دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

عوارض شربت پروسپان و اطلاعات این داروی ضد سرفه

  • بهاره سلطانی
  • ۲ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

سرماخوردگی بیماری ویروسی است که در فصل های سرد شایعتر است. درمان های دارویی مختلفی برای این بیماری وجود دارد. یکی از داروهای موثر برای درمان شربت پروسپان می باشد که در مدت کوتاهی می تواند علائم سرماخوردگی را کاهش دهد.

پروسپان، به عنوان داروی ضد سرفه شناخته می شود. در ۱۰۰ میلی لیتر از این شربت مقدار کمی عصاره برگ خشک پیچک و مقداری نیز سوربات پتاسیم وجود دارد. نقش سوربات پتاسیم در این شربت نوعی نگه دارنده است. در ادامه این مطلب با نحوه و مقدار صحیح مصرف این دارو، عوارض و شرایط نگهداری آن بیشتر آشنا می شوید.

طریقه صحیح مصرف

موارد مصرف شربت پروسپان

همانطور که گفته شد از این شربت برای درمان سرفه، مخاط دستگاه تنفسی، التهاب و سوزش گلو استفاده می شود. به همین دلیل یکی از داروهای موثر برای درمان سرماخوردگی محسوب می شود. این شربت با نرم کردن محیط گلو باعث افزایش میزان خلط شده که خود عاملی در از بین بردن سرفه های خشک است.

افزایش خلط باعث خروج ویروس های بیماری سرماخوردگی می شوند و سرفه ها نیز به مرور کمتر شده و صدا به حالت عادی بر می گردد. این دارو را می توان بدون نسخه پزشک نیز از داروخانه ها تهیه کرد و مورد استفاده قرار داد. اما بهتر است که مصرف آن با تجویز و صلاح دید پزشک صورت بگیرد.

شرایط نگهداری شربت پروسپان

مقدار مصرف

میزان استفاده از این دارو با توجه به گروه های سنی مختلف متفاوت است. این شربت باید در روز سه مرتبه مورد استفاده قرار گیرد. بهتر است که بعد از وعده های صبحانه، نهار و شام مصرف شود. قبل از مصرف شیشه شربت را به خوبی تکان دهید. بهتر است که به کودکان زیر یک سال هیچ دارویی داده نشود اما در صورت تایید پزشک مقدار مصرفی این شربت در کودکان زیر یک و نیم سال باید در حدود یک قاشق مربا خوری و سه مرتبه در طی روز باشد. در کودکان ۶ سال تا گروه سنی نوجوانان نیز باید در حدود یک قاشق غذا خوری نیمه پر و سه نوبت در روز مصرف شود.

بزرگسالان نیز در حدود یک قاشق غذا خوری پر و سه مرتبه در طی روز باید مصرف کنند. طول دوره درمان با این شربت بسته به علائم و شدت بیماری متفاوت است. اما برای تاثیر دارو و بهبود التهاب سیستم تنفسی باید به مدت یک هفته مصرف شود. اگر بعد از گذشت ده روز بهبودی مشاهده نشد حتما به پزشک مراجعه شود.

  •  آرون گروپس

عوارض جانبی

تا کنون عوارض خطرناکی از مصرف این شربت گزارش نشده است. در مواردی ممکن است باعث بعضی مشکلات گوارشی شود. به طور مثال مصرف این شربت در افرادی که معده حساس دارند ممکن است باعث اسهال شود. در صورت مشاهده هر گونه علائم غیر عادی بعد از مصرف این شربت به یک مرکز اورژانس مراجعه کنید.

شربت پروسپان

تداخل دارویی

مصرف بعضی داروها به صورت همزمان ممکن است سبب کاهش تاثیر یک دارو و یا تاثیر چند برابر شود. تاکنون تداخل دارویی از مصرف همزمان داروی پروسپان با سایر داروها گزارش نشده است به همین دلیل می توان این دارو را همراه با سایر داروها در زمان سرماخوردگی مورد استفاده قرار داد. مصرف همزمان این شربت با داروهای آنتی بیوتیکی باعث تاثیر بهتر نیز می شود و روند درمانی را بهبود می بخشد.

مصرف در دوران بارداری و شیردهی

مصرف این شربت در دوران بارداری و شیردهی باید با نظر و تشخیص پزشک صورت گیرد. مصرف اکثر داروها در زمان شیردهی روز نوزاد نیز تاثیر می گذارد. زیرا مقداری از دارو در شیر مادر ترشح شده و وارد بدن نوزاد می شود. بنابراین برای اطلاع دقیق از بی خطر بودن مصرف این دارو حتما با پزشک مشورت کنید.

موارد درمانی شربت پروسپان

شرایط نگهداری

شربت پروسپان باید در دمای پایینتر از ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری شود. از یخ زدگی دارو جلوگیری شود و دور از تابش مستقیم آفتاب نگه داری کنید. از مصرف شربت تاریخ مصرف گذشته خودداری کنید و بعد از طی مدت مصرف باقی مانده دارو را دور بریزید.

ذکر نکاتی کلی درباره مصرف شربت پروسپان

با وجود اینکه تهیه داروی پروسپان نیازی به نسخه پزشک ندارد، ولی بهتر است مصرف آن با تجویز و صلاحدید پزشک صورت بگیرد.

مصرف این شربت در دوران حاملگی و شیردهی حتما باید با مشورت پزشک و با تشخیص وی باشد.

مصرف پروسپان

شربت پروسپان، دارای سوربیتول است بنابراین مصرف این دارو برای افردی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارند، مجاز نمی باشد.

اگر این دارو بعد از وعده های غذایی صبحانه، نهار و شام میل شود، بهتر می باشد.

قبل از مصرف این دارو در صورتی که هر نوع حساسیت دارویی دارید، حتما پزشک را در جریان بگذارید.

در صورت مشاهده هر نوع عوارضی همچون تب، تنگی نفس و خلط چرکی و خونی، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

قبل از مصرف این شربت برای جلوگیری از تداخل دارویی، حتما فهرست دارو های مصرفی خود را در اختیار پزشک قرار دهید.

در صورت فراموشی یک وعده مصرف دارو به محض یادآوری دارو را مصرف کنید و اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک می باشد، آن دوز را بی خیال شوید و برنامه دارویی خود را ادامه دهید.

حتما قبل از مصرف پروسپان، شیشه حاوی آن را به خوبی تکان دهید.

در صورتی که بعد از حدود ۱۰ روز از مصرف این دارو آثار بهبودی مشاهده نگردید، لازم است، حتما به پزشک مراجعه کنید.

مصرف این دارو برای افرادی که دارای معده حساس هستند می تواند موجب اسهال شود.

استفاده همزمان از این شربت به همراه دارو های آنتی بیوتیک دیگر موجب اثر گذاری بهتر می شود و روند درمانی را نیز بهبود خواهد بخشید.

توجه داشته باشید که در صورت بهبودی نباید مصرف آن را خودسرانه قطع کنید و باید دوره درمان این دارو را کامل کنید.

اگر بعد از مصرف این دارو، هر گونه علائم غیر عادی ملاحظه کردید لازم است به یک مرکز اورژانس مراجعه کنید.

داروی پروسپان

در پایان ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان در مطالعه مطالب آرگا، امیدواریم خواندن این بخش برای شما دنبال کنندگان بخش سلامت سودمند واقع شده باشد و در صورت تمایل با کلیک بر روی قسمت اطلاعات دارویی می توانید درباره انواع دارو ها و نحوه مصرف آنها آگاهی لازم را کسب کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *