دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان سوختگی با آب جوش با روش های فوری در منزل

  • بهاره سلطانی
  • ۱ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

سوختگی با آب جوش ممکن است برای زنان یا سایر اعضای خانواده و یا در محیط هایی غیر از منزل اتفاق بیفتد. دانستن اقدامات درمانی برای کاهش درد، التهاب یا سایر موارد ضروری است. در ادامه به تمام موارد درمان سوختگی با آب جوش در منزل و با روشهای آسان می پردازیم.

روش های بهبود سوختگی ناشی از آب جوش با توجه به میزان سوختگی، ناحیه سوختگی و شدت آن متفاوت است. سوختگی معمولا با درد همراه است که از اولین اقدام ها کاهش درد نواحی سوختگی است. از دیگر اقدامات کاهش ریسک عفونت است. در صورتی که اقدامات بهداشتی و درمانی لازم صورت نگیرد ممکن است نواحی سوختگی دچار عفونت شوند. از تماس ناحیه سوختگی با زمین خودداری کنید زیرا در این حالت سوزش بیشتر شده و احتمال عفونت نیز بیشتر می شود.

درمان سوختگی با آب جوش

درمان سوختگی با آب جوش

اولین اقدام برای برطرف کردن سوختگی ناشی از آب جوش این است که در ده دقیقه اول محل سوختگی را با آب سرد خیس کنید، نکته ای که باید به آن توجه شود در مورد خنک کردن باید دقت کنید که پایین آوردن دمای بدن فردی که دچار سوختگی شده ممکن است باعث بروز خطراتی شود. خصوصا در کودکان و شیر خواران که دچار سوختگی با آبجوش می شوند خنک کردن تمام بدن ممکن است باعث خطر جدی برای سلامت آنها شود.

از لمس کردن محل سوختگی و  ترکاندن تاول ها خودداری کنید. همچنین از استعمال پماد، لوسیون، چسب زخم یا سایر موارد درمان خودداری کنید و سریعا فرد را به اورژانس منتقل کرده تا اقدامات درمان مناسب صورت گیرد.

درمان سوختگی دست با آب جوش

سوختگی های خفیف

بهبود جای سوختگی با آب جوش در منزل اگر خفیف باشد به راحتی انجام می شود. اولین قدم در این نوع سوختگی نیز خنک کردن محل سوختگی و عدم دستکاری آن ناحیه و یا تاول هاست. ترکاندن تاول ها باعث وارد شدن عفونت به زخم و تشدید آن می شود. استفاده از چسب زخم بر روی سوختگی با آب جوش به هیچ وجه توصیه نمی شود. همچنین استعمال روغن های گیاهی یا پماد نیز ممکن است باعث آسیب دیدن بافتها و عفونت آنها شود. استفاده از پمادهای سوختگی برای کاهش التهاب توصیه می شود. این پمادها برای موارد سوختگی خفیف پیشنهاد می شود و در مواردی که سوختگی شدید باشد احتیاج به جراحی و جدا کردن پوست مرده است. ضد عفونی کردن محل سوختگی لازم است و این کار توسط سرم های استریل انجام می شود تا از بروز عفونت و فعالیت باکتری ها در محل سوختگی جلوگیری شود.

اقدامات درمانی سوختگی با آب جوش

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

برای کاهش درد ناشی از سوختگی توصیه می شود که از مسکن استفاده شود. مصرف داروهای مسکن می تواند درد را کاهش داده و سایر اقدامات درمانی را تسهیل کند. همچنین برای جلوگیری از عفونت لازم است که فرد داروهای آنتی بیوتیک مصرف کند. استفاده از این داروها تا حد زیادی از بروز عفونت جلوگیری می کند. برای کاهش درد و قرمزی در ساعات اولیه نیز می توانید از یخ استفاده کنید. توصیه می شود که بعد از بانداژ محل سوختگی تکه های کوچک یخ را در نایلون پیچیده و روی محل سوختگی بگذارید.

گیاه آلوئه ورا

با استفاده از گیاه آلوئه ورا می توان به درمان سوختگی با آب جوش کمک کرد. در گذشته از این گیاه برای ترمیم آثار زخم و خراش نیز استفاده می شده است. برای کاهش التهاب و تسکین ناشی از سوختگی با آب جوش توصیه می شود که مقداری از ژل آلوئه ورا را در محل سوختگی قرار دهید.

درمان سوختگی با آلوئه ورا

عسل

استفاده از عسل نیز می تواند بروز عفونت در محل سوختگی را کاهش دهد. عسل دارای خواص ضد عفونی کنندگی است که استعمال آن بر روی محل سوختگی در کاهش اثرات سو مفید است. همچنین عسل قادر است که بافتهای آسیب دیده را ترمیم کند. از دیگر خواص عسل ضد باکتری و ضد قارچ بودن آن است که باعث رطوبت رسانی به پوست نیز می شود. برای استفاده از عسل در محل سوختگی کافیست که مقداری عسل بسته به میزان سوختگی در یک پارچه تمیز یا پانسمان استریل پیچیده و روی پوست قرار دهید.

سایر درمان ها

یکی دیگر از راههای درمان سوختگی آب جوش در منزل استفاده از ماست می باشد. ترکیبات موجود در ماست باعث کاهش التهاب و درد می شود. در این روش درمان چند قاشق ماست را روی محل سوختگی قرار داده و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه آن را بشویید.

همچنین برای تسکین سوزش و التهاب می توانید از شیر استفاده کنید. در این روش توصیه می شود که با استفاده از پنبه تمیز به محل سوختگی مقداری شیر چرب آغشته کنید. در صورتی که سوختگی باز بود و یا تاول ها آن ترکیده بود از این روش نباید استفاده شود.

از دیگر راههای درمان سوختگی در منزل استفاده از تخم مرغ است. در این روش باید سفیده تخم مرغ را به محل سوختگی آغشته کرده و با پانسمان استریل آن را بانداژ کنید.

درمان سوختگی با سفیده تخم مرغ

میوه برخی درختان مثل هلو بسیار مفید می باشند و برای درمان بیماری های مختلفی از جمله روماتیسم، دفع سنگ کلیه، تسکین تب، کاهش وزن و پاکسازی بدن از مواد زائد و سموم استفاده اثربخش دارند، جالب است بدانید که برگ این میوه برای تسکین و درمان برخی سوختگی های  سطحی پوست که در اثر سوختگی با شعله اجاق گاز، سوختگی با آب جوش و یا تماس با اشیای گرم ایجاد شده باشد، بسیار موثر است، از این رو می توان برگ درخت هلو و گیاه جعفری را با روغن زیتون ترکیب کرد و از آن برای درمان آثار سوختگی سطحی و از بین رفتن زخم های به جای مانده در قسمت سوختگی استفاده کرد.

تسکین سوختگی سطحی

روغن نارگیل سرشار از ویتامین E می باشد و نیز اسید های چرب ضد باکتری و ضد قارچ موجود در آن از ایجاد عفونت و سوزش در موضع سوختگی جلوگیری خواهد کرد.

حال در صورتی که ناحیه سوختگی تاول زده باشد به منظور درمان و بهبود آن می توانید مقداری روغن نارگیل را با مقداری آب لیمو ترکیب کنید و سپس آن را بر روی تاول های پوستی تان ماساژ دهید، خواص اسیدی آبلیمو کمک می کند تا زخم های پوستی سریعتر بهبود پیدا کنند.

درمان سوختگی با آب جوش

از سرکه سفید نیز می توان برای درمان سوختگی استفاده کرد. اسید استیک موجود در سرکه سفید در کاهش التهاب، خارش و نیز تسکین درد ناشی از سوختن با آب جوش کمک زیادی خواهد کرد، همچنین یک نوع ضدعفونی کننده و قابض بوده که با بستن منافذ پوست مانع ایجاد عفونت و التهاب در ناحیه سوختگی می شود.

استفاده از سیب زمینی خام برای درمان و تسکین درد ناشی از سوختگی با آب جوش نیز بسیار رایج است به این صورت که بعد از اینکه ناحیه سوختگی را به مدت چند ثانیه زیر آب سرد گرفتید، می توانید  یک برش سیب زمینی خام در محل سوختگی خفیف قرار دهید و به آرامی آن را در ناحیه سوختگی بمالید تا عصاره آن خارج شود، همچنین می توانید بعد از مدتی برش سیب زمینی دیگری جایگزین کنید، البته ناگفته نماند که این روش ها برای تسکین و درمان سوختگی های سطحی و خفیف می باشند.

بهبود سوختگی با آب جوش

از دیگر داروهای گیاهی برای درمان سوختگی با آب جوش می توان به روغن اسطوخودوس اشاره کرد. استفاده از این روغن باعث کاهش التهاب، قرمزی، درد و سایر علائم سوختگی شده و در مدت کوتاهی درمان می شود.

بعد از درمان سوختگی ممکن است آثار آن روی پوست باقی بماند. عده ایی برای ترمیم جای سوختگی از پمادهای لایه بردار استفاده می کنند. یک روش دیگر برای از بین بردن جای سوختگی استفاده از کپسول ویتامین E می باشد. برای اینکار لازم است که محتویات کپسول ویتامین E را روی نواحی سوختگی ریخته تا از بروز لک های پوستی یا سایر عوارض ناخوشایند پوستی جلوگیری شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *