دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان غلظت خون با میوه چگونه صورت می گیرد؟

  • بهاره سلطانی
  • ۶ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

زمانی که تعداد گلبول های قرمز خون در واحد حجم بالا می رود، غلظت خون اتفاق می افتد. تعداد هموگلوبین خون در تعیین میزان غلظت تاثیر گذار است. اگر تعداد هموگلوبین در زنان بیشتر از ۱۶ گرم در دسی لیتر و در مردان بیشتر از ۱۸ گرم باشد غلظت خون می گویند. در این مقاله به روش درمان غلظت خون با میوه می پردازیم.

علاوه بر اینکه روش های دارویی فراوان برای درمان غلیظ شدن خون وجود دارد روش های خانگی فراوانی وجود دارد که یکی از این راه ها استفاده از میوه می باشد. عوامل زیادی مانند نوع رژیم غذایی، عوامل ارثی، آب و هوای محیط، سبک زندگی، فشارهای عصبی و مصرف دخانیات در بروز این بیماری تاثیر گذار هستند. غلظت خون در بدن زمینه ساز بروز بیماری های مختلف است. زمانی که خون غلیظ است به کندی از رگ ها و قلب عبور می کند و باعث بوجود آمدن گرفتگی در اندام های مختلف بدن می شود. در مواردی که غلظت خون شدید باشد ممکن است باعث بروز بیماری سکته قلبی یا مغزی نیز بشود.

غلظت خون سبب بروز لخته خون شده و در نتیجه احتمال ایجاد سکته های مغزی و قلبی افزایش پیدا می کند از این رو، درمان غلظت خون از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که به جز مراجعه به پزشک می توانید از مواد غذایی طبیعی استفاده کنید تا خون تان تصفیه و رقیق شود، در ادامه مطلب میوهایی که برای کاهش غلظت خون مفید هستند به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

راه های جلوگیری از غلظت خون

درمان غلظت خون با میوه

میوه ها به دلیل داشتن فیبرهای محلول و نامحلول و ویتامین ث باعث کاهش میزان پروتئینی در خون که غلظت را سبب می شوند می گردد و به همین خاطر یکی از روش های موثر برای برطرف غلظت خون با میوه است. استفاده مداوم از میوه ها علاوه بر رقیق کردن خون باعث کاهش فشار خون نیز می شود. کیوی و توت فرنگی از میوه های موثر در درمان غلظت خون می باشند.

روش پیشگیری از غلظت خون

انگور

از میوه هایی که برای کاهش غلظت خون بسیار کاربرد دارد انگور است. این میوه دارای خواص متعددی است که درمان غلظت خون و جلوگیری از ابتلا به این بیماری یکی از این موارد است. در طب سنتی بارها به استفاده مداوم از انگور به افرادی که خون غلیظ و کدر دارند توصیه شده است.

مرکبات

مرکباتی مانند: گریپ فرویت، پرتقال و لیمو ترش به دلیل داشتن ویتامین ث فراوان در درمان غلظت خون بسیار موثر هستند. استفاده مداوم از مرکبات به تصفیه خون کمک می کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

درمان غلظت خون با مرکبات

آلبالو

آلبالو میوه ایی با خاصیت آنتی اکسیدانی بالا می باشد. این میوه در خون سازی نقش زیادی داشته و در درمان غلظت خون نیز موثر است.

انار

مصرف انار به عنوان یکی از روش های موثر درمان غلظت خون با میوه محسوب می شود. انار علاوه بر تقویت کبد و درمان نارسایی های آن، دارای خواص آنتی اکسیدانی زیادی است که در شفافیت خون نقش مهمی دارند. بنابراین به افرادی که غلظت خون دارند توصیه می شود که از انار به عنوان درمان استفاده کنند.

آناناس

فیبر موجود در آناناس علاوه بر تقویت دستگاه گوارش و کمک به کاهش وزن در تصفیه و رقیق کردن خون نیز کاربرد دارد. به دلیل وفور فیبر در آناناس استفاده از این میوه توصیه می شود.

درمان غلظت خون با آناناس

سیر و پیاز

سیر و پیاز علاوه بر خواص ضد عفونی کنندگی و میکروب کشی قوی در کاهش غلظت خون نیز موثر هستند.

هویج

هویج حاوی رنگدانه هایی است که در تقویت قدرت بینایی موثر است. همچنین در تصفیه و خون سازی نیز کاربرد دارد. برای رفع غلظت خون با میوه می توان از آب هویج نیز به عنوان یک روش موثر استفاده کرد.

روش های درمان غلظت خون با میوه

موز

ترکیبات موجود در میوه موز به رقیق شدن خون کمک کرده و در حفظ سلامت اندام های بدن نیز موثر است. استفاده روزانه از موز خطر ابتلا به بیماری های خونی را به حداقل می رساند.

کیوی

از دیگر میوه های بسیار مفید به منظور درمان غلظت خون کیوی می باشد که دارای خواصی از جمله : باز کننده عروق و کاهش دهنده کلسترول و تری گلیسرید است که به کاهش غلظت خون کمک می کند.

روش های درمان غلظت خون

آب زرشک

 آب زرشک از بهترین نوشیدنی ها جهت کاهش غلظت خون به شمار می رود که کمک زیادی به رقیق شدن خون می کند و در واقع در ماه های اولیه بهار مصرف این نوشیدنی پر خواص سبب بهبود سلامت بدن می شود.

آووکادو

آووکادو به دلیل اینکه حاوی اسید های چرب امگا ۳ است سبب پیشگیری از تشکیل پلاکت ها می شوند و همچنین این میوه دارای اسید سالیسیلات است که در نتیجه با کاهش تشکیل لخته از بروز سکته مغزی جلوگیری می کند.

درمان غلظت خون با روش های طبیعی

تاثیر چای سبز در درمان غلظت خون

چای سبز از سالم ترین نوشیدنی ها برای سلامت بدن می باشد و استفاده روزانه از آن نقش مهمی در کاهش غلظت خون دارد و همچنین نوشیدنی چای سبز سبب تقویت سیستم قلبی و دستگاه گوارش تان می شود.

 کاهش غلظت خون با تخم کتان

استفاده از تخم کتان علاوه بر لاغری به دلیل دارا بودن مقادیر فراوانی فیبر به رقیق شدن خون کمک می کند بنابراین به منظور تقویت دستگاه گوارش و جلوگیری از مشکلات آن می توانید از مواد غذایی حاوی فیبر کمک بگیرید.

سبزیجات موثر در درمان غلظت خون

سبزیجاتی مانند کرفس و اسفناج به عنوان مواد غذایی خون ساز، موثر عمل کرده و باعث تصفیه خون نیز می شوند. جعفری و تره فرنگی نیز از دیگر سبزی هایی هستند که به رقیق شدن خون و شفافیت آن کمک می کنند. پیشنهاد می شود برای حفظ خواص سبزیجات و تاثیر گذاری بیشتر از سبزی خام استفاده شود.

درمان غلظت خون با سبزیجات

ادویه هایی مفید در درمان غلظت خون

  • زنجبیل
  • دارچین
  • فلفل
  • زردچوبه

عوامل تاثیر گذار بر غلظت خون

مصرف گوشت قرمز، قلوه، مغز و روغن های حیوانی و جامد باعث افزایش غلظت خون می شوند. افرادی که غلظت خون دارند باید مصرف خوراکی های گفته شده را محدود کنند و سبزیجات، میوه ها، گوشت ماهی و لبنیات کم چرب را جایگزین کنند.

همچنین مصرف غذاهای فست فودی روی میزان غلظت خون تاثیر می گذارند. اکثر این غذاها با روغن هایی که استاندارهای کیفی پایینی دارند طبخ می شود و از روغن در آنها به میزان زیادی نیز استفاده می شود به همین دلیل مصرف مداوم آنها علاوه بر آسیب به دستگاه گوارش و بروز بیماری های مختلف باعث غلظت خون نیز می شود.

توصیه هایی غذایی برا کاهش غلظت خون

فشار های عصبی

یکی دیگر از عواملی که در غلظت خون تاثیر می گذارد، استرس و فشار های عصبی است. فشار های روانی باعث افزایش ترشح آدرنالین شده که منقبض شدن عروق را در پی دارد. با انقباض عروق، پلاسما از عروق خارج شده و تعداد آنها نسبت به گلبول های قرمز کم می شود که همین امر باعث بالا رفتن غلظت خون می شود.

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات و سیگار علاوه بر آسیب به دستگاه تنفس، ریه ها و کبد، در غلیظ شدن خون نیز تاثیر می گذارد. افراد سیگاری بیشتر در معرض سرطان خون هستند و خون کدر و تیره تری نیز دارند که احتمال لخته شدن خون در مغز و سکته نیز در این افراد بیشتر است.

مصرف دخانیات

عوامل ارثی

یکی از دلایل بروز بیماری غلظت خون، مادرزادی و ارثی است. البته درصد احتمال انتقال از طریق عوامل ارثی کم بوده و در حدود ۱۰ درصد است.

بیماری های دیگر

گاهی ابتلا به بیماری های دیگر زمینه را برای بروز بیماری غلظت خون بالا می برد. افرادی که بیماری های قلبی و ریوی دارند در معرض این بیماری نیز هستند. گفتنی است بروز غلظت خون در افرادی که بیماری ریوی دارند ممکن است سبب بیماری خطرناک آمبولی ریه شود. در افرادی که بیماری قلبی دارند نیز ممکن است باعث سکته قلبی شود.

دلایل غلظت خون

نوع آب و هوای محیط

علاوه بر فعالیت های بدنی، نوع آب و هوا نیز در میزان اکسیژن رسانی به بدن تاثیر گذار است. در مناطقی که هوا آلوده است یا در مناطق کوهستانی اکسیژن کمی وجود دارد به همین خاطر افراد بیشتری به بیماری غلظت خون مبتلا می شوند.

علائم بیماری غلظت خون

غلظت خون با علائمی مانند خواب آلودگی، اختلالات هوشیاری و اختلالات بینایی همراه است. در مواردی نیز همراه با اختلالات تنفسی است. این اختلال تنفسی در هنگام فعالیت های بدنی بیشتر شده و با علائمی دیگر مانند تیره شدن رنگ لب ها همراه است. در هنگام فعالیت های ورزشی به دلیل اینکه اکسیژن کافی به اندام های بدن نمی رسد، گلبول های بیشتری در بدن ساخته می شود که در نتیجه آن غلظت خون بالا می رود.

روش های طبیعی جهت درمان غلظت خون

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و با کمک روش های گفته شده خون را تصفیه کنید، به منظور آشنایی با روش های درمان خانگی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *