دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

کپسول و قرص سلکوکسیب را بهتر بشناسید

  • بهاره سلطانی
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

درد مفاصل، تورم بدن و روماتیسم از بیماری هایی هستند که در اکثر موارد نیاز به درمان های دارویی دارند. قرص سلکوکسیب یکی از داروهایی است که برای تسکین و درمان این بیماری ها تجویز می شود. در این مقاله درباره نحوه و موارد مصرف این دارو، عوارض جانبی و تداخلات دارویی آن به طور مفصل صحبت می کنیم.

کپسول و قرص سلکوکسیب, یک داروی ضد التهابی است که برای درمان تورم و التهاب تجویز و مصرف می شود. عمده موارد مصرف آن در درمان دردهای روماتیسمی و درهای قاعدگی است. این دارو درد را کاهش داده و از بین می رود به همین خاطر در افرادی که درد مفاصل دارند و قادر به انجام فعالیت های روز مره نیستند مورد استفاده قرار می گیرد.عوارض جانبی داروی سلکوکسیب

موارد مصرف کپسول یا قرص سلکوکسیب

این قرص باعث مهار آنزیم هایی می شود که مسئول به وجود آمدن درد هستند. این دارو بدون نسخه پزشک نیز در داروخانه ها عرضه می شود و برای مصارفی مانند بیماری های التهابی مزمن، دردهای سرماخوردگی، از بین بردن تورم اندام های بدن، از بین بردن درد قاعدگی و بیماری روماتیسم نیز به کار می رود.

قرص سلکوکسیب

نحوه مصرف

مقدار مجاز مصرف قرص و کپسول سلکوکسیب در طی روز یک یا دوبار است. استفاده افراطی از آن می تواند باعث آسیب به بدن شود. برای کم کردن عوارض جانبی مصرف این قرص می توان آن را با یک لیوان شیر مصرف کرد. نکته ای که باید به آن توجه داشت که از مصرف الکل به همراه این دارو خودداری کنید زیرا آسیب شدید به اندام های بدن را در پی دارد.

مقدار مجاز مصرف این دارو در طی روز ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی گرم است. یک ساعت پس از مصرف تاثیراتش ظاهر می شود و تا مدت ۸ ساعت در بدن می ماند. اگر یک وعده مصرف دارو را فراموش کردید به محض یاد آوری آن را مصرف کنید. البته اگر تا زمان مصرف بعدی مدت کمی مانده بود صبر کنید و مصرف آن را نیز دو برابر نکنید.

قطع مصرف این قرص در مواردی که برای درمان های کوتاه مدت مورد استفاده قرار گرفته بود بعد از بهبودی می توان مصرف آن را قطع کرد اما در موارد استفاده طولانی مدت قطع مصرف باید با نظر و تشخیص پزشک صورت گیرد.

نحوه استفاده قرص سلکوکسیب

  •  آرون گروپس

عوارض جانبی

بعد از مصرف این قرص ممکن است فرد دچار ناراحتی های گوارشی مانند معده درد یا تجمع گاز در معده شود. اگر این علائم طولانی بود و تشدید پیدا کرد باید مصرف دارو قطع و فرد سریعا به یک مرکز درمانی مراجعه کند.

مصرف سلکوکسیب، ممکن است باعث افزایش فشار خون شود. بنابراین لازم است که میزان فشار خون در طی دوره مصرف این دارو کنترل شود.

از دیگر عوارض این قرص ها می توان به سر درد های شدید، تورم دست و پاها، افزایش وزن ناگهانی و علائمی که نشان دهنده آسیب دیدن کلیه ها و کبد است اشاره کرد.

در مواردی نادر ممکن است مصرف این دارو باعث بروز حساسیت های پوستی شود. در صورت مشاهده علائمی مانند خشکی پوست، اگزما، تغییر رنگ پوست و جوش مصرف این دارو را قطع کرده و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

از دیگر عوارض جانبی احتمالی مصرف این دارو می توان به تب شدید، خارش بدن، اختلال در تنفس، تورم لب ها و دهان و همچنین تورم غدد لنفاوی اشاره کرد.

قرص های سلکوکسیب

تداخلات دارویی

در اکثر موارد مصرف همزمان بعضی داروها ممکن است علاوه بر بی اثر کردن آنها باعث بوجود آمدن عوارضی ناخوشایند شود و حتی سلامت فرد را به طور جدی به خطر اندازد. مصرف همزمان این قرص با داروی کاپتوپریل و انالا پریل ممنوع است. همچنین از دیگر داروهای می توان به قرص لازیکس، سیدوفوویر، لیتیوم، قرص لوزارتان و والسارتان اشاره کرد.

تداخلات دارویی قرص سلکوکسیب

موارد منع مصرف

افرادی که به بیماری های آسم و مشکلات تنفسی دچار هستند از مصرف این دارو منع می باشند. همچنین مبتلایان به بیماری ها قلبی، نارسایی های حاد قلبی، یا بیماری قلبی مادرزادی نیز نباید از این دارو استفاده کنند.

همچنین افرادی که بیماری های دستگاه گوارش از جمله التهاب روده یا خون ریزی معده دارند باید از مصرف این دارو اجتناب کنند.

مصرف در دوران بارداری و شیر دهی

مصرف این دارو در دوران بارداری در صورتی مجاز است که اجتناب ناپذیر بوده و در این صورت تحت نظر و تشخیص پزشک باید مصرف شود. اما توصیه می شود که تا حد امکان از مصرف آن حین بارداری جلوگیری شود.

مصرف این قرص در دوران شیر دهی ممنوع است. اکثر داروها در دوران شیر دهی از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می شوند و باعث به وجود آمدن عوارضی برای نوزاد می شوند. گفتنی است تا کنون عوارضی از مصرف این دارو و تاثیر نا مطلوب آن بر جنین گزارش نشده است با این حال توصیه می شود که در دوران شیردهی از مصرف آن اجتناب شود.

موارد تجویز قرص سلکوکسیب

مصرف در سالمندان

برای بسیاری از سالمندان بالای ۶۰ سال قرص سلکوکسیب تجویز می شود. نکته ایی که باید در نظر گرفته شود این است که دوز مصرف این دارو در افراد میانسال باید کم باشد تا از بروز عوارض و حساسیت های دارویی پیشگیری شود.

نکاتی درباره مصرف داروی سلکوکسیب

افرادی که حساسیت های دارویی مخصوصا حساسیت به آسپرین دارند باید قبل از مصرف قرص یا کپسول سلکوکسیب با پزشک مشورت کرده و از بی ضرر بودن آن اطمینان حاصل کنند.

اگر از داروهای ضد التهابی دیگر مثل ایبوبروفن استفاده می کنید نیز باید قبل از مصرف سلکوکسیب نظر پزشک را جویا شوید.

افرادی که دچار خون ریزی معده یا ناراحتی های گوارشی هستند ممکن است بعد از مصرف این قرص دچار عوارض بیشتری شوند و مشکلات گوارشی شان تشدید شود. یکی از نشانه ها برای تشخیص خون ریزی دستگاه گوارش بعد از مصرف قرص سلکوکسیب، سیاه شدن رنگ مدفوع است. در صورت مشاهده آن مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

مصرف قرص سلکوکسیب

در صورت مصرف قرص یا کپسول این دارو از قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب خود داری کنید. زیرا در اثر مصرف این دارو پوست حساس می شود و نور آفتاب نیز این حساسیت را بیشتر کرده و باعث آسیب بیشتر به پوست می شود. توصیه می شود که از کرم های ضد آفتاب و کلاه و دستکش استفاده شود.

مصرف این دارو باعث احساس سرگیجه یا خواب آلودگی می شود لذا در هنگام رانندگی یا فعالیت هایی که احتیاج به هوشیاری بالا دارند از مصرف قرص سلکوکسیب خود داری کنید.

توصیه های دارویی سلکوکسیب

۱- در طول درمان طولانی مدت تحت نظر پزشک معالج، دارو را مصرف نمایید تا معاینات و آزمایشات دوره ای را به صورت مرتب انجام دهید.

۲- پزشک در ابتدای تجویز سلکوکسیب، میزان دوز کمتری از این قرص را تجویز می نماید که علت این امر کاهش احتمال بروز عوارض ناشی از آن بر روی گوارش می باشد. چنانچه طول درمان با این دارو افزایش یابد ممکن است پزشک برای کاهش این عوارض در کنار مصرف سلکوکسیب از داروهای مراقبت کننده از معده نیز تجویز نمایید.

۳- پس از دو هفته مصرف دارو، در صورت عدم بهبودی و کاهش درد می توانید موضوع را به اطلاع پزشک معالج برسانید تا دارو دیگری را برای شما تجویز کند.

کپسول سلکوکسیب

۴- چنانچه به بیماری آسم میتلا هستید با استفاده از این دارو احتمال تشدید بروز مشکلات تنفسی و خس خس سینه وجود دارد. در صورتی بروز هر یک از این علائم، از مصرف دارو خودداری نمایید و این مساله را با پزشک در میان بگذارید.

۵- مصرف این قرص برای افراد با سابقه خونریزی گوارشی و زخم معده، سیگاری، همچنین افراد مبتلا به آسم و بیماری ها و نارسائی های کبدی و کلیوی با احتیاط و تجویز پزشک باشد.

۶- پیش از انجام عمل جراحی و یا در صورت مراجعه به دندان پزشکی، پزشک را از مصرف سلکوکسیب مطلع سازید.

۷- در افراد مبتلا به فشار خون بالا, نارسایی های احتقانی قلب, مشکلات قلبی و افراد معتاد به الکل به خاطر احتمال بروز احتباس مایعات باید این دارو با نظر پزشک و با احتیاط مصرف گردد.

۸- چنانچه در بیمار حجم مایع خارج سلولی کاهش یابد پیش از شروع دارو توصیه می شود به مقدار کافی مایعات مصرف شود.

عوارض ناشی از مصرف سلکوکسیب

‎۹- مصرف این دارو ممکن است موجب تشدید کم خونی گردد، انجام آزمایش های نظیر هموگلوبین و هماتوکریت در افراد تحت درمان با این دارو، تجویز شده است.

۱۰- کاهش دوز دارو و یا قطع مصرف آن باید با نظر پزشک و به تدریج صورت پذیرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *