دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص پسته و بررسی فواید و مضرات خوردن پسته خام و پسته بو داده

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
  • ۲

پسته یکی از اصلی ترین آجیل ها به خصوص در بین ایرانیان می باشد. مصرف این آجیل می تواند کالری بدن را تامین کرده و انواع ویتامین ها و مواد معدنی به بدن برساند، که در این مقاله شما را با خواص پسته آشنا خواهیم کرد

پسته یکی از خوشمزه ترین آجیل ها محسوب می شود که بیشتر به عنوان میان وعده مصرف می شود. پسته به دو صورت خام و بو داده مشابه دیگر اجیل ها به مصرف می رسد. این آجیل ارزش غذایی زیادی دارد و در درمان بسیاری از بیماری ها کاربرد دارد.

خواص پسته بر سلامت بدن

خواص پسته و بررسی فواید آن

پسته یکی از آجیل های بسیار خوشمزه است که در بین مردم طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است و نقش مهمی را در سلامت پوست و درمان برخی از بیماری ها ایفا می کند، پتاسیم موجود در این آجیل با پتاسیم پرتقال برابری می کند و به دلیل دارای بودن مواد مغذی این نوع آجیل از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که در ادامه مطلب شما عزیزان را با فواید شگفت انگیز پسته آشنا خواهیم کرد.

 سلامت قلب

اولین و مهمترین خواص پسته که باید در ابتدا آن را بیان کرد این است که پسته با داشتن قلب سالم در ارتباط است. از آن جایی که این نوع آجیل غنی شده از اسیدهای چرب اشباع نشده است در نتیجه یکی از گزینه ها برای داشتن قلب سالم می باشد. به علاوه پسته برای کاهش فشار خون در افرادی که فشار خون بالایی دارند، به کار می رود. بنابراین وقتی پسته روی این دو عامل تاثیر این چنینی می گذارد واضح است که مصرف آن از بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری می کند.

فواید بی نظیر پسته
تقویت بینایی

از دیگر فواید پسته می توان به تقویت بینایی اشاره کرد که جزء مهمترین خاصیت آن می باشد. آنتی اکسیدان هایی که در این آجیل موجود است در هیچ نوع آجیل دیگر یافت نمی شود. این آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد مبارزه کرده و خطر ابتلا به تخریب ماکولا که به سن وابسته است را کاهش می دهد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

انباشته شدن پسته از مس, منیزیم و ویتامین های B به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و منجر به جلوگیری از ابتلا به تعداد زیادی از بیماری ها می شود.

  •  آرون گروپس

خاصیت بی نظیر پسته
جلوگیری از سرطان ها

بیشترین اهمیت پسته به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان زیاد در آن می باشد که وجود این آنتی اکسیدان ها در بدن خطر ابتلا به انواع سرطان ها را کاهش می دهد. به این دلیل که آنتی اکسیدان ها مرگ سلولی را اساسا کاهش می دهند و در نتیجه در درمان سرطان نیز موثر است که یکی از موثرترین خواص پسته به شمار می رود.

غنی از پروتئین

پسته یکی از بهترین مواد برای افرادی است که رژیم گیاه خواری دارند چرا که می تواند کبود پروتئین را برای سلامتی بدن آن ها تامین کند و مضرات پروتئین های حیوانی را ندارد.

فواید باورنکردنی پسته
سرشار از فیبر

همان طور که می دانید وجود فیبر در مواد غذایی اهمیت زیادی دارد. فیبرها خواص زیادی دارند که دو مزیت بسیار مفید آن ها شامل: کمک به کاهش وزن و بهبود عملکرد روده می باشد. پسته با وجود انواع فیبرها می تواند به جمع آوری کردن همه منافع مود نیاز بدن کمک کند.

 درمان بیماری ها

مصرف آجیل ها و از جمله آن ها پسته می تواند از ایجاد بیماری های نظیر دیابت نوع اول, سندروم متابولیک، سکته مغزی, زوال عقل, آلرژی , ورم مفاصل و دیگر بیماری های مرتبط با سیستم ایمنی جلوگیری کند و با مصرف منظم آن ها می توان این بیماری ها را تا حدودی درمان کرد.

کاهش سطح کلسترول خون

پسته سرشار از میتواسترول است. این استرول گیاهی جذب کلسترول های بد موجود در مواد غذایی را در بدن کاهش می دهد که این مسئله در پایین آوردن سطح LDL کمک می کند.

فایده پسته برای سلامتی
حفظ وزن بدن

 استفاده از پسته برای آن دسته از افرادی که از رژیم غذایی استفاده می کنند گزینه بسیار مناسبی است زیرا، پسته دارای پروتئین زیاد، کالری کم، چربی های اشباع شده و نشده کم است که به مدیریت کردن وزن کمک شگفت انگیزی می کند.

پیشگیری از بیماری های ماکولا

پسته به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های کاروتنوئید از قبیل : لوتئین و زاکستین سبب جلوگیری از بیماری ماکولا در سالمندان می شود.

فواید شگفت انگیز پسته
تقویت قوای جنسی

طبق تحقیقات انجام شده پسته تاثیر زیادی بر قوای جنسی مردان می گذارد و در واقع مصرف صد گرم پسته در روز به مدت سه هفته به بهبود اختلال نعوظ تا حدود پنجاه درصد کمک می کند.

پیشگیری از کم خونی

 پسته دارای مقادیر فراوانی مس است در نتیجه باعث می شود بدن آهن زیادتری از مواد غذایی جذب کند و با این امر بدن با بیماری هایی مانند کم خونی مبارزه می کند زیرا با افزایش تعداد هموگلوبین ها جریان خون نیز افزایش پیدا می کند.

فواید فوق العاده پسته
جلوگیری از ریزش مو

گاهی اوقات بنا به دلایل مختلفی افراد دچار ریزش مو می شوند که با کمک پسته می توانند این روش را نیز درمان کنند زیرا پسته دارای مقادیر فراوانی بیوتین است که نقش مهمی را در درمان ریزش مو ایفا می کند.

پیشگیری از یبوست

 یکی از مشکلات گوارشی بسیار شایع در بین خانم های باردار یبوست است که با مصرف پسته می توانید از بروز این مشکل در دوران بارداری جلوگیری کرد زیرا پسته سرشار از فیبر است.

خاصیت بی نظیر پسته

به طور کلی می توان خواص پسته را به صورت زیر بیان کرد:

  • برای سلامتی روده ها مفید است.
  • سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.
  • سلامتی پوست را حفظ می کند.
  • سلامتی قلب را ارتقا می دهد.
  • چشم را تقویت می کند.
  • خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.
  • عکس العمل های مربوط به استرس را کاهش می دهد.
  • کالری بدن را تامین می کند.

بررسی خواص پسته

ارزش غذایی در هر ۱۰۰ گرم پسته

در هر ۱۰۰ گرم پسته ۷۱ % چربی موجود است, این در حالی است که میزان چربی بد و یا کلسترول در آن صفر است. این آجیل پرطرفدار ۱۷% سدیم دارد و مجموع کربوهیدرات در آن ۹ % می باشد. فیبر موجود در پسته تا ۴۱ % نیز می رسد. علاوه بر این پسته یکی از منابع پروتئین گیاهی محسوب می شود که میزان آن در هر ۱۰۰ گرم ۴۳ % می باشد.

ویتامین های موجود در پسته شامل A، C، K می باشد که میزان آن ها تا ۱۶ % نیز است. ۶۱ درصد ویتامین B1 یا تیامین در پسته موجود است. ویتامین های دیگر عبارت اند از: ویتامین ب ۲، ویتامین ب ۳، ویتامین ب ۶، ویتامین ب ۹ است و دارای ۱۱ درصد کلسیم نیز می باشد. آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، زینک، مس، منگنز، سلنیوم و اسیدهای چرب امگا ۳ و ۶ به وفور در این آجیل وجود دارد و وجود این مواد در پسته فواید پسته را سبب می شوند.

 

خواص پسته

اثرات جانبی پسته

اگرچه این آجیل, جزء آجیل های سالم محسوب می شود با این حال مصرف بیش از حد آن می تواند عوارض جانبی بر وزن, فشار خون و دستگاه گوارش داشته باشد.

۱- واکنش های آلرژیک : افرادی که به مواد غذایی به خصوص مصرف آجیل ها آلرژی و حساسیت دارند, باید با احتیاط پسته مصرف کنند. علایم حساسیت های ایجاد شده به دلیل مصرف پسته عبارت اند از :

  • ایجاد جوش های پوستی و خارش پوست
  • استفراغ
  • اسهال
  • گرفتگی عضلات شکم
  • سرفه
  • مشکلات تنفسی
  • تنگی قفسه سینه

از دیگر عوارض جانبی پسته می توان به افزایش وزن, اختلالات در فشار خون و اختلالات در دستگاه گوارشی اشاره کرد که مشکلات روده و معده در اثر مصرف بیش از حد پسته ایجاد می شود.انواع پسته

فواید و مضرات خوردن پسته خام و پسته بو داده

 با توجه به ارزش غذایی پسته، شواهد و بررسی ها نشان داده است که ارزش غذایی پسته خام و پسته بو داده با هم کمی تفاوت دارند. به دلیل اینکه فرآیند بو دادن آجیل ها و همچینین پسته، شیمیایی می باشد و به علاوه موادی که برای بو دادن استفاده می شود اغلب خواص مفیدی ندارد، به همین دلیل توصیه می شود پسته خام مصرف شود. بو دادن پسته و دیگر آجیل ها با نمک، می تواند برای سلامتی مضر باشد و نیز بر فواید پسته اثر منفی بگذارد.

در این مطلب سعی داشتیم شما دوستان عزیز را با خواص پسته آشنا کنیم که امیدواریم از خواندن مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید،به منظور آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۲ دیدگاه برای این نوشته
  • مرتضی آفاپور گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    سپاس از مطالب خوب ومفیدتون و خواستم اجازه بگیرم ازتون برای انتشار مطالب البته با ذکر منبع و حفظ کپی رایت ..
    باتشکر

    • mr pm گفت:

      با سلام و عرض ادب
      سپاس از اظهار لطفتون، استفاده از تمامی مطالب پورتال آرگا با درج لینک منبع بلامانع است
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *