دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

از خواص بذر کتان قهوه ای و فواید اعجاب انگیز آن چه می دانید؟

  • بهاره سلطانی
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

بذر کتان به دو شکل زرد یا قهوه ایی وجود دارد. بذر کتان ارزش غذایی بالایی داشته و مصرف آن همراه غذا بسیار توصیه می شود. از دانه های بذر کتان می توان روغن نیز تهیه می شود. در این مقاله به صورت اختصاصی به خواص بذر کتان قهوه ای می پردازیم.

ویتامین های گروه B، پروتئین، فیبر و سایر مواد معدنی بخش مهمی از خواص بذر کتان قهوه ای را شامل می شوند. با مصرف دانه های کتان بخش عمده نیاز بدن به فسفر و منیزیم نیز تامین می شود. در ادامه این مطلب به سایر فواید بذر کتان در جلوگیری از امراض و درمان آنها می پردازیم.

خواص بذر کتان قهوه ای

خواص بذر کتان قهوه ای

همانطور که گفته شد عمده فواید بذر کتان قهوه ای به دلیل ترکیبات موجود در آن است. در ۱۰۰ گرم بذر کتان حدود ۴۰ گرم چربی وجود دارد. مصرف بذر کتان از بیماری سرطان بویژه سرطان سینه در زنان جلوگیری می کند. همچنین در کوچک شدن تومور های سرطانی نیز نقش دارد. زنانی که قاعدگی نامنظم دارند می توانند برای رفع این مشکل از بذر کتان استفاده کنند. بذر کتان باعث تنظیم ترشح هورمون های زنانه شده و به همین دلیل مصرف آن به زنان بیشتر توصیه می شود.

کاهش کلسترول خون

مصرف بذر کتان باعث تنظیم میزان کلسترول خون می شود. اسید های چرب موجود در بذر کتان باعث بالا رفتن میزان کلسترول خوب خون می شود و به گردش بهتر خون کمک می کند. افرادی که به طور مرتب از دانه کتان استفاده می کنند احتمال ابتلا به بیماری گرفتگی عروق و بیماری های قلبی در آنان کمتر است.

خواص بذر کتان برای سلامتی

درمان نفخ

بذر تخم کتان حاوی فیبر بوده که در تقویت دستگاه گوارش موثر است. مصرف فیبر به هضم بهتر غذا کمک کرده و از بروز بیماری های گوارشی نیز جلوگیری می کند. به افرادی که بعد از صرف غذا دچار ناراحتی های گوارشی می شوند توصیه می شود که از بذر کتان قهوه ای نیز استفاده کنند. توصیه می شود که دانه های کتان را آسیاب کرده و مانند ادویه همراه غذا یا سالاد مورد استفاده قرار دهند. تا از خواص تخم کتان بی بهره نمانند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

درمان یبوست

همانطور که گفته شد فیبر موجود در بذر کتان از بروز بیماری های دستگاه گوارش جلوگیری می کند. وجود فیبر به دفع بهتر کمک کرده و در نتیجه در درمان یبوست نیز موثر است. به افرادی که مشکل دفع دارند توصیه می شود که از بذر کتان استفاده کنند. بهتر است که مقدار یک قاشق چای خوری بذر کتان را چند ساعت در یک ظرف آب بگذارید تا خیس شود. سپس از این دانه ها استفاده کنید. یک روش دیگر نیز این است که ۲۰ گرم دانه کتان را در مقداری آب به مدت ۱۰ دقیقه جوشانده سپس محلول را صاف کنید. از این دمنوش هر صبح و شب بعد از مصرف غذا استفاده کنید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که تاثیر خواص بذر کتان قهوه ای بعد از ۳ روز مشخص می شود.

خواص بذر کتان و فواید آن

کاهش وزن با بذر کتان

یکی از فواید بذر کتان قهوه ای کمک به کاهش وزن می باشد. مصرف دمنوش بذر کتان باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن می شود که در نتیجه به کاهش وزن کمک کرده و از طرفی باعث کاهش میزان اشتها می شود. با افزایش سوخت و ساز و کاهش اشتها تا حد زیادی کاهش وزن اتفاق می افتد. به همین دلیل توصیه می شود که نیم ساعت قبل از مصرف غذا مقدار یک قاشق غذا خوری پودر بذر کتان را در یک لیوان آب حل کرده و میل کنید. اینکار باعث می شود که میزان غذای مصرفی در آن وعده کمتر شده و در دراز مدت باعث کاهش وزن می شود. برای تهیه این دمنوش ابتدا مقدار یک قاشق چای خوری پودر تخم کتان را در مقداری آب جوش حل کرده و اجازه دهید نیم ساعت دم بکشد سپس آن را صاف کرده و میل کنید.

تقویت قلب

از آن جایی که بذر کتان قهوه ای باعث کاهش میزان کلسترول بد خون می شود در نتیجه در حفظ سلامت قلب موثر است. از خواص بذر کتان قهوه ای می توان به تنظیم میزان فشار خون اشاره کرد. افرادی که به طور مرتب از بذر کتان استفاده می کنند کمتر دچار بیماری هایی مانند گرفتگی عروق می شوند و میزان ضربان قلب در این افراد منظم تر است. پزشکان توصیه می کنند افرادی که بیماری قلبی دارند یا می خواهند از ناراحتی قلبی جلوگیری کنند روزانه در حدود ۲ قاشق پودر دانه کتان مصرف کنند.

فواید بذر کتان قهوه ای

کاهش علائم یائسگی

یائسگی در زنان معمولا همراه با علائم ناخوشایندی می باشد. یکی از خواص بذر کتان قهوه ای کاهش این علائم است. در بذر کتان فیتو استروژن وجود دارد که برای زنان مفید بوده و از بیماری های زنانه جلوگیری می کند. محققان دریافتند زنانی که در طی روز ۴۰ گرم پودر بذر کتان مصرف می کنند کمتر از سایر زنان دچار عوارض یائسگی مانند خشکی واژن، درد مفاصل، تعریق و گرگرفتگی می شوند.

پیشگیری از دیابت

محققان دریافتند افرادی که به طور مرتب از بذر تخم کتان استفاده می کنند احتمال بروز بیماری دیابت نوع ۲ در این افراد در حدود ۸۰ درصد کاهش می یابد. لیگنان موجود در بذر تخم کتان باعث تنظیم میزان قند خون می شود و خواص آنتی اکسیدانی آن از بروز بیماری دیابت جلوگیری می کند.

آشنایی با خواص بذر کتان قهوه ای

درمان زخم های پوستی

بذر کتان دارای خواص ضد التهابی است که در جلوگیری و درمان التهابات پوستی نیز موثر است. همچنین برای درمان زخم و جوش می توانید از خواص دارویی بذر کتان قهوه ای استفاده کنید. برای درمان زخم ها می توانید یک داروی طبیعی از بذر کتان تهیه کنید. برای اینکار ابتدا مقداری بذر کتان را آسیاب کرده سپس به آن چند قطره آب اضافه کنید تا شکل خمیری بگیرد. سپس این خمیر را با حرارت خیلی کم گرم کرده و سپس آن را روی یک پارچه تمیز یا گاز استریل پهن کرده و روی محل زخم بگذارید. توصیه می شود که از این روش در طی روز چند مرتبه استفاده کنید.

خواص و مزایای بذر کتان قهوه ای

درمان چروک صورت

از بذر کتان می توان برای جلوگیری و درمان چین و چروک پوست و لک های پوستی استفاده کرد. افرادی که به مدت یک ماه و نیم در طی روزانه مقدار نصف قاشق چای خوری بذر کتان مصرف می کنند پوست سالمتری دارند و بیماری های پوستی مانند جوش یا قرمزی و التهاب در آنها کمتر است. از دیگر خواص بذر کتان قهوه ای برای پوست جلوگیری از چین و چروک صورت با استفاده از جذب آب به سلول های پوستی است.

بهبود عملکرد کلیه ها

طبق تحقیقات انجام شده تخم کتان سبب بهبود عملکرد کلیه ها در افرادی که به بیماری لوپوس مبتلا شده اند می شوند، با این وجود در صورتی که از داشتن این بیماری رنج می برید پیش از مصرف تخم کتان به پزشک مراجعه نمایید.

بررسی خواص بذر کتان قهوه ای

پیشگیری از گرگرفتگی

تخم کتان به دلیل داشتن لیگنان‌ها باعث محافظت از بدن در برابر گرگرفتگی می شود که یکی از فواید بی نظیر تخم کتان محسوب می شود، فقط کافی است دو قاشق غذا خوری تخم کتان خرد شده را روزی دو بار همراه با میوه، ماست، آب و یا غلات مصرف کنید.

محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید

محافظت از پوست در مقابل اشعه مضر خورشید نقش مهمی در داشتن پوستی سالم ایفا می کند که با کمک تخم کتان می توانید از پوست تان محافظت کنید زیرا، این دانه دارای خاصیت ضد عفونی کننده و ضد التهابی می باشد.

فواید شگفت انگیز بذر کتان

تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی سبب محافظت از شما در برابر بیماری ها و میکروب ها می شود که به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن می توانید از تخم کتان استفاده کنید زیرا، این دانه سرشار از امگا ۳ و لیگنان می باشد که باعث بهبود عملکرد سلول های ایمنی خواهد شد.

افزایش شانس باروری در آقایان

روغن کتان به دلیل داشتن اسید های چرب ضروری کمک شایانی به بهبود سلامت اسپرم ها می کند همچنین، خاصیت ضد التهابی بودن این روغن از بزرگ شدن غده پروستات پیشگیری کرده و در نتیجه شانس باروری در مردان را افزایش می دهد.

فواید اعجاب انگیز تخم کتان

احتیاط در زمان استفاده از تخم کتان

۱. همانطور که می دانید هر نوع خوراکی در کنار فوایدی که دارد مصرف بیش از حد آن با عوارضی نیز همراه است بنابراین در مصرف تخم کتان زیاده روی نکنید.

۲. افرادی که از داشتن روده التهابی و تحریک پذیر رنج می برند باید از مصرف این دانه پرخاصیت پرهیز کنند.

۳. در صورتی که در دوران بارداری یا شیردهی به سر می برید از مصرف تخم کتان خودداری نمایید.

۴. آن دسته از افرادی که به بیماری هایی مانند : اندومتریوز، تخمدان پلی کیستیک و فیبرویید مبتلا هستند نباید از این دانه استفاده کنند.

۵. طبق تحقیقات انجام شده آقایانی که در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات می باشند باید از مصرف تخم کتان خودداری نمایند.

۶. اگر از این دانه به عنوان یک دارو استفاده می کنید حتما با پزشک مشورت کنید.

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با خواص دانه ها می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *