دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علائم سرطان استخوان و نشانه های ابتلا به آن

  • بهاره سلطانی
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

بیماری سرطان استخوان یک بیماری شایع است. در کشور آمریکا سالانه ۲۰۰۰ نفر به این بیماری مبتلا می شوند که بعد از دو سال از بروز این بیماری فوت می کنند. این بیماری انواع مختلفی دارد و با توجه به جای تومور سرطانی و سن افراد ممکن است درمان متفاوت صورت گیرد. در ادامه با مهمترین علائم سرطان استخوان آشنا می شوید.

سرطان استخوان بیماری شایع در افراد ۱۰ تا ۳۰ ساله است. علائم سرطان استخوان معمولا خفیف بوده و گاهی فرد تا مدتها ممکن است آن را احساس نکند. دختران بیشتر از پسران در معرض این بیماری هستند. تومور های این بیماری در ناحیه لگن، زانو و شانه رخ می دهد. افرادی که تحت درمان های شیمی درمانی قرار می گیرند نیز خطر بروز این بیماری در آنها کمتر است. این بیماری ممکن است در اثر عوامل ارثی رخ دهد ولی احتمال اینکه در اثر عوامل ارثی باشد کمتر است، بنابراین اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که در مورد علایم این سرطان اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

 سرطان استخوان

علائم سرطان استخوان

ابتدایی ترین علائم سرطان استخوان درد و ورم در ناحیه استخوان می باشد. این بیماری باعث ضعف استخوان ها می شود به طوری که احتمال شکستگی بالا می برد. درد در استخوانها با گسترش تومور تشدید و دائمی می شود. تورم نیز ممکن است در یک قسمت بدن بروز کند.
همانطور که گفته شد شکستگی استخوان ها در اثر ضعف آنها بوجود می آید. این شکستگی معمولا بدون ضربه و در اثر درد های طولانی مدت بوجود می آید.
این بیماری همچنین با نشانه های دیگری مانند کم خونی، تب، ضعف بدنی، کاهش وزن، خستگی و تغییر رنگ پوست همراه است. همچنین گفتنی است در مواردی باعث بروز مشکلات تنفسی در بیماران می شود.
با این حال تشخیص دقیق این بیماری باید توسط پزشک و از طریق آزمایشات مختلف صورت گیرد. پزشک معمولا سوالاتی در مورد وضعیت سلامتی فرد، وضعیت سلامت اعضای خانواده می پرسد. در مراحل بعد نمونه برداری از استخوانها را انجام می دهد، این نمونه برداری از طریق برش ایجاد می شود. در این روش پزشک یک سوراخ کوچک در استخوان بوجود می آورد و مقداری از بافتهای تومور را با استفاده از سوزن بر می دارد. سپس این بافت را برای تشخیص سرطانی بودن آزمایش می کند.

علائم سرطان استخوان

روش های درمان سرطان استخوان

برای درمان سرطان استخوان باید به مرحله رشد این بیماری، نوع آن، سن، جنسیت و وضعیت سلامت فرد توجه شود. عموما برای درمان از روش جراحی استفاده می شود.
در روش شیمی درمانی قسمت سرطانی استخوان را جدا کرده و نیاز به قطع عضو نمی باشد و به جای آن از پروتز استفاده می کنند. روش شیمی درمانی و رادیو تراپی معمولا همراه هم انجام می شود.

نشانه های سرطان استخوان

با توجه به نوع سرطان ممکن است درمان آن نیز متفاوت باشد. در مواردی که سرطان استخوان بعد از یک سرطان دیگر بروز پیدا می کند باید درمان دو بیماری مجزا از هم صورت گیرد. همچنین وضعیت سلامت فرد و سن در انتخاب روش درمانی مناسب نقش زیادی دارد. ممکن است تومور سرطان استخوان در ناحیه از بدن باشد که امکان جراحی وجود نداشته باشد که در این صورت فقط از روش رادیوتراپی و شیمی درمانی استفاده می شود.
همچنین در مواردی که فرد مبتلا به سرطان دیگری باشد نیز از روش جراحی استفاده نمی شود زیرا ممکن است باعث ضعف بدن شود بنابراین از روش رادیوتراپی و شیمی درمانی استفاده می شود.

  •  آرون گروپس

سرطان استخوان معمولا به صورت درد خود را نشان می دهد اما توده های لگنی چون فضای بیشتری برای رشد دارد، درد کمتری بروز می کند و دیرتر تشخیص داده می شود، شیوع سرطان استخوان معمولا در استخوان های بلند است و استخوان ران بیشتر از دیگر استخوان های بدن درگیر سرطان اولیه می شود.

نقش تغذیه در سرطان استخوان

با توجه به اینکه یکی از علائم سرطان استخوان, کاهش وزن می باشد. بنابراین لازم است که به رژیم غذایی فرد بیمار توجه شود. از طرفی با مصرف داروها و عمل های جراحی کاهش وزن اتفاق می افتد. به همین دلیل رژیم غذایی مناسب در این دوره از اهمیت ویژه ایی برخوردار است.
همچنین عمل های جراحی و مصرف داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها باعث می شود که کاهش وزن تشدید شود. توصیه می شود که از خوردن موادی مانند ادویه جات، غذاهای چرب و سنگین نیز خودداری شود. بهتر است که تعداد وعده های غذایی افزایش یافته ولی حجم آن کم شود. همچنین باید از نوشیدنی هایی مانند بدون گاز مانند دوغ، آب و چای استفاده شود.

علائم و نشانه سرطان استخوان

نکاتی درباره سرطان استخوان

این بیماری به دو نوع سرطان اولیه و ثانویه وجود دارد. سرطان اولیه از استخوان بوجود می آید اما سرطان ثانویه از یک سلول سرطانی به سلول سرطانی دیگر منتقل می شود. تعداد مبتلایان به سرطان ثانویه نسبت به سرطان اولیه بیشتر است. همچنین گفتنی است که بعضی از مبتلایان به سرطان ریه، سرطان سینه، سرطان معده، سرطان روده، سرطان کلیه و سرطان پروستات ممکن است به این بیماری نیز دچار شوند.

بررسی علل مبتلا شدن به انواع سرطان استخوان

سرطان هنگامی رخ می دهد که سلول ها در یک قسمت خاصی از بدن توقف و تکثیر می شوند و زیاد تر خواهند شد که این توده به عنوان تومور محسوب می شود علت بروز این مشکل اغلب شناخته شده نمی باشد اما برخی عوامل خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد که عبارتند از :

  • شرایط بیماری های استخوانی از جمله : بیماری پاجست استخوان
  • درمان رادیو تراپی در گذشته
  • سابقه برخی شرایط مانند : فتق ناف و رتینوبلاستوما
  • شرایط ژنتیکی نادر مانند : سندروم

عواملی که خطر ابتلا به سرطان استخوان را افزایش می دهد.

آشنایی با دارو های بیماری سرطان استخوان

برخی دارو ها به منظور درمان سرطان استخوان مورد استفاده قرار گرفته می شود که این دارو شامل:

دارو های مسکن : جهت کاهش ناراحتی و التهاب

دارو های شیمی درمانی: به منظور میلوم متعدد

داروهای سیتوتوکسیک: جهت پیشگیری یا توقف رشد سلول های سرطانی

بیسفسفونات‌ها : برای محافظت از ساختار استخوان ها و پیشگیری از تحلیل استخوان

دارو های مورد استفاده در سرطان استخوان

راه های جلوگیری از سرطان استخوان

باید گفت در حال حاضر جهت جلوگیری از سرطان استخوان هیچ روش شناخته شده ای وجود ندارد اما تشخیص زود هنگام آن نقش مهمی در درمان بیماری ایفا می کند از این رو، افرادی که در خطر ابتلا به این نوع بیماری هستند باید به شکل مرتب به پزشک مراجعه نمایند و همچنین با مشاهده علائم سرطان استخوان باید به پزشک مراجعه کرد.

درمان جایگزین

پزشک امکان دارد به منظور درمان سرطان استخوان استفاده از درمان های جایگزین مانند دارو های گیاهی را به برنامه درمانی شما بیفزایید با این حال باید بسیار دقت داشته باشید زیرا، برخی از دارو های گیاهی سبب بروز تداخل در پرتو درمانی و شیمی درمانی خواهد شد.

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر علایم بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *