دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تفاوت سنی در ازدواج چقدر باشد تا ازدواج موفقی داشته باشیم؟!

  • بهاره سلطانی
  • ۳۱ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

روانشناسان معتقدند که بهترین اختلاف سنی در ازدواج حدود ۴ یا ۵ سال است. البته این اختلاف در صورتی بدون مشکل است که مرد ۵ سال بزرگتر باشد, در صورتی که زن ۵ سال بزرگتر باشد بایدهایی بوجود می آید و اما و اگر هایی که در ادامه با تفاوت سنی در ازدواج بیشتر آشنا خواهید شد.

اختلاف سن در ازدواجامروزه به دلیل تغییر فضا ها و سبک زندگی و همچنین پیشرفت تکنولوژی و تاثیر آن بر زندگی. ازدواج و الگوهای آن هم دستخوش تغییر شده است. در گذشته عده ای بر این باور بودند که مرد باید اختلاف سنی ده ساله با همسرش داشته باشد و یا احتمال ازدواجی که در آن سن دختر بیشتر بود کم می شد. اما در این زمانه معتقدند هر چقدر تفاوت سنی در ازدواج کمتر باشد درصد تفاهم میان زوجین بیشتر است و فاصله سنی ده سال یکی از پر بحث ترین بحثهای پیرامون تفاوت سن است.

اختلاف سن

تفاوت سنی در ازدواج با اختلاف ده سال

در فرهنگ ایرانی همیشه رسم بوده است که مرد از همسرش از لحاظ سنی بزرگتر باشد و از طرفی به دلیل نحوه شکل گیری شخصیت زن و مرد و تفاوتهای رفتاری و بلوغی همیشه بر این باور بوده اند که بزرگتر بودن سن مرد توازن بوجود می آورد. اما اگر همین اختلاف سن بیشتر شود و در حدود ده سال یا بیشتر باشد ممکن است سبب بروز اختلافاتی در زندگی زناشویی شود. گفتنی است این اختلاف سن خصوصا در جوانان بیشتر ممکن است اختلاف ساز باشد تا میانسالان یا افراد پیر. به عنوان مثال وقتی مردی هفتاد ساله با زنی پنجاه و پنج ساله ازدواج کند اختلاف میان آنها کمتر خواهد بود نسبت به زمانی که دختری ۲۰ ساله با مردی ۳۵ ساله ازدواج کند. طبیعی است که دختر ۲۰ ساله هنوز در اوایل جوانی است و دغدغه ها و سطح فکرش با مردی که وارد میانسالی شده متفاوت است و گستره اختلاف میان آنها ممکن است بیشتر باشد.

تفاوت سنی در ازدواج

معمولا اختلاف سنی در ازدواج بیش از ۱۰ سال به مرور ممکن است باعث تغییر نقشها شود, این تغییر نقشها دو صورت کلی دارد. نقش استاد, شاگردی و نقش والد, فرزندی. همسرانی که از لحاظ سنی بزرگتر هستند و این اختلاف بیش از ده سال است ممکن است به دلیل تجارب بیشتر و رفتارهای محتاطانه نقش همسری شان کمرنگ شود و نقشهای استادی و والدی جایگزین و پررنگ شود, احتمال بروز این مشکل برای زوجینی که اختلاف سنی کمتری دارند خیلی کم است.

همسن بودن زن و مرد

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

تفاوت سنی بیشتر زن

در جامعه امروزه دیگر بزرگتر بودن سن زن نسبت به مرد در ازدواج مثل گذشته کمیاب یا حتی تابو نیست با این حال کسانی که با مسئله بزرگتر بودن زن نسبت به مرد در ازدواج روبرو هستند باید به این نکته توجه کنند که ممکن است این ازدواج با مسائلی همراه باشد از جمله اگر یکی از معیارهای انتخاب همسر توسط مرد مسائل اقتصادی باشد و وضعیت خوب مالی دختر سبب گرفتن تصمیم ازدواج پسر باشد, باید گفت چنین ازدواجی به هیچ وجه ثمره مفیدی نخواهد داشت و احتمال اینکه مرد بعد از مدتی تعهد در ازدواج را نادیده بگیرد فراوان است.

تفاوت سنی در ازدواج

همچنین احتمال اینکه تغییر نقش صورت بگیرد زیاد است به عنوان مثال نقش مادر و فرزندی جایگزین نقش همسری شود. اشکال دیگری که ممکن است اختلاف سنی در این گونه ازدواج ها داشته باشد این است که به طور مثال زنی که ۱۰ سال از همسرش بزرگتر است ممکن است بعد از چند سال که فرآیند میانسالی در او بیشتر اتفاق می افتد با مشکل عدم جذابیت اولیه روبرو شوند. زن ۴۰ ساله شاید برای مردی ۳۰ ساله کمتر جذاب باشد. البته ملاکهای طاهری قطعی نیست و ممکن است زنان ۴۰ ساله زیادی باشند که ظاهرشان هنوز جوانی و نشاط را حفظ کرده باشد اما از آنجایی که جاذبه جسمانی نقش مهمی در انتخاب همسر دارد, ممکن است به مرور زمان با از دست رفتن آن مشکلاتی برای زندگی زناشویی به وجود آید.

تفاوت سنی در ازدواج

گفتنی است که خانواده های زیادی وجود دارند که با وجود اختلاف سنی در ازدواج اما خانواده های موفق, شاد و خوشبختی محسوب می شوند. و نقش مدیریتی زن در کنترل و سازندگی زندگی زیاد است. در زوجینی که زنان تا حدود ۴ سال بزرگتر هستند مشکلات حادی بوجود نخواهد آمد در صورتی که ازدواجشان بر پایه شناخت و تفاهم باشد و هر دو طرف از سطح بلوغ فکری یکسانی برخوردار باشند.

حد مناسب اختلاف سن

همسن بودن

ممکن است دو زوج یا دو فردی که در آستانه ازدواج هستند باهم همسن باشند. عده ایی با این موضوع سلیقه ای برخورد کرده و ازدواج با فرد همسن خودشان را رد می کنند و عده ای دیگر ممکن است حتی این نوع ازدواج را بیشتر بپسندند. در روانشناسی چیزی به نام منع ازدواج همسالان وجود ندارد, ممکن است عده ای هم این نوع ازدواج را تشویق کنند. لازم به ذکر است گفته شود که مسئله تفاوت سن تنها اولویت ازدواج نیست و نباید باشد. اگر فردی را یافتید که تمام اولویتهای شما را داشت و هردو از این نظر با هم همخوانی داشتید و از تفاهم کافی برخوردار بودید و مشاوره خانواده هم تایید کرد, پس با نگرانی در مورد همسن بودن آن موقعیت را خراب نکنید. زیرا بهترین اختلاف سنی در ازدواج، اختلاف سنی محسوب می شود که هر دو فرد به خوبی یکدیگر را درک کرده و از اختلاف سلیقه ها و تفاوتهای اخلاقی مرد و زن آگاهی یکسانی داشته باشند.

مشکلاتی که با اختلاف سنی زیاد به وجود می آید

زمانی که تفاوت سنی در ازدواج زیاد باشد یک سری اختلاف هایی در زندگی مشترک ایجاد می شود که در ادامه شما عزیزان را با این اختلافات بیشتر آشنا خواهیم کرد.

نداشتن تفاهم و عدم درک متقابل :

همانطور که می دانید افزایش سن سبب کاهش انعطاف آدمی خواهد شد در نتیجه این موضوع سبب بروز مشکلاتی مانند درک نکردن طرف مقابل و تفاهم نداشتن می شود.

مشکلاتی که با اختلاف سنی زیاد به وجود می آید

مشکل در روابط جنسی:

ارضای غرایز از اهداف ازدواج است که سبب تداوم زندگی می شود اما با افزایش سن غرایز جنسی در فرد کاهش پیدا می کند و سبب بروز مشکلاتی در روابط زناشویی می شود زیرا، هر یک در دوره ای از زندگی به سر می برند که از نظر میل جنسی با هم متفاوت هستند، در نتیجه زوجین در رابطه با این موضوع دچار مشکل می شود و حتی زمانی که زن از مرد بزرگتر باشد امکان دارد مرد به همسر دوم یا ازدواج موقت فکر کند.

امر و نهی زیاد به همسر :

در ازدواج ها با تفاوت سنی زیاد فرد همیشه به امر و نهی همسر خود می پردازد که در نتیجه سبب ناراحتی همسر خواهد شد اگرچه زن و شوهر به منظور تکمیل یکدیگر باید تلاش کنند اما به جز موارد ضروری بهتر است از امر و نهی زیاد پرهیز کنند.

زیاد شدن طلاق :

از دیگر مشکلاتی که با اختلاف سنی زیاد در ازدواج به وجود می آید به وجود آمدن طلاق و در حقیقت عدم تحمل یکدیگر است که طبق تحقیقات انجام شده اکثر طلاق ها به دلیل همین اختلاف سنی زیاد به خصوص بزرگ بودن زن از مرد است.

مشکلاتی که با اختلاف سنی زیاد در ازدواج ایجاد می شود
ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت بهره را برده باشید، در پایان به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنیم به منظور دریافت اطلاعت بیشتر در زمینه روانشناسی خانواده می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *