دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان برونشیت مزمن و علایم این بیماری

  • بهاره سلطانی
  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

وقتی که گذرگاه هوایی که بین ریه و بینی قرار دارد ملتهب می شود برونشیت اتفاق می افتد. این بیماری در افراد سیگاری ده برابر سایر افراد اتفاق می افتد. در این مطلب علاوه بر علائم این بیماری با نحوه درمان برونشیت نیز آشنا می شوید.

درمان برونشیت با روش های مختلفی انجام می شود که در ادامه به آن می پردازیم. اما قبل از روش های درمان به تشریح کامل این بیماری می پردازیم. برونشیت به دو صورت حاد و مزمن وجود دارد. برونشیت حاد در اثر عفونت های ویروسی ریه ایجاد می شود این بیماری مشکل جدی برای سلامتی بوجود نمی آورد و معمولا به سرعت نیز بهبود می یابد. اما بیماری برونشیت مزمن ممکن است باعث بروز مشکلات جدی برای سلامتی شود. بیماری برونشیت مزمن را تنها می توان کنترل کرد و به صورت قطعی بهبود پیدا نمی کند.

همانطور که گفته شد بیماری برونشیت به دو صورت است که نوع و شدت آنها متفاوت است بنابراین بهبود آنها نیز به شکل متفاوتی انجام می شود. درمان برونشیت حاد معمولا در طی دو هفته انجام می شود. با این حال ممکن است علائمی مانند سرفه تا مدتها باقی بماند.

علائم برونشیت حاد

معمولا افرادی که سیستم دفاعی بدنشان ضعیفتر است مانند میانسالان و کودکان یا افرادی که بیماری های نقص ایمنی دارند بیشتر در معرض این بیماری می باشند. همچنین بیماران قلبی و افراد سیگاری و افرادی که مشاغلی دارند که در تماس مستقیم با آلودگی هوا و یا بخارات شیمیایی هستند بیشتر به برونشیت حاد مبتلا می شوند.

بیماری برونشیت مزمن نیز مانند نوع حاد در اثر عوامل گفته شده رخ می دهد تنها فرق آن در شدت بروز آن است. این بیماری ممکن است سه ماه به صورت خفیف در فرد دیده شود و سپس با گذر زمان شدت پیدا کرده و تبدیل به نوع مزمن شود. این بیماری نیز ممکن است تمام گروه های سنی را درگیر کند و محدودیتی برای آن وجود ندارد.

علائم برونشیت حاد

بیماری برونشیت حاد معمولا با علائمی مانند بیماری سرماخوردگی بروز پیدا می کند. این علائم شامل سرفه های خشک، آبریزش بینی، تب شدید، خس خس سینه و عطسه کردن است. سرفه ها به مرور از حالت خشک در آمده و با خلط سبز رنگ و درد همراه می شوند.

نشانه های برونشیت مزمن

ابتدایی ترین نشانه بیماری برونشیت مزمن سرفه های خفیف است. این سرفه ها ممکن است همراه با خلط نیز باشد. به مرور تنفس بیمار با اشکال جدی مواجه می شود و بدن در گرفتن اکسیژن دچار مشکل می شود. در صورت مشاهده علائم گفته شده باید به پزشک مراجعه شود تا با تشخیص صحیح اقدامات درمانی لازم نیز صورت گیرد.

  •  آرون گروپس

درمان برونشیت مزمن

درمان برونشیت حاد

همانطور که گفته شد طول دوره بیماری برونشیت حاد نهایتا دو هفته است و گاهی بین سه تا پنج روز است. بهبود  برونشیت حاد با آنتی بیوتیک به راحتی انجام می شود. در مواردی که بیماری برونشیت حاد خفیف باشد درمان های بیماری سرما خوردگی انجام می گیرد. در این شرایط بهتر است که حجم مایعات مصرفی بیمار افزایش یابد. همچنین از کشیدن سیگار خودداری کرده و استراحت کافی داشته باشد. همچنین باید از دستگاههای مرطوب کننده هوا برای بالا بردن رطوبت هوا استفاده شود.

از درمانهای دارویی بیماری برونشیت حاد نیز می توان به استامینوفن برای کاهش تب و درد اشاره کرد. همچنین از آنتی بیوتیک ها نیز می توان استفاده کرد. همچنین مصرف داروهای اکسپکتورانت به رقیق شدن خلط کمک کرده و باعث سهولت خروج آن نیز می شود که در این حالت درد سرفه نیز کمتر می شود.

نکته ای که در درمان دارویی باید به آن توجه داشت این است که استفاده از آسپرین برای درمان و بهبود برونشیت در کودکان ممنوع بوده زیرا ممکن است باعث بروز بیماری جدی تر در آنان شود.

درمان هایی دارویی برونشیت

بهبود برونشیت مزمن

درمان برونشیت مزمن با توجه به شدت آن متفاوت است. اولین اقدام درمانی ترک سیگار و دوری از محیط هایی است که در آن دود سیگار به استشمام می رسد و همچنین فرد در معرض هوای آلوده نیز نباید قرار بگیرد. یکی دیگر از مراحل درمانی برنامه های ورزشی منظم است. ورزش می تواند به تقویت ریه و دستگاه تنفس کمک کرده و در کنترل این بیماری نیز موثر است.

درمان دارویی برونشیت مزمن

همانطور که گفته شد این بیماری سیر طولانی تر دارد و به طور قطعی نیز درمان نمی شود و تنها می توان آن را کنترل کرد. بهبود بیماری برونشیت مزمن, درمان های دارویی را نیز شامل می شود. اولین دارو برای درمان این بیماری داروی برونکودیلاتورا می باشد. این دارو باعث نرم شدن عضلات نای می شود و به عبور بهتر هوا کمک می کند.

از داروهای برونکودیلاتور می توان به متاپروترنول و آلبوترول اشاره کرد. این داروها به صورت استنشاقی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین از داروهای ضد التهابی نیز برای کاهش التهاب بافتهای ریه استفاده می شود. یکی دیگر از داروهایی که برای کم کردن مقدار خلط تجویز می شود داروی ایپراتروپیوم است.

روش درمان برونشیت

درمان های گیاهی

استفاده از روش های طبیعی و خانگی نیز کمک شگفت انگیزی به رفع برونشیت خواهند کرد به همین خاطر، در ادامه شما عزیزان را با چند تا از راهکار های مفید و موثر جهت بهبود برونشیت آشنا خواهیم کرد.

گیاه اوکالیپتوس :

می توان با استفاده از داروهای گیاهی تا حدودی به بهبود بیماری برونشیت کمک کرد، گیاه اوکالیپتوس یکی از گیاهانی است که در تقویت دستگاه تنفسی بسیار موثر است و با استنشاق این گیاه می توان تا حدودی به بهبود برونشیت کمک کرد. همچنین می توان از روغن این گیاه یا سایر گیاهان نیز استفاده کرد.

درمان گیاهی برونشیت

آب درمانی :

آب درمانی یک روش موثر دیگر برای بهبود برونشیت می باشد و استفاده از حمام های آب گرم می تواند باعث تقویت سینه و ضد عفونی کردن آن شود.

زنجبیل :

استفاده از زنجبیل جهت بهبود برونشیت گزینه بسیار مناسبی است زیرا، دارای خاصیت ضد التهابی است و سبب بهبود لوله های برونش تحریک شده و متورم می شود، بنابراین به یک فنجان آب گرم نصف قاشق چای خوری زنجبیل، دارچین و میخک بیفزایید و چند با در روز مخلوط حاصل را بنوشید و یا می توانید به یک فنجان آب جوش یک قاشق چای خوری فلفل سیاه و پودر زنجبیل افزوده و پس از چند دقیقه مقداری عسل یا شیر به آن اضافه کنید و دو بار در روز بنوشید.

روش های خانگی جهت بهبود برونشیت

زردچوبه :

این ادویه پرکاربرد علاوه بر آشپزی در علم پزشکی نیز کاربرد فراوان دارد و به دلیل داشتن خواص ضد التهابی بودن به عنوان یک راهکار عالی و موثر جهت بهبود سرفه همراه با برونشیت می باشد می توانید، به یک لیوان شیر یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه افزوده سپس محلول حاصل را روزی دو تا سه بار بنوشید و به منظور رسیدن به نتیجه بهتر آن را با معده خالی مصرف کنید.

هشدار : آن دسته از افرادی که از سنگ کیسه صفرا، زردی و یا زخم معده رنج می برند باید از این روش خودداری نمایند.

سیر :

سیر دارای خاصیت ضد ویروسی و آنتی بیوتیکی است به همین خاطر جهت بهبود برونشیت به خصوص برونشیت حاد بسیار مفید می باشد از این رو، سه حبه سیر را له کرده و به یک لیوان شیر داغ بیفزایید سپس پیش از خوابیدن آن را بنوشید.

درمان برونشیت با روش های طبیعی

غرغره آب نمک :

استفاده از غرغره آب نمک به عنوان یک روش عالی جهت بهبود نشانه های برونشیت محسوب می شود می توانید، به یک لیوان آب گرم مقداری نمک بیفزایید که البته دقت داشته باشید مقدار نمک کافی باشد زیرا، در صورتی که میزان آن زیاد باشد سبب سوزش گلو خواهید شد و اگر مقدار آن کم باشد بی تاثیر می باشد سپس آن را غرغره کنید.

روش های بهبود برونشیت

نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که استفاده از روش های درمان گیاهی یا آب درمانی، روش های درمانی کمکی هستند و یا در بهبود برونشیت حاد خفیف می توان از آنها به عنوان درمان اصلی استفاده کرد. بهبود برونشیت مزمن باید تحت نظر پزشک انجام شود.

نکته

یکی از تفاوت های بیماری برونشیت حاد و مزمن در نوع بروز آنها می باشد. طول دوره بیماری برونشیت حاد دو هفته می باشد اما سرفه های ناشی از آن ممکن است تا مدتها ادامه داشته باشد. اما بیماری برونشیت مزمن به صورت پیشرونده می باشد، در صورت عدم بهبود این بیماری شدت پیدا کرده و سایر بیماری ها مانند آمفیزم و یا دیگر بیماری های خطرناک ریوی تبدیل می شود.

در پایان به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *