دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

درمان گیاهی عفونت ریه و سرفه در کودکان و بزرگسالان

  • بهاره سلطانی
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
  • ۰

تورم کیسه های هوای بدن که همراه با چرک و مایعات است، عفونت ریه می گویند. در این شرایط سرفه های طولانی و شدید همراه با چرک و خلط، خستگی، تنگی نفس، تعریق زیاد، حالت تهوع، استفراغ، تب و لرز را نیز در پی دارد. می توان در کنار درمان های دارویی یا در شرایطی که بیماری شدید نیست از درمان گیاهی عفونت ریه استفاده کرد.

در روش درمان گیاهی عفونت ریه می توان با تهیه جوشانده های طبیعی از گیاهان دارویی اقدام به درمان این بیماری کرد. عفونت ریه معمولا بسته به سن و وضعیت سلامتی افراد ممکن است متفاوت باشد ولی در اکثر موارد با علائم سرماخوردگی و آنفولانزا همراه است. عمده دلیل عفونت ریه ویروس ها، باکتری ها و قارچ ها هستند. عفونت ریه ممکن است خفیف یا شدید باشد. در نوزادان و افراد مسن این بیماری از نوع شدید و خطرناک است زیرا بدن این افراد دارای سیستم ایمنی به مراتب ضعیف تر از افراد گروه های سنی دیگر است.

عفونت ریه

درمان گیاهی عفونت ریه

روش های درمان عفونت ریه به کاهش علائم و شدت این بیماری کمک می کند. این درمان ها خانگی است و بدون استفاده از داروهای شیمیایی می توان عفونت را تا حدودی درمان کرد.

درمان خانگی عفونت ریه با سیر

سیر با خاصیت ضدعفونی کنندگی که دارد قادر است علائم عفونت ریه را کاهش داده و به از بین بردن خلط سینه کمک می کند. همچنین برای درمان سل ریوی نیز سیر داروی مفیدی است. برای تاثیر بهتر می توانید چند حبه سیر را پوست گرفته و در یک لیوان شیر بجوشایند سپس آن را به صورت گرم بنوشید.

سیر موثر در درمان گیاهی عفونت ریه

گل ماهور

گل ماهور یا “خرگوشک” گیاهی است که در اکثر مناطق دنیا برای درمان گیاهی سرفه، آسم و التهاب گلو مورد استفاده قرار می گیرد. برای درمان مشکلات ریوی می توانید ریشه این گیاه را سوزانده و دود آن را استنشاق کنید. و برای درمان گلو درد غرغره کردن جوشانده این گیاه و یا نوشیدن آن چندین بار در طی روز توصیه می شود.

  •  آرون گروپس

گیاه اکالیپتوس

گیاه اکالیپتوس یکی از بهترین درمان گیاهی عفونت ریه و التهاب سینه به شمار می رود. از  این گیاه می توانید به دو صورت جوشانده و استنشاقی استفاده کنید. برای مصرف استنشاقی این گیاه ابتدا مقداری از گیاه خشک آن را در نیم لیتر آب بجوشانید سپس از بخور آن استفاده کنید.  همچنین از جوشانده برگ اکالیپتوس نیز برای درمان سرفه و گلو درد می توان استفاده کرد.

درمان گیاهی عفونت ریه

آویشن

یکی دیگر از روش های بهبود عفونت ریه, درمان گیاهی با آویشن است. این گیاه دارویی در درمان سرماخوردگی نیز موثر است. جوشانده گیاه آویشن برای از بین بردن عفونت ریه بسیار کاربرد دارد . می توانید ۱۰ گرم گیاه خشک آویشن را در یک لیتر آب بجوشانید سپس آن را بنوشید. مزه دمنوش آویشن تلخ است بنابراین می توانید آن را با عسل یا نبات میل کنید.

درمان گیاهی عفونت ریه با آویشن

شلغم

استفاده از شلغم و بخور آن نیز علاوه بر درمان سرماخوردگی برای درمان گیاهی عفونت ریه و درمان سرفه نیز موثر است. چند عدد شلغم را قطعه قطعه کرده و در یک لیتر شیر بجوشانید. می توانید مقداری شکر یا عسل نیز به آن اضافه کنید. همچنین استفاده از شلغم در سوپ نیز پیشنهاد می شود.

درمان خانگی عفونت ریه با شلغم

شیرین بیان و سیب

از درمان های موثر عفونت ریه استفاده از شیرین بیان به همراه سیب است. کافیست که یک سیب را خرد کرده و هسته ها آن را جدا کنید. بهتر است که پوست سیب جدا نشود. سیب ها را به مدت ۱۰ دقیقه در یک لیتر آب بجوشانید سپس دو قاشق چای خوری شیرین بیان به آن اضافه کنید. از این روش درمان می توانید تا بهبودی هر روز استفاده کنید.

سیب داروی گیاهی درمان عفونت ریه است

جوشانده گل نیلوفر آبی

ریشه و گل نیلوفر آبی برای درمان تورم و عفونت ریه و بهبود سرفه بسیار موثر است. برای تهیه دم نوش آن می توانید یک قاشق چای خوری گل خشک نیلوفر آبی را به مدت ۱۰ دقیقه در یک فنجان آب بجوشانید و در طی روز چندین بار از این دمنوش میل کنید.

سبزی های موثر برای رفع عفونت ریه

بعضی از سبزی ها برای درمان عفونت های ریوی مفید می باشند. جوشانده برگ کرفس می تواند به درمان این بیماری کمک کند. می توانید مقدار سی گرم از برگ گیاه کرفس را به همراه یک لیوان آب و یک لیوان شیر بجوشانید و به صورت روزانه از آن میل کنید.

سبزی جعفری نیز برای درمان بیماری ریه توصیه می شود. مقداری سبزی جعفری را خرد کرده و در یک لیوان شیر گرم ریخته و صبح قبل از خوردن صبحانه آن را میل کنید.

درمان گیاهی عفونت ریه با سبزی

برگ سیب زمینی

از برگ سیب زمینی نیز می توان برای درمان عفونت ریه استفاده کرد. می توانید برگ های سیب زمینی را در مقداری آب بجوشانید و سپس آن را با عسل شیرین کرده و میل کنید.

برگ کلم

برای درمان گرفتگی صدا و اختلال کارکرد ریه، جوشانده برگ کلم قرمز نیز توصیه می شود. کافیست چند عدد برگ کلم قرمز را در یک لیتر آب جوشانده و به طور روزانه آن را میل کنید. همچنین می توان با استفاده از کلم، سیب زمینی، هویج و پیاز یک غذای مقوی تهیه کرده که برای بیماران ریوی نیز بسیار توصیه می شود. برای تهیه این غذا، سبزیجات ذکر شده را خرد کنید و با هم بجوشانید. می توانید مقدار خیلی کم روغن نباتی نیز به آب جوش اضافه کنید. سپس آن را میل کنید.

کلم قرمز پخته مناسب برای ریه

آب هویج

آب هویج علاوه بر تقویت قدرت بینایی به درمان اختلالات ریوی نیز کمک می کند. به افرادی که از عفونت ریه رنج می برند توصیه می شود که قبل از خوردن صبحانه یک لیوان آب هویج میل کنند. همچنین می توانند آب هویج را با شیر گرم نیز مخلوط کرده تا تاثیر بهتری داشته باشد.

انجیر، خرما

می توانید از عناب، کشمش، خرما و انجیر نیز برای درمان سرفه استفاده کنید. بهتر است که این خوراکی ها را به مدت نیم ساعت در یک لیتر آب بجوشانید سپس از آن چندبار در طی روز میل کنید.

از جوشانده عناب خشک نیز برای بهبود عفونت ریه استفاده می شود. برای تهیه این جوشانده مقدار ۵۰ گرم عناب خشک را در یک لیتر آب بجوشانید و میل کنید.

همچنین می توانید از جوشانده انجیر خشک نیز استفاده کنید. تعداد ده عدد انجیر را در دو لیوان آب بجوشانید و میل کنید. از جوشانده خرما نیز می توانید برای درمان گیاهی عفونت در ریه استفاده کنید. دستور تهیه جوشانده خرما همانند جوشانده انجیر خشک می باشد.

درمان عفونت ریه با انجیر خشک

جوشانده گل بنفشه

یکی دیگر از روش های درمان گیاهی عفونت ریه و سرفه کودکان و بزرگسالان استفاده از جوشانده گل بنفشه است. از این جوشانده می توانید چند بار در هفته استفاده کنید.

درمان عفونت ریه با تغذیه مناسب

در ادامه مطلب درمان گیاهی عفونت ریه لازم است بدانید که در بیماران مبتلا به عفونت ریه به دلیل تب و افزایش متابولیسم بدن نیاز به کالری نیز بیشتر می شود، ضمن اینکه به دلیل کمتر شدن میزان اشتهای فرد بیمار دریافت غذایی وی کاهش پیدا می کند، بنابراین بیمارانی که در وضعیت حاد قرار دارند به منظور تامین کالری بدن باید از مواد کم حجم و پرکالری استفاده نماید؛ مصرف بسیاری از سوپ های خانگی با وجود رقیق بودن برخی از آنها می تواند برای این منظور مفید باشد، سبزی های نشاسته ای استفاده شده در سوپ همچون سیب زمینی و مواد پروتئینی مثل گوشت و طعم دهنده های مختلف نظیر خامه حاوی مقدار زیادی کالری می باشد، همچنین از آنجا که این سوپ ها نیازی به جویدن ندارند، می توان به دفعات به بیمار دهید.

افراد مبتلا به این بیماری همچنین باید مایعات زیادی مصرف کنند، چرا که به علت تب و تند شدن تنفس بیمار، مقدار زیادی از آب بدن وی دفع خواهد شد، ضمن اینکه به دلیل ترشحات عفونی و غلیظ، در تنفس شخص مشکل به وجود خواهد آمد، از این رو به منظور دفع این ترشحات از راه سرفه لازم است مایعات زیادی مصرف شود، حال مصرف آب می تواند بهترین منبع برای تامین مایعات بدن باشد و در صورتی که فرد بیمار نتواند طعم و دمای آب را تحمل نماید، می توان از چای کمرنگ و شیر استفاده کرد، همچنین برای طعم دار کردن شیر می توانید مقداری عسل به آن بیفزایید.

درمان گیاهی عفونت تنفسی

مصرف آب میوه ها به دلیل وجود آب به همراه قند فراوان نیز می تواند توصیه شود؛ آب برخی میوه ها همچون سیب (بدون هیچ مواد افزودنی) دارای ۹ درصد قند می باشد، از این رو یک لیوان آب سیب به مقدار ۲۴ گرم قند یعنی حدود ۸ حبه قند معمولی دارد، ضمن اینکه جذب آن نیز سریع است.

آب میوه دارای فیبر، ویتامین های محلول در چربی مثل ویتامین A می باشد، از این رو مقدار زیادی از بتاکاروتن بدن را می تواند تامین نماید، ضمن اینکه یک آنتی اکسیدان قوی بوده از این رو در درمان التهاب و عفونت ها به ویژه عفونت های تنفسی تاثیر زیادی خواهد داشت.

اما از آنجا که آب میوه ها فاقد پروتئین هستند، ضمن اینکه از املاح زیادی نیز برخوردار نیستند، بنابراین مصرف این مایعات باید در میان وعده صبح و عصر استفاده شود تا از کاهش اشتها در وعده غذای اصلی جلوگیری کند و نیز مصرف آب میوه ها برای افراد دارای قند خون و اضافه وزن نیز به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

درمان خانگی عفونت ریه

در سالمندان و کودکانی که بیماری عفونت ریه دارند به دلیل کاهش اشتها قادر نخواهند بود تا از وعده غذاهای اصلی به میزان کافی مصرف کنند، مثلا شخص بیمار یک وعده غذایی را در چهار وعده و با حجم کم استفاده می کند، اما باید به هر حال کالری بدن فرد تامین شود؛ مشکل سوءتغذیه در دو گروه از کودکان پایین ۵ سال و سالمندان بالای ۶۵ سال با بروز این بیماری رابطه مستقیم دارد و وزن نباید کاهش پیدا کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *