دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

روش های درمان گرفتگی گردن و رفع گردن درد

  • بهاره سلطانی
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

گردن از اندام های حساس بدن است که با نخاع در ارتباط بوده و به همین دلیل نیاز به مراقبت ویژه ایی دارد. به دلیل وجود عصب های فراوان این ناحیه آسیب پذیر بوده و ممکن است ضربه های کوچک باعث گرفتگی و درد شود. در این مقاله به راههای درمان گرفتگی گردن می پردازیم.

برای درمان گرفتگی گردن راههای زیادی وجود دارد.اما علت گرفتگی در نوع درمانی که باید به کار برده شود نیز موثر است. گرفتکی گردن ممکن است در اثر عواملی مانند ضربه، طرز غلط نشستن و استرس ایجاد شود. محققان دریافتند به دلیل تعدد اعصاب در ناحیه گردن در حدود ۶۰ درصد از گرفتگی گردن ناشی از استرس است.

دلایل گرفتگی گردن

روش های درمان گرفتگی گردن

یکی از راههای درمان گرفتگی گردن توجه به زاویه سر و بدن در حین نشستن است. در زمان مطالعه به دلیل خم شدن سر فشار زیادی به مهره های گردن وارد می شود که باعث درد و گرفتگی گردن می شود. بنابراین با رعایت طرز صحیح نشستن می توان تا حد زیادی از بروز گردن درد جلوگیری کرد.

سرما

برخورد سرما با گردن در فصول سرد باعث گرفتگی گردن می شود. استفاده از شال گردن در این فصول برای جلوگیری از سرما پیشنهاد می شود. در این شرایط به جای استفاده از داروهای مسکن می توان با استفاده از گرم کردن گردن به رفع گرفتگی گردن کمک کرد. گرما باعث باز شدن رگ ها و استراحت تاندون ها می شود.

حرارت درمانی

ماساژ گردن

از روش های موثر برای از بین بردن گرفتگی گردن می توان به ماساژ دادن اشاره کرد. اگر عضلات سمت چپ گردن دچار گرفتگی شده بود از دست چپ استفاده کنید و اگر عضلات سمت راست گرفته بود از دست راست برای ماساژ استفاده کنید. با انگشت روی ناحیه ای که درد و گرفتگی دارد فشار بیاورید، این فشار باید جهت دار باشد. فشار نقطه ای توصیه نمی شود. همراه با فشار سر را در سمت مخالف بچرخانید و چانه را به سمت زیر بغل ببرید. این حرکت را ۲۰ بار انجام دهید تا عضلات نرم شده و حالت گرفتگی از بین برود. می‌توانید از اسانس‌ نعنا برای ماساژ گردن استفاده کنید. نعنا دارای متانول است که به درمان گرفتگی عضلات کمک می کند، به همین دلیل ماساژ همراه با اسانس نعنا در از بین رفتن درد و التهاب موثر است.

راههای درمان گرفتگی گردن

  •  آرون گروپس

حرکات کششی

انجام حرکات کششی می تواند در تسکین درد گردن موثر باشد. با کشیدن عضلات گردن می توانید آنها را نرم کرده و درد را کاهش دهید. برای انجام حرکات کششی ابتدا صاف بنشینید سپس ۱۰ مرتبه و هر بار دو کتف خود را منقبض کرده و رها کنید. سپس شانه ها را ۱۰ مرتبه به سمت پایین و عقب بچرخانید. در مرحله بعد گوش ها را ۱۰ بار به سمت شانه نزدیک کنید. سپس سر را از سمت پشت به دستها فشار دهید. یک راه برای جلوگیری از درد گردن و یا درمان سریع آن وقتی هنوز شدت نیافته، نرمش گردن است. برای نرمش گردن کافیست که سر را به طور آهسته بچرخانید. سر را به سمت عقربه های ساعت چرخانده و دوباره به آرامی به حالت اول برگردانید.

از دیگر نرمش ها برای رف تگی گردن بالا و پایین آوردن گردن است. ابتدا سرتان را به سمت قفسه سینه پایین آورده و سپس آن را به سمت شانه چپ و شانه راست ببرید. دقت داشته باشید که تمام این نرمش ها به آرامی و بدون وارد شدن فشار به گردن انجام شود.

نرمش های گردن

حمام نمک

می توانید با استفاده از حمام نمک به رفع گرفتگی گردن کمک کنید. برای اینکار ابتدا درون وان را پر از آب گرم کنید سپس مقدار دو فنجان نمک به آب بیفزایید. نمک حمام حاوی منیزیم سولفات است که در درمان گرفتگی عضلات موثر است. همچنین به گردش بهتر خون نیز کمک می کند.باید به مدت ۲۰ دقیقه در وان دراز بکشید و آب با گردنتان تماس داشته باشد.

حرارت درمانی

همانطور که گفته شد سرما یکی از دلایل گرفتگی عضلات گردن است که از طریق گرم کردن گردن می توان آن را برطرف کرد. استفاده از حرارت در کاهش درد گردن، حرکت بهتر گردن، افزایش گردش خون و انعطاف پذیری آن موثر است. استفاده از کمپرس گرم به مدت ۲۰ دقیقه در رفع درد گردن موثر است. در هنگام استفاده از روش حرارت درمانی مراقب باشید که پوست گردن آسیب نبیند و از دمای مناسب استفاده کنید.

درمان گرفتگی گردن

کمپرس یخ

در دو روز اول پس از شروع اسپاسم گردن استفاده از کمپرس سرد کمک زیادی به کاهش درد می کند فقط کافی است، یک کیسه یخ را داخل یک پارچه نازک پیچیده و به مدت ده دقیقه بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید و هر چند ساعت یک بار به مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت اول پس از گرفتگی گردن از این روش استفاده کنید.

سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب جهت رفع گرفتگی گردن گزینه بسیار مناسبی است می توانید دستمال کاغذی آغشته به سرکه سیب را به مدت دو ساعت بر روی گردن تان بگذارید، به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه روزی دو بار از این روش استفاده کنید و یا می توانید به آب وان حمام دو فنجان سرکه سیب بیفزایید و به مدت ده تا پانزده دقیقه داخل وان حمام بمانید، از این روش هر روز استفاده کنید.

درمان گرفتگی گردن با راهکارهای طبیعی

زردچوبه

این ادویه پرکاربرد علاوه بر آشپزی در علم پزشکی نیز کاربرد فراوان دارد و به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی به کاهش ناراحتی و درد ناشی از گرفتگی گردن کمک می کند بنابراین به یک فنجان شیر یک قاشق چای خوری زردچوبه بیفزایید سپس محلول شیر و زردچوبه بر روی حرارت به مدت چند دقیقه گذاشته و کمی عسل به آن بیفزایید و روزی دو بار محلول به دست آمده را نوش جان کنید.

تسکین گرفتگی گردن با روش های خانگی

بررسی دلایل گرفتگی گردن

  • استرس و فشار عصبی
  • کم آبی بدن که سبب گرفتگی عضلات و اسپاسم می شود.
  • وضعیت ضعیف مانند : صاف یا کج کردن سر

نکاتی برای جلوگیری از گرفتگی گردن

۱. یکی از مواردی که باعث گرفتگی گردن می شود نحوه خوابیدن است. قبل از خوابیدن حالت سر و بدن خود را تنظیم کنید. یکی از بهترین حالت های خوابیدن به پشت یا پهلو می باشد که در آن فشار کمی به گردن وارد می شود.

۲. استفاده از بالش مناسب نیز می تواند در رفع گرفتگی گردن موثر باشد. نرمی و سفتی بالش همچنین ارتفاع آن از عواملی است که در میزان گرفتگی گردن نقش دارند. استفاده از بالش بلند باعث خمیدگی و انحنا بدن می شود.

۳. چند دقیقه ایی را در طول روز صرف نرمش و ورزش کنید. نرمش باعث انعطاف عضلات شده و از گرفتگی آنها جلوگیری می کند. پیاده روی و یا نرمش گردن می تواند در جلوگیری از گرفتگی اندام ها در برابر سرما یا سایر عوامل مقاوم باشد. گفتنی است که ورزش کردن در آب نیز روی اندام ها تاثیر خوبی گذاشته و باعث تقویت آنها می شود.

۴. در صورتی که زمانی زیادی در طول روز پشت میز هستید حتما گردن تان را هر یک ساعت یک بار بکشید.

۵. اگر کار شما با تلفن زیاد است برای پاسخ دادن به تماس هایتان از یک هدست استفاده کنید.

۶. در صورتی که تایپ و یا مطالعه می کنید آن را به گونه ای جلوی خود بگذارید که مقابل چشمانتان باشد.

۷. در صورت نشستن بر روی صندلی از صاف بودن پشت صندلی تان اطمینان حاصل نمایید.

۸. اگر مجبور به ایستادن برای مدت زیادی هستید هر از گاهی یکی از پاهایتان را بر روی چهار پایه بگذارید.

۹. در زمان پیاده روی از کفش هایی استفاده کنید که کف آن قوس داشته باشد.

روش های جلوگیری از گرفتگی گردن

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد و با کمک راهکارهای گفته شده بتوانید گردن درد تان را برطرف کنید، در پایان پیشنهاد به منظور آشنایی با دیگر روش های درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *