم بخور، مقداری روغن زیتون اصل، سینوس ها را به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ داد. در واقع این روش بهترین راه بهبود برای سینوزیت ها است.

درمان سینوزیت با گل بابونه و عسل

نکات پایانی

نکاتی که باید برای بهبود سینوزیت با عسل,  رعایت کرد:

  • از غذاها با طبع سرد مثل لبنیات بخصوص ماست شیرین، ترشیجات مخصوصا سرکه استفاده نشود.
  • فقط از غذاهایی با طبع گرم استفاده کنید.
  • بسیار آب بنوشید. روزانه بین ۶تا ۱۰ لیوان آب نوشیده شود.
  • افزایش گردش خون در درمان تاثیر دارد. پس روزانه مقداری ورزش کنید.

درمان خانگی سینوزیت

در درمان خانگی سینوزیت علاوه بر عسل از روش های طبیعی دیگری نیز برای بهبود این بیماری و علائم آن استفاده می شود. بخور دادن، نوشیدن مایعات زیاد، دوری از دود سیگار، استفاده از سرکه سیب، ترب کوهی، پیاز و … از جمله درمان های طبیعی موثر برای سینوزیت می باشد که در ادامه به شرح دو سه موارد خواهیم پرداخت.

  • بهبود سینوزیت با پیاز

پیاز به دلیل داشتن گوگرد دارای خاصیت ضد باکتریایی می باشد که به بهبود عفونت های سینوسی کمک می کند. استنشاق بوی پیاز تازه و خرد شده منجر به پاکسازی مجاری بینی و درمان عفونت های خفیفی سینوسی می شود. چرا که با ریز کردن پیاز گوگرد موجود در آن آزاد می گردد، البته گوگرد ممکن است باعث سوزش دردناک چشم ها می گردد. به همین منظور می توان پیاز کاملا خرد شده را درون قابلمه با آب جوش به مدت ۵ دقیقه بجوشانید و بعد مقداری از آن را درون لیوانی بریزید و برای کمک به احتقان بینی و آبریزش، بوی پیاز را استنشاق نمایید.

درمان سینوزیت با پیاز

چنانچه با طعم پیاز مشکلی ندارید می توانید این جوشانده را به صورت گرم میل نمایید چرا که مایعات گرم موجب پاکسازی سینوس ها خواهند شد. در این روش از هر نوعی پیازی می توانید مصرف نمایید اما انتخاب بهتر پیازهای است که عطر زیادتری دارند. پیاز سفید، قرمز و قهوه ای به دلیل عطر تند به کاهش سریعتر فشار ایجاد شده از عفونت های سینوسی کمک می کنند.

  • بهبود سینوزیت با ترب کوهی

ترب کوهی نیز منبع عالی از گوگرد می باشد و به دلیل خاصیت آنتی بیوتیکی نشانه های عفونت سینوسی را بهبود می بخشد. برای درمان می توانید مقداری ریشه کوهی تازه که رنده شده است را در دهان بگذارید و اجازه دهید تا طعم آن کاملا از بین برود، این کار سبب خارج شدن مخاط از مجاری بینی خواهد شد.

بهبود سینوزیت با ترب کوهی

  • بهبود سینوزیت با سرکه سیب

سرکه سیب از دیگر روش های خانگی بهبود سینوزیت علاوه بر عسل می باشد که نوشیدن مخلوطی از آن دو و یا مصرف جداگانه هر کدام می تواند به بهبود سینوزیت کمک کند. برای این منظور می توانید به یک فنجان چای یا آب گرم ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری سرکه سیب اضافه نمایید و میل نمایید. روزانه سه بار می توانید این کار را تکرار کنید که می توانید مقداری عسل و آبلیمو نیز برای طعم بهتر به آن بیفزایید. پس از تخفیف گرفتگی های مخاطی و کاهش دردها می توانید به منظور پیشگیری از عفونت، سیستم ایمنی بدن را تقویت نماید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *