دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

با این روش های خانگی استفراغ کودکان را متوقف کنید

  • بهاره سلطانی
  • ۲۹ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

حالت تهوع و استفراغ در کودکان ممکن است در اثر عوامل مختلفی بوجود آید. در این مطلب علاوه بر دلایل و عوامل بوجود آورنده آن از درمان استفراغ کودکان هم صحبت می کنیم. در اکثر مواقع با روشهایی سنتی و در منزل می توانید این حالت را رفع کنید.

در اکثر موارد استفراغ در کودک بی خطر بوده و زود رفع می شود و عمده دلیل آن مشکلات گوارشی از جمله پر خوری یا خوردن بعضی غذاهای نا هماهنگ با هم است. بروز استفراغ در بچه ها با توجه به گروه سنی آنان متفاوت است. مثلا در گروه سنی شیر خوار ممکن است بیشتر با بالا آوردن شیر مادر و گریه همراه باشد و در گروه سنی بالاتر با علائم بیشتری همراه است. در ادامه این مطلب بعضی از علائمی که همراه استفراغ رخ می دهد و همچنین درمان استفراغ  کودکان با روش های طبیعی در منزل آورده شده است.

 دلایل استفراغ کودکان

دلایل استفراغ کودکان

یکی از مهمترین دلایل استفراغ در کودکان ممکن است ویروسهای شکم و معده آنها باشد که به آن آنفولانزای شکمی هم می گویند و باعث بروز استفراغ در کودکان می شوند. ممکن است شدت باکتری های داخل شکم به حدی باشد که باعث دل درد شدید, بی اشتهایی, اسهال و تب شود. اگر این علایم تا هشت ساعت رفع نشد حتما کودک را به یک مرکز اورژانس ببرید.

یکی دیگر از موارد خطرناک که ممکن است سبب حالت تهوع در کودک شود, خوردن مواد سمی یا غذاهای مسموم و یا شی است. در این حالت ممکن است کودک حالت تهوع شدید داشته باشد ولی چیزی بالا نیاورد, همچنین ممکن است دچار اسهال شدید شود. اگر به خوردن مواد خوراکی سمی یا هر مورد خطرناک دیگری مشکوک هستید حتما کودک را به مرکز اورژانس انتقال داده تا سریعا تحت درمان قرار گیرد.

حالت تهوع در کودکان

از دیگر دلایل استفراغ بچه ها می توان به کمبود آب که با علایمی نظیر: خشک شدن لبها, خستگی و بی حوصلگی کودک, کم شدن تعداد دفعات ادرار همراه است اشاره کرد. برای درمان استفراغ بچه ها در این حالت باید کم آبی بدن آنها جبران شود. اگر استفراغ شدید است مقدار کم مایعات خصوصا آب به او بخورانید تا کم کم حالت تهوع و استفراغ او کم شود و بعد آب بیشتری به او بنوشانید.

درمان استفراغ کودکان در منزل

همانطور که در ابتدا گفته شد درمان استفراغ کودک در منزل و به راحتی قابل انجام است. یکی از درمانهای موثر زنجبیل است, که برای مصارف بچه های بالای دو سال مناسب است. زنجبیل در طب سنتی به عنوان داروی ضد درد خصوصا برای دردهای شکمی توصیه می شود, همچنین برای درمان حالت تهوع بسیار مناسب است.

  •  آرون گروپس

 درمان استفراغ کودکان

استفاده از بعضی دمنوشهای گیاهی می تواند به قطع شدن حالت تهوع و استفراغ کودکان کمک کند. از جمله دمنوش گیاه بابونه و نعناع که بسیار موثر هستند. می توانید چند برگ نعناع تازه را با مقداری آب جوش در یک قوری دم کرده و میل کنید.

درمان استفراغ کودکان با میخک و زیره سبز

یکی از بهترین خواص میخک ضد عفونی کننده بودن آن است و از این خاصیت می توان برای دردهای شکمی کودکان بهره برد. برای اینکار می توانید چند عدد میخک را به کودکتان بخورانید اگر مزه تند آن را دوست نداشت می توانید میخک را کوبیده و با چند قاشق عسل مخلوط کنید.

روشهای درمان استفراغ کودکان

همچنین زیره سبز به عنوان روشی مفید برای درمان استفراغ کودک به کار می رود. می توانید مقداری زیره سبز را آسیاب کرده و چند قاشق از آن را با یک فنجان آب مخلوط کرده و به کودک بخورانید.

از دیگر خوراکی های مفید برای درمان دل درد کودکان و از بین بردن حالت تهوع و استفراغ در آنان شیر است. بهتر است که در این مورد از شیر گرم استفاده کنید.

خوراکی های تسکین دهنده

دارچین

استفاده از دارچین به منظور درمان حالت تهوع و استفراغ در کودک گزینه بسیار مناسبی است، به یک فنجان آب یک قاشق چای خوری پودر دارچین بیفزایید و بعد از چند دقیقه به آن عسل اضافه کرده سپس به کودکتان بدهید.

درمان حالت تهوع در کودکان با نسخه های طبیعی

دانه هل

دانه هل به دلیل اینکه بر روی شکم کودک اثر آرامش بخشی دارد کمک زیادی به کاهش استفراغ و حالت تهوع می کند، نصف قاشق چای خوری دانه هل را شسته سپس آن را رنده نمایید و کمی شکر به آن بیفزایید و مخلوط به دست آمده را به منظور جلوگیری از استفراغ به کودکتان دهید.

دانه رازیانه

به منظور درمان حالت تهوع در کودکان دانه های رازیانه از بهترین داروهای طبیعی می باشند زیرا، دارای خواص ضد میکروبی می باشند فقط کافی است یک قاشق چای خوری دانه رازیانه را با کمی آب به مدت ده دقیقه جوشانده سپس آب آن را هر روز سه تا چهار مرتبه به کودکتان بدهید.

ضد تهوع سریع طبیعی

سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد میکروبی می باشد که کمک شایانی به جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ در کودکان می کند، به یک لیوان آب یک قاشق چای خوری عسل و سرکه سیب بیفزایید سپس محلول به دست آمده را در طول روز به کودک دهید.

آب پیاز

پیاز سرشار از آنتی بیوتیک ها می باشند و برای درمان استفراغ در کودک بسیار مفید و موثر می باشد، به میزان مساوی آب پیاز و آب زنجبیل را با هم مخلوط نمایید سپس به منظور طعم دهی بهتر به آن کمی عسل بیفزایید و روی چند بار برای کاهش حالت تهوع این مخلوط را به کودک بدهید.

درمان استفراغ کودکان با روش های طبیعی

بابونه

خواص آرام بخش بودن بابونه آن را به یک روش عالی و موثر برای رفع حالت تهوع در کودکان تبدیل کرده است، به آب گرم یک قاشق چای خوری بابونه بیفزایید و به آن عسل نیز اضافه کنید سپس چای به دست آمده را روزی دو تا سه بار به کودکتان بدهید.

نشاسته برنج یا آب برنج

می توانید به منظور درمان استفراغ ناشی از گاستریت از آب برنج کمک بگیرید، برای انجام اینکار به مقداری آب یک پیمانه برنج اضافه کرده سپس آن را بجوشانید بعد از جوشیدن برنج آن را از صافی رد کرده سپس برای جلوگیری از استفراغ به کودک تان بدهید.

راهکارهای طبیعی جهت رفع حالت تهوع در کودکان

موارد خطرناک

  • اگر کودکتان زیر یکسال است و بیشتر از یکبار دچار استفراغ شد.
  • اگر مشکوک به سم خوردن یا غذای مسموم هستید.
  • مشاهده خون در استفراغ و همچنین تعداد دفعات زیاد بالا آوردن, بیش از هشت بار در ساعت می تواند خطرساز باشد.

استفراغهای خطرناک

نکته : در صورت مشاهده هر کدام از مواردی که در بالا ذکر شد, کودک را سریعا به مرکز اورژانس انتقال داده تا تحت درمان قرار گیرد.

ضمن سپاس از همراهی شما دوستان عزیزان، امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و با کمک راهکارهای گفته شده بتوانید حالت تهوع کودک تان را برطرف کنید، به منظور آشنایی با دیگر روش های درمان خانگی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *