دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه مربای پوست هندوانه با طعم فوق العاده عالی

  • شیما عنایتی
  • ۱۵ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

پوست هندوانه دارای خواصی می باشد که برای دور نریختن آن ما را ترغیب می نماید. برای استفاده از پوست هندوانه می توانید ترشی یا مربای پوست هندوانه را تهیه نمایید. در ادامه با طرز تهیه مربای پوست هندوانه همراه ما باشید.

هندوانه یک میوه آب دار و شیرین می باشد که در فصل تابستان بسیار مورد استفاده است. بعد از خوردن این میوه خوشمزه پوست و دانه های درون آن را دور نریزید. زیرا دارای خواص بیشماری می باشند. پوست هندوانه نسبت به میوه آن میزان آب و شکر کمتر و در عین حال از فیبر بالاتری برخوردار است. برای مصرف پوست هندوانه می توانید مربای پوست هندوانه و ترشی آن را تهیه نمایید. در ادامه با طرز تهیه مربای پوست هندوانه آشنا می شوید.

مربای پوست هندوانه

مربا با پوست هندوانه

استفاده از پوست میوه ها برای تهیه مربا تجربه لذت بخشی به شما می دهد. در آموزش های گذشته آموزش آشپزی آرگا با دستور ساخت  مربای پوست پرتقال و مربای پوست پسته آشنا شدیم.

اما در طرز تهیه مربای پوست هندوانه معمولا از آهک برای ترد شدن آن استفاده می گردد. که شما می توانید این مربا را بدون آهک نیز تهیه نمایید. پوست هندوانه، مزه خاصی ندارد و تقریبا مانند مربای بالنگ می باشد. ترد شدن آن برای استفاده از این مربا و خواص پوست هندوانه می تواند انگیزه خوبی برای خوردن این مربا باشد. همچنین می توانید با توجه با ذائقه خود در مربا پوست هندوانه از چوب دارچین، زنجبیل، هل ، گلاب و … استفاده نمایید.

مواد لازم:

  • پوست هندوانه: نیم کیلو
  • شکر: ۷۵۰ گرم
  • آهک: ۱۲۵ گرم ( دو یا سه قاشق غذاخوری)
  • آب لیموی ترش: یک قاشق غذاخوری
  • هل: به میزان لازم

طرز تهیه مربای پوست هندوانه:

طرز تهیه مربای پوست هندوانه

برای درست کردن مربای پوست هندوانه ابتدا لایه نازکی از روی پوست هندوانه را بگیرید. پوست هندوانه را در قطعات کوچک برش دهید یا می توانید خیلی با سلیقه از قالب های دلخواه خود استفاده نمایید.

مراحل تهیه مربای پوست هندوانه

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

حالا در ظرفی جداگانه آهک را با مقدار کافی آب مخلوط نمایید. خوب هم بزنید و بگذارید تا آهک آن ته نشین شود. آب صاف رویی را جدا نموده یا محلول را از صافی عبور دهید و سپس پوست هندوانه را به مدت هفت تا هشت ساعت بگذارید درون آب آهک خیس بخورند (هر نیم ساعت هم بزنید). سپس آبکش نمایید و در زیر آب سرد به خوبی بشویید. حالا پوست هندوانه ها را در آب سرد به همراه چند تکه یخ به مدت هفت تا هشت ساعت دیگر قرار دهید و در این مدت چند بار آب را عوض نمایید، بعد از این مدت آبکش نمایید و دوباره با آب سرد به خوبی بشویید و سپس بگذارید آب آن خوب کشیده شود.

طرز تهیه مربای پوست هندوانه با آهک

حالا در ظرفی دیگر شکر را با مقدار کافی آب (تقریبا دو لیوان) بر روی حرارت قرار دهید تا شکر حل گردد و کمی بجوشد ( پنج تا ده دقیقه) تا غلیظ گردد. سپس پوست هندوانه ها را به آن اضافه نمایید و بگذارید به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت با حرارت ملایم بجوشد. سپس آب لیمو ترش تازه و هل را به آن اضافه نموده پس از پانزده تا بیست دقیقه دیگر از روی حرارت بردارید.

مربای پوست هندوانه

بگذارید مربا خنک گردد و سپس در ظرف شیشه ای در بسته، درون یخچال بگذارید تا برای سرو در وعده صبحانه آماده گردد. در ساخت این مربا می توانید در آخر از اسانس هندوانه نیز درون آن بریزید. یا اینکه از آب پوست هندوانه یا آب میوه هندوانه درون آن استفاده نمایید ( نیم ساعت آخر اضافه نمایید).

طرز تهیه مربای پوست هندوانه

دستور تهیه مربای پوست هندوانه به روش دیگر

مربای پوست هندوانه تقریبا مشابه مربای بالنگ است و خواص زیادی دارد، حال این مربا را می توان با آهک یا بدون آن تهیه کرد، از این رو در اینجا با روش تهیه مربای پوست هندوانه بدون آهک آشنا می شوید.

مواد لازم

  • پوست سفید هندوانه/ نیم کیلو گرم
  • شکر/ ۷۵۰ گرم
  • آب لیمو/ نصف استکان
  • هل درسته/ ۲ عدد

دستور تهیه مربای پوست هندوانه

روش تهیه مربای پوست هندوانه بدون آهک

در ابتدا قسمت سفید پوست هندوانه را از قسمت سبز آن جدا کرده و سپس پوست سفید را در اشکال دلخواه به شکل خلالی یا حبه ای برش بزنید، همچنین می توانید با قالب طرح زده و به شکل گل درآورید.

اکنون پوست های برش زده را به همراه کمی آب بجوشانید و بعد از اینکه چند جوش زد، آب آن را دور بریزید.

در مرحله بعدی طرز تهیه مربای پوست هندوانه، مجدداً مقداری دیگر آب روی پوست هندوانه ها بریزید به طوری که سطح آنها را بپوشاند و بعد از اضافه کردن نصف استکان آب لیمو، بگذارید به مدت ۴ الی ۵ ساعت بماند.

سپس به مخلوط بالا، شکر و هل را بیفزایید و آن را روی حرارت قرار دهید تا مربا قوام پیدا کند.

قوام آمدن و آماده شدن مربا به دو روش قابل تشخیص است؛ در روش اول، با قاشق چند قطره از شیره مربا را از بالا به پایین بریزید و اگر قطرات آن از قاشق آویزان شده و با کمی تاخیر فرو افتد، یعنی شربت به اندازه کافی غلیظ شده و قوام آمده است.

در روش دوم؛ بشقابی سرد و خشک را انتخاب کنید، سپس یک قطره از شیره مربا را روی ظرف بریزید، اگر در گوشه ای به صورت قطره یا گنبدی شکل جمع شود، مربا آماده شده و روی ظرف سرد پخش نخواهد شد.

اکنون که مربای شما آماده شده است، آن را کنار بگذارید تا سرد شود و بعد در داخل ظروف شیشه ای درب دار بریزید و در یخچال نگهداری نمایید.

نحوه تهیه مربای پوست هندوانه

نکته : از آنجا که این مربا زود فاسد و خراب نمی شود، بنابراین می توان آن را به مدت طولانی تری در یخچال نگهداری کرده و استفاده کرد.

امیدواریم به خوبی با طرز تهیه مربا پوست هندوانه آشنا شده باشید و این مربای خوشمزه را در کنار خانواده و در وعده صبحانه میل نمایید. برای آشنایی با دستور تهیه انواع مربا کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *