دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

طرز تهیه شیرینی قرابیه بسیار خوشمزه و خوش طعم

  • شیما عنایتی
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

شیرینی قرابیه، نوعی شیرینی خشک، مخصوص تبریز و بسیاری از شهرستان های آذربایجان شرقی است که به عنوان سوغاتی از این شهرها در منزل خود، طعم آن را چشیده اید. در این مطلب با طرز تهیه شیرینی قرابیه با ما همرا باشید.

شیرینی قرابیه، نوعی شیرینی خشک مخصوص شهرستان تبریز می باشد که به عنوان یکی از سوغاتی های این شهرستان محسوب می گردد. این شیرینی از قیمت بالاتری نسبت به شیرینی های خشک دیگر برخوردار است زیرا ماده اصلی خمیر آن، پودر بادام می باشد که در نوع های مختلف آن از پودر پسته، پودر گردو و همچنین پودر نارگیل استفاده می کنند. در ادامه با دو روش از طرز تهیه شیرینی قرابیه آشنا می شوید.

شیرینی خشک قرابیه مخصوص تبریز

شیرینی خشک قرابیه

این شیرینی خشک و به نوعی کلوچه سنتی در اکثر شهرستان های آذربایجان شرقی، به خصوص در تبریز در ست می گردد که به عنوان یکی از سوغاتی های مخصوص تبریز نیز به شمار می آید. در این شیرینی بسته به نوع آن، به صورت غالب از پودر پسته، پودر بادام، پودر گردو و پودر نارگیل استفاده می شود که در آن صورت به نام های قرابیه بادامی، قرابیه پسته ای، قرابیه گردویی و قرابیه نارگیلی خوانده می شود.

مواد لازم جهت تهیه قرابیه بادامی تبریز:

  • بادام پوست گرفته ی خام: ۱۵۰ گرم
  • سفیده ی تخم مرغ: سه عدد
  • شکر: ۲۰۰ گرم
  • مخلوط مغز بادام و پسته و شکر: به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی قرابیه تبریز:

شیرنی قرابیه

برای درست کردن شیرینی قرابیه ابتدا بادام ها را به صورت پودر درآورید و همراه با شکر و سفیده های تخم مرغ، دوبار با دنده ریز چرخ گوشت، چرخ کنید.( سفیده های تخم مرغ را در دو مرحله اضافه کنید). اگر خمیر بدست آمده سفت بود سفیده تخم مرغ دیگری را کم کم به آن اضافه کنید و چرخ کنید تا خمیر مطلوب بدست آید. پس از آن، خمیر را کمی ورز دهید و داخل قیف پارچه ای ماسوره دار بریزید تا براحتی بتوانید شیرینی را با شکل های دلخواه خود روی سینی مخصوص فر قرار دهید. (کف سینی را کاغذ روغنی بگذارید).

طرز تهیه شیرینی قرابیه تبریزسپس روی شیرینی ها، مخلوط بادام و پسته و شکر را پخش کنید و درون فر که  قبلا بر روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت، گرم شده، در طبقه وسط قرار دهید. پس از مدت بیست الی سی دقیقه قرابیه آماده می باشد.

طرز تهیه شیرینی قرابیه

  •  آرون گروپس
  •  در طرز تهیه شیرینی قرابیه, می توانید از وانیل و اسانس بادام تلخ نیز استفاده کنید تا طعم و مزه بهتری را ایجاد کنید.
  • این شیرینی را در ظرف در دار یا کیسه نایلونی دربسته قرار دهید تا زود خشک نگردد.

دستور تهیه شیرینی قرابیه به روش دوم

دو روش برای پخت شیرینی قرابیه تبریزی وجود دارد، یکی از روشهای تهیه آن که در بالا در اختیارتان قرار داده ایم، روش اصیل تبریزی می باشد، اما دستور پخت دیگری نیز وجود دارد و برای افرادی که مهارت لازم در تهیه این نوع شیرینی را ندارند، آموزش آن می تواند مفید باشد، بنابراین برای یادگیری تهیه شیرینی قرابیه تبریزی به روش دوم می توانید در ادامه همراه ما شوید.

روش تهیه شیرینی قرابیه

مواد لازم

  • بادام پوست گرفته خام (آرد بادام)/ ۱۵۰ گرم
  • شکر/ ۲۰۰ گرم
  • سفیده تخم مرغ/ ۳ عدد
  • مخلوط مغز پسته، بادام و شکر/ به مقدار لازم

روش تهیه شیرینی قرابیه

بادام ها را بعد از پوست کندن، آسیاب کرده و آرد بادام درست کنید، سپس سفیده و زرده تخم مرغ ها را از هم جدا کنید.

سفیده و شکر را با هم ترکیب کرده و با دور تند همزن هم بزنید تا به خوبی در هم مخلوط شوند.

زمانی که مخلوطی سفید رنگ و غلیظ و کش دار بدست آمد، می توانید آرد بادام را به آن افزوده و سپس با دور کند یا متوسط همزن شروع به هم زدن مخلوط کنید.

اکنون مواد آماده شده را داخل قیف بریزید و بعد داخل سینی را با کاغذ روغنی بپوشانید و مایه داخل قیف را به شکل دایره مانند در داخل سینی با فاصله بریزید، در آخر روی خمیر های شیرینی را با بادام، پسته و شکر تزئین کنید.

سینی شیرینی ها را داخل فر که بر روی دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت تنظیم و گرم شده است بگذارید و اجازه دهید به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بمانند تا خوب پخته شده و روی آنها طلایی رنگ شوند و بعد از خنک شدن شیرینی ها می توانید آنها را از کاغذ روغنی جدا کنید.

دستور تهیه شیرینی قرابیه

نکات مهم در طرز تهیه شیرینی قرابیه تبریزی

در صورتی که خمیر شیرینی سفت باشد، می توانید مقدار کمی سفیده تخم مرغ اضافه کنید.

دقت داشته باشید که خمیر نباید به روغن بیفتد، زیرا در این صورت شیرینی قرابیه بی کیفیتی خواهید داشت.

این نوع شیرینی به دلیل وجود پسته و بادام در ترکیب خود سرشار از آهن می باشد اما کالری آن زیاد می باشد، بنابراین باید از مصرف زیاد این نوع شیرینی پرهیز شود.

بعد از خنک شدن شیرینی ها، می توانید آنها را از کاغذ روغنی جدا کرده و در ظرف درب دار نگهداری کنید، زیرا شیرینی های قرابیه در مجاورت هوا زود خشک می شوند.

اگر شیرینی های شما به کاغذ روغنی چسبیده باشند، می توانید با اسپری کردن مقداری آب به پشت کاغذ یا کشیدن دستمال نم دار به پشت کاغذ، به راحتی شیرینی ها را جدا کرد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *