دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ لذیذ و خوش طعم

  • شیما عنایتی
  • ۱۷ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

آلبالو پلو یک غذای بسیار خوش طعم و لذیذ می باشد که همراه با ماهیچه، گوشت چرخ شده و مرغ قابل طبخ می باشد. همانطور که می دانید آلبالو برای تصفیه خون و روماتیسم بسیار مفید می باشد. در این مطلب به طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ می پردازیم که در شهرهای شمالی و مرکزی ایران تهیه می گردد.

آلبالو پلو یک غذای بسیار خوشمزه و خوش رنگ می باشد. که برای هر ذائقه ای مناسب است و به عنوان یک غذای مجلسی نیز بکار گرفته می شود. آلبالو پلو اگرچه یک غذای آذربایجانی می باشد اما در شهرهای شمالی و مرکزی ایران نیز به روش های مختلف طبخ می گردد. آلبالو پلو را می توان با ماهیچه، گوشت چرخ شده و یا مرغ نیز تهیه نمود. در ادامه با طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ آشنا می شوید.

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ خوشمزه

در این مطلب به طرز تهیه آلبالو پلو با استفاده از مرغ می پردازیم. آلبالو برای تصفیه خون، بیماری های قلبی و عروقی همچنین روماتیسم بسیار مفید می باشد. آلبالو همراه با برنج طعم بسیار خوبی را به همراه می آورد. پیشنهاد می کنیم این غذای خوشمزه را حتما در تابستان طبخ نمایید.

مواد لازم:

  • برنج: چهار پیمانه
  • آلبالو هسته گرفته شده: سه پیمانه
  • سینه مرغ: یک عدد بزرگ
  • پیاز : یک عدد بزرگ
  • شکر: نصف پیمانه ( بستگی به ترشی آلبالو ها دارد، اگر شیرین بودند کمتر استفاده نمایید)
  • نمک، فلفل سیاه و زعفران: به میزان لازم و دلخواه
  • روغن: به مقدار کافی

روش تهیه آلبالو پلو خوش طعم

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ:

در دستور پخت آلبالو پلو با مرغ ابتدا برنج را در آب ولرم قرار دهید و نمک آن را اندازه نمایید، بگذارید تا یکی دو ساعت خیس بخورد. آلبالو ها را نیز به همراه شکر، دو سه ساعتی بگذارید تا آب بیاندازند. سپس روی حرارت متوسط می گذاریم تا به مدت یک ربع بجوشد. بعد آلبالو ها را از صافی رد کرده، کنار می گذاریم، آب آن را مجدادا روی حرارت می گذاریم تا غلیظ شود. در این حین پیاز را در روغن سرخ نموده، تکه های مرغ را که در اندازه دلخواه بریده اید. به پیاز ها اضافه نموده روی حرارت ملایم تفت می دهیم.

طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بعد از اینکه به خوبی تفت داده شدند. کمی فلفل، نمک و زعفران همراه با مقدار کمی آب اضافه نموده، درب آن را می گذاریم تا مرغ ها کاملا پخته شوند. در این فاصله آب را در قابلمه ای که می خواهید برنج را در آن دم نمایید، بگذارید تا بجوشد. سپس آبی که برنج در آن خیس خورده را خالی نموده، برنج را به آب در حال جوش اضافه نمایید. مجددا نمک آب را اندازه نمایید.

طرز تهیه آلبالو پلو

(در این مرحله از طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ با توجه به تجربه و نوع برنجی که استفاده می نمایید زمان آبکش نمودن برنج را تعیین نمایید). پس از مدت معین برنج را آبکش نمایید. و سپس پس از گذاشتن ته دیگ دلخواه خود، برنج را همراه با آلبالو ها و مرغ های پخته شده به صورت لایه لایه در قابلمه بریزید. در آخر نیز یک یا دو ملاقه از آب آلبالوی غلیظ شده را با روغن مایع کافی مخلوط نموده بر روی برنج بپاشید و سپس دم نمایید. ابتدا شعله را متوسط قرار دهید تا بخار دهد و سپس حرارت را کم نموده و شعله پخش کن در زیر آن قرار دهید تا به مدت نیم ساعت دم بکشد.

آلبالو پلو

سپس با سلیقه خود آلبالو پلو را تزیین نموده و بعد از سرو دآن را در کنار خانواده میل کرده و از این غذای خوشمزه ایرانی لذت ببرید.

دستور تهیه آلبالو پلوی شیرازی با گوشت چرخ کرده

آلبالو پلو از جمله غذا های مورد علاقه شیرازی ها برای فصل تابستان می باشد و می توان آن را با فیله مرغ، مرغ ریش ریش شده و یا گوشت چرخ کرده قلقلی تهیه کنید و لذت ببرید، در اینجا می خواهیم روش تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده را آموزش دهیم، بنابراین در ادامه همراه ما شوید.

مواد لازم

  • آلبالو/ ۷۰۰ گرم
  • گوشت چرخ کرده/ ۴۰۰ گرم
  • برنج/ ۴ لیوان
  • پیاز متوسط/ یک عدد
  • شکر/ ۲۵۰ گرم
  • زعفران دم کرده/ به میزان لازم
  • نمک و فلفل سیاه/ به میزان لازم
  • خلال پسته و بادام/ به میزان لازم
  • روغن مایع/ به مقدار لازم

نحوه تهیه آلبالو پلو با مرغ

نکته : در صورتی که آلبالو پلو را شیرین دوست دارید، مقدار شکر را بیشتر کنید و اگر با طعم ملس می پسندید، ۲۰۰ گرم شکر کافی می باشد.

روش تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده

در ابتدا برنج را به مدت ۵ تا ۶ ساعت بخیسانید، در همین حین هسته آلبالو های شسته شده را بگیرید و آلبالوها را در داخل قابلمه ای بریزید، شکر را نیز در لا به لای آلبالو ها ریخته و سپس آن را روی حرارت ملایم بگذارید تا به جوش آید، حدود ۳۰ دقیقه زمان برای جوشیدن آلبالو ها و شکر کافی می باشد. سپس آلبالو ها را آبکش کرده و آب آن را در یک شیشه تمیز بریزید، می توانید بعدا از آب آلبالو به عنوان شربت آلبالو استفاده نمایید.

اکنون در داخل یک قابلمه جداگانه که آب به جوش آمده است، برنج خیسانده شده از قبل را بریزید، در همین فاصله گوشت چرخ کرده را نیز به همراه پیاز رنده شده و نمک و فلفل سیاه مخلوط کرده و به خوبی ورز دهید، سپس آن را به صورت گوشت های قلقلی کوچک به اندازه یک گردو درآورید و سپس آنها را در روغن داغ شده سرخ نمایید.

برنج را نیز بعد از آبکش کردن باید به حالت دمی آماده کنید، برای این منظور مقداری روغن در کف قابلمه ریخته و در صورت دلخواه کف قابلمه را با نان یا سیب زمینی بپوشانید، می توانید روی آن را نیز مقداری کنجد بپاشید، سپس به صورت لایه لایه برنج، آلبالو و گوشت قلقلی را در قابلمه بریزید و باید لایه آخر برنج باشد، همچنین می توانید گوشت قلقلی را لابه لای برنج استفاده نکنید و بعد از دم کشیدن پلو، آنها را روی آلبالو پلو استفاده کنید.

حال زمانی که همه مواد را به شکل لایه لایه داخل قابلمه ریختید، درب قابلمه را ببندید و به مدت ۳۰ دقیقه بگذارید تا دم بکشد، بعد از دم کشیدن پلو، مقداری از برنج روی آن را بردارید  و بعد از ترکیب کردن با زعفران روی آلبالو پلو ریخته و با خلال پسته و بادام نیز تزیین کنید.

روش تهیه آلبالو پلو با مرغ

در این مطلب با طرز تهیه آلبالو پلو با مرغ و گوشت چرخ کرده آشنا شدید، حال برای آشنایی با تزیینات زیبای پلو به مطلب تزیین پلو مراجعه کنید. برای آشنایی با دستور پخت انواع پلو کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *