دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علایم بیماری قلبی و نشانه هایی که باید جدی بگیرید

  • بهاره سلطانی
  • ۱۷ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

قبل از درمان هر بیماری باید تشخیص به درستی صورت گیرد تا نتیجه درمان نیز مثبت باشد. از راههای تشخیص بیماری نشانه های آن است که بروز پیدا می کند. به طور مثال علایم بیماری قلبی ممکن است نشانه هایی از انواع بیماری مربوط به قلب باشد که درمان مختص به خودش را دارد.

در این مطلب با علایم بیماری قلبی آشنا می شوید. بعضی از این علائم ممکن است نشانه بیماری های غیر قلبی باشد بنابراین توصیه می شود که در صورت مشاهده نشانه هایی که در ادامه می آوریم، به متخصص مراجعه کرده تا با تشخیص مناسب اقدام درمانی صورت گیرد.

علایم بیماری قلبی

علایم بیماری قلبی

احساس درد در ناحسه قفسه سینه یکی از اولین و شایعترین علائم بیماری قلبی است. البته این درد ممکن است دلیل غیر قلبی نیز داشته باشد. به درد قفسه سینه که به دلیل تنگی سرخرگ ها باشد، آنژین قلبی نیز می گویند. این درد در پشت جناغ و با احساس فشار به قفسه سینه همراه است و گاهی به سایر اندام ها مانند معده، بازو، گردن و حتی صورت به خصوص ناحیه فک می رسد. برای تسکین درد قفسه سینه ناشی از بیماری قلبی خوردن قرص زیر زبانی توصیه می شود.

نکته ایی که باید به آن توجه داشت این است که اگر درد قفسه سینه همراه با حالت تهوع، استفراغ و تعریق سرد باشد و بیشتر از نیم ساعت ادامه پیدا کند نشانه حمله قلبی است که باید سریعا فرد را به اورژانس منتقل کرد.

علائم ناراحتی قلبی

احساس خستگی زود رس

از دیگر علایم بیماری قلبی می توان به احساس خستگی اشاره کرد. نارسایی قلب، اختلال در ضربان قلب و مشکلات عروقی نیز می تواند باعث بوجود آمدن حالت خستگی زودرس شود. اگر خستگی همراه با علائمی دیگر مانند سرفه، تعریق سرد، تنگی نفس، کند شدن ضربان قلب و سرگیجه همراه باشد احتمال بروز ناراحتی قلبی یا حمله قلبی بسیار زیاد است. توصیه می شود در صورت مشاهده علائم گفته شده سریعا به پزشک مراجعه کرده تا فرد تحت آزمایشات دقیق مانند عکس قفسه سینه، نوار قلب، اکوکاردیوگرافی و آزمایش خون قرار گیرد و در صورت تشخیص بیماری اقدامات درمانی لازم نیز صورت گیرد.

خستگی زودرس از علایم بیماری قلبی است

  •  آرون گروپس

احساس سرگیجه

سرگیجه یکی دیگر از نشانه های بیماری قلبی است که اکثر اوقات همراه با افت فشار خون، کم یا زیاد شدن ضربان قلب، عدم تعادل، دو بینی یا تاری دید و تعریق سرد است. اگر این سرگیجه ها در فواصل زمانی کوتاه و همراه با تپش قلب و تعریق سرد باشند احتمال ناراحتی قلبی زیاد است.

نکته ایی که باید به آن توجه داشت این است که سرگیجه ممکن است عامل غیر قلبی نیز داشته باشد. به طور مثال گاهی سرگیجه ناشی از افت فشار است به خصوص در مواقعی که فرد از حالت نشسته به ایستاده تغییر وضعیت می دهد. با کنترل فشار خون و یا مصرف بعضی داروها می توان از بروز سرگیجه جلوگیری کرد. در افراد سالمند سرگیجه ممکن است به دلیل ضعف و یا عوامل عصبی باشد که معمولا با دارو درمان می شود.

گاهی سرگیجه نشانه بیماری های دیگری مانند قند خون و یا مشکلات عصبی است. در صورتی که فرد دیابتی دچار سرگیجه همراه با سر درد، تعریق و سبکی سر شود احتمالا بدن با افت قند مواجه شده است که با اقدام درمانی مناسب می توان از بروز این حالت جلوگیری کرد. گفتنی است سرگیجه در افراد دیابتی گاهی به دلیل مصرف داروهای کاهش فشار خون نیز رخ می دهد.

سریگجه از علائم بیماری قلبی است

تپش قلب

تپش قلب دو دلیل عمده دارد اولین و شایعترین دلیل آن بروز استرس و اضطراب است که در شرایط استرس زا یا هیجانی مانند فعالیت های ورزشی ممکن است بوجود آید. دلیل دوم تپش قلب، نارسایی قلبی است. گاهی ممکن است بعضی نارسایی ها یا مشکلات قلبی دیگر روی میزان ضربان قلب تاثیر بگذارد و در مواردی نیز بروز تپش قلب در هنگام استراحت و شرایط عادی نشانه بیماری قلبی است. افرادی که مکررا و در مواقع استراحت نیز دچار تپش قلب می شوند باید به متخصص مراجعه کنند تا تشخیص درستی صورت گیرد.

تنگی نفس

تنگی نفس ممکن است از علائم بیماری قلبی و یا بیماری ریوی باشد. اگر تنگی نفس همراه با تورم دست و پا باشد و حتی در هنگام خواب نیز بروز پیدا کند به طوری که فرد از شدت تنگی نفس از خواب بیدار شود و یا با فعالیتهای شدید افزایش پیدا کند از نشانه های بیماری قلبی است. احساس تنگی نفس در این افراد در حالت نشسته کمتر از حالت خوابیده است. بنابراین توصیه می شود که در طی روز بیشتر حالت نشسته داشته باشند تا کمتر دچار مشکل شوند. تنگی نفس به علت کمبود اکسیژن به اندام ها می باشد که در این صورت با کبود شدن لب ها و ناخن نیز همراه است.

 علایم بیماری قلبی

تعریق سرد

تعریق سرد معمولا همراه با علائمی که ذکر شد دیده می شود. مخصوصا در هنگام بروز تنگی نفس و تپش قلب شدت پیدا می کند و نشانه حملات قلبی، نارسایی قلبی، برادیکاردی و در موارد حاد سکته قلبی نیز می باشد.

تورم دست و پا

در افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی هستند ممکن است دست و پا ها دچار تورم شوند. این تورم ناشی از جمع شدن آب در این اندام ها است. در صورتی که این تورم در شکم و ریه باشد ممکن است سلامت فرد را به طور جدی تهدید کند.

درد گسترش یافته به طرف بازو

از دیگر نشانه های بیماری قلبی درد می باشد که به طرف چپ بدن گسترش پیدا می کند و طبق تحقیقات انجام شده این درد در اکثر مواقع از سینه آغاز شده و سمت خارج حرکت می کند اما برخی دیگر از افراد از قسمت بازو درد را تجربه می کنند که خود از علایم حمله قلبی خبر می دهد.

نشانه های بیماری قلبی

داشتن سرفه های ادامه دار

در اکثر مواقع سرفه های ادامه دار از علائم بیماری قلبی نمی باشد اما در صورت داشتن بیماری قلبی و در معرض خطر ابتلا بودن به آن، بهتر است تمام احتمالات را در نظر داشته باشید سرفه های ادامه دار به همراه خلط سفید یا صورتی می توانید از نشانه های نارسایی قلبی باشد و این مشکل زمانی رخ می دهد که قلب قادر به تامین نیاز های بدن نمی باشد و در نتیجه خون به داخل ریه ها نشت خواهد کرد.

در چه مواقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت مشاهده علایم زیر در فرد باید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید.

  • غش کردن
  • تنگی نفس
  • درد قفسه سینه

زمانی که در اوایل بیماری قلبی تشخیص داده شود درمان آن نیز راحت تر خواهد بود و در صورتی که نگران مبتلا شدن به بیماری قلبی هستید در رابطه با انجام چه اقداماتی می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد با پزشک تان مشورت کنید به خصوص اگر سابقه خانوادگی این بیماری را دارید و در صورتی که احساس می کنید به بیماری قلبی مبتلا شده اید حتما به پزشک مراجعه نمایید تا پزشک اقدامات لازم را جهت درمان انجام دهد.

بررسی علائم حمله قلبی

امیدواریم به خوبی با نشانه های حمله قلبی آشنا شده باشید و به محض مشاهده علایم آن جهت درمان این بیماری به پزشک مراجعه نمایید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با علائم بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *