دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص گوشت بوقلمون و فایده های شگفت انگیز آن

  • بهاره سلطانی
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

گوشت بوقلمون از دو نوع گوشت سفید و قرمز تشکیل شده است. حدود ۶۵ درصد گوشت بوقلمون سفید بوده که در ناحیه سینه است و ۳۵ درصد نیز تیره که در ناحیه ران‌ها قرار دارد. مزه و فواید و موارد مصرف آنها نیز با هم متفاوت است. در این مقاله به تمام خواص گوشت بوقلمون برای سلامت بدن و درمان بیماری ها می پردازیم.

بخش زیادی از خواص گوشت بوقلمون به دلیل پروتئین موجود در آن است که در زمان طبخ مانع از دست رفتن حجم آن می شود. گوشت بوقلمون کلسترول و چربی کمی نسبت به گوشت قرمز دارد. استفاده از گوست بوقلمون برای افراد میانسال و کودکان توصیه می شود. همچنین مصرف آن در فصول سرد از بروز بیماری سرما خوردگی جلوگیری می کند. به ورزشکاران نیز توصیه می شود که بعد از تمرینات ورزشی از گوشت بوقلمون استفاده کنند.

مهمترین خواص گوشت بوقلمون

در مقالات گذشته با خواص گوشت شتر و خواص گوشت بلدرچین آشنا شدیم در این مقاله به ویژگی های گوشت بوقلمون و فواید دارویی و درمانی گوشت لذیذ این پرنده آشنا می شویم.

از خواص گوشت بوقلمون چه می دانید؟

عمده خواص گوشت بوقلمون مربوط به ترکیبات موجود در آن است. این گوشت حاوی پروتئین زیاد، آهن، روی، منیزیم، فسفر، مس، پتاسیم، ویتامین های گروه B، روی و پتاسیم است. مقدار چربی در این گوشت کم می باشد.

تقویت کبد

یکی از مهمترین فواید گوشت بوقلمون کمک به کبد برای از بین بردن سموم بدن است. بیشتر سموم بدن در کبد تجمع می یابند و کبد مسئول دفع آنها از بدن است. گوشت بوقلمون دارای اسید آمینه فراوان است که مانع از تجمع جیوه و سرب در کبد می شود. مصرف این گوشت برای افرادی که کبد چرب دارند نیز بی ضرر است. زیرا مقدار خیلی کمی اسید چرب در این گوشت وجود دارد.

موارد مصرف گوشت بوقلمون

جلوگیری از کم خونی

گوشت بوقلمون سرشار از هموگلوبین و اسید فولیک است که در درمان کم خونی کاربرد زیادی دارد. بیشترین میزان هموگلوبین در ران بوقلمون است که به همین دلیل به افرادی که کم خونی دارند توصیه می شود از گوشت ران استفاده کنند.

  •  آرون گروپس

پیشگیری از بیماری سرطان

یکی از سلول هایی که در تقویت سیستم دفاعی بدن نقش دارد سلول T می باشد. این سلول با سلول های سرطانی مبارزه کرده و آن ها را بین می برد و از گسترش آنها در بدن جلوگیری می کند. گوشت بوقلمون حاوی مقدار زیادی از سلول T می باشد.

تقویت دستگاه ایمنی بدن

از خواص گوشت بوقلمون می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. با تقویت سیستم دفاعی احتمال بروز بیماری های خود ایمنی نظیر ام اس کاهش می یابد. اسید آمینه تریپتوفان و ویتامین A نقش زیادی در تقویت دستگاه دفاعی بدن دارند.

کنترل دیابت

 همانطور که گفته شد گوشت بوقلمون دارای پروتئین بالا بوده و چربی کمی دارد به همین دلیل به افراد دیابتی که کلسترول پایین دارند توصیه می شود که از گوشت بوقلمون در رژیم های غذایی استفاده کنند.

خواص گوشت بوقلمون

جلوگیری از افسردگی

سروتونین ترکیبی است که از اسید آمینه تریپتوفان تشکیل می شود. این ترکیب باعث ایجاد حس نشاط و سرحالی می شود که در کاهش افسردگی موثر است. مصرف گوشت بوقلمون احتمال بروز افسردگی را کاهش می دهد و در درمان آن نیز موثر می باشد.

تنظیم هورمون های زنانه و مردانه

از خواص گوشت بوقلمون می توان به افزایش میزان هورمون های بدن زنان و مردان اشاره کرد. پروتئین گوشت بوقلمون باعث تنظیم میزان هورمون تستوسترون در مردان می شود. افزایش هورمون مردانه با مصرف گوشت هایی است که به طور طبیعی پرورش داده می شوند در صورتی که مصرف بوقلمون های صنعتی باعث افزایش هورمون های زنانه یا استروژن می شوند.

مصرف گوشت بوقلمون

مصرف گوشت بوقلمون در بارداری

دوران بارداری با کاهش میزان آهن در بدن زنان و کم خونی همراه است که ممکن است روی رشد جنین تاثیر بگذارد. به همین دلیل توصیه می شود که زنان باردار برای جبران کمبود آهن از گوشت بوقلمون استفاده کنند. در ۲۰۰ گرم گوشت بوقلمون اسید فولیک زیادی وجود دارد که نیاز بدن یک زن باردار به آهن را تامین می کند.

کاهش وزن

استفاده از گوشت بوقلمون برای کاهش وزن بسیار مفید است زیرا، سرشار از پروتئین است و هضم غذا را کاهش داده در نتیجه پس از غذا احساس سیری خواهید داشت که این خود باعث می شود در طول وعده های غذایی کمتر پرخوری کنید بنابراین، اگر تمایل به استفاده از این گوشت برای کاهش وزن دارید بهتر است از بوقلمون سفید کم چرب استفاده کنید که دارای کالری کمی است همچنین، سینه بوقلمون نیز بسیار مناسب است و البته اندازه هر وعده نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

فواید باورنکردنی گوشت بوقلمون

سلامت دندان و استخوان

گوشت بوقلمون به دلیل داشتن فسفر نقش مهمی در تقویت دندان ها و استخوان ها ایفا می کند به گونه ای با مصرف یک وعده بوقلمون قادر به جذب تقریبا دویست میلی گرم فسفر خواهید شد.

درمان بی خوابی

گوشت بوقلمون دارای یک اسید آمینه برای مغز به نام تریپتوفان می باشد که سبب تولید سروتونین در بدن می شود که این ماده در بدن باعث احساس آرامش بیشتری در شما شده و به رفع اختلالات خواب کمک می کند، اکثر افراد برای درمان بی خوابی شبانه از این گوشت استفاده می کنند.

بررسی خواص گوشت بوقلمون

فواید گوشت بوقلمون در پوست و مو

استفاده از این گوشت به صورت منظم به سلامت پوست و مو کمک شگفت انگیزی می کند و در واقع ترکیب گوشت بوقلمون با ویتامین C سبب افزایش تولید کلاژن و تقویت پوست تان را می شود همچنین، از ریزش مو جلوگیری می کند و کمک زیادی به رفع ریزش مو می کند.

دیگر فواید مصرف گوشت بوقلمون

مصرف گوشت بوقلمون در جلوگیری از نرمی و پوکی استخوان موثر است. به میانسالان و زنان توصیه می شود که در هفته یک مرتبه از گوشت بوقلمون استفاده کنند.

به دلیل وجود فسفر و پتاسیم فراوان در گوشت بوقلمون مصرف آن به کودکان در سنین رشد توصیه می شود. فسفر و پتاسیم نقش زیادی در بهبود رشد کودکان دارند و باعث بالا رفتن مقاومت استخوان ها و اندام های بدن می شود. محققان دریافتند که در ۱۰۰ گرم گوشت بوقلمون در حدود ۱۵ درصد فسفر و ۷ درصد پتاسیم وجود دارد.

نکاتی در مورد گوشت بوقلمون

۱. بخش هایی از گوشت بوقلمون دارای رنگ های تیره و بخش هایی از آن دارای رنگ های روشن است. قسمت تیره رنگ این گوشت چربی بیشتری دارد به همین خاطر به افرادی که چربی خون و فشار خون بالا دارند توصیه می شود که از بخش های سفید رنگ گوشت بوقلمون مانند سینه استفاده کنند.

۲. علاوه بر قسمت تیره رنگ، پوست روی گوشت بوقلمون نیز دارای چربی زیادی است که لازم است قبل از طبخ غذا پوست آن را جدا کنید. میزان کلسترول نیز در قسمت های سفید رنگ گوشت بوقلمون کمتر بوده به همین دلیل به افرادی که کلسترول بالا دارند توصیه می شود که از بخش های روشن تر گوشت بوقلمون استفاده کنند.

۳. به دلیل اینکه گوشت بوقلمون دارای اسید آمینه پورین می باشد لذا، افرادی که از بیماری نقرس رنج می برند باید به میزان خیلی کم از این گوشت استفاده کنند.

۴. گوشت بوقلمون دارای مقدار کمی اگزالات است در نتیجه افراد مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی باید در مصرف آن احتیاط کنند.

۵. بیشترین چربی بوقلمون در پوست آن می باشد بنابراین پیش از پختن گوشت، پوست آن را جدا کنید.

۶. آن دسته از بوقلمون هایی که به صورت ارگانیک و طبیعی پرورش داده می شوند فاقد هورمون و آنتی بیوتیک در بدن خود می باشند.

نکاتی در مورد گوشت بوقلمون

در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص پروتئین ها می توانید بر روی لینک کلیک نمایید تا با فواید شگفت انگیز آن آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *