دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص میوه پوملو و فواید دارویی و درمانی آن

  • شیما عنایتی
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۲
  • ۰

میوه پوملو که در ایران به نام گریب فروت چینی شناخته شده است میوه ای از خانواده مرکبات و بزرگترین میوه در این خانواده است. خواص میوه پوملو تقریبا شبیه به میوه های این خانواده می باشد.

با شنیدن نام پوملو بلافاصله از نزدیکترین شخصی که کنارتان است می پرسید، پوملو چیست؟. پوملو نام میوه ایست در آسیای جنوب شرقی که برای مردم این منطقه از جمله هند، چین، ژاپن و … نامی آشناست. با واردات میوه پوملو به اقصی نقاط جهان از جمله ایران، بهتر است با فواید میوه پوملو آشنا شویم. میوه پوملو بزرگترین میوه از خانواده مرکبات است و در ایران با نام گریپ‌فروت چینی نیز شناخته می شود بنابراین، اگر شما نیز از خواص میوه پاملو اطلاعی دارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید

خواص میوه پوملو را بشناسیم:

میوه جدید پوملو

منشأ میوه پوملو از جزایر هند و مالزی می باشد. پوملو از خانواده سدابیان، جزء مرکبات و شبیه به گریپ فروت می باشد اما از آن بزرگتر است. در واقع بزرگترین میوه در مرکبات به شمار می آید. پوست این میوه، حدود ۱۵ تا ۲۵ سانتیمتر قطر دارد و رسیده آن به رنگ های سبز، زرد و  رنگ هایی بین این دو می باشد. گوشت پوملو اغلب به رنگ زرد است اما انواع صورتی و قرمز آن نیز به ندرت یافت می شود. پوست و گوشت میوه پوملو هردو قابل استفاده است. پوست پوملو شیرین است و معمولا در تهیه انواع دسرها، شیرینی ها و همچنین مارمالاد استفاده می گردد. گوشت پوملو نیز با اینکه کم آب تر و سفت تر از گریپ فروت است اما مزه شیرین و قابل توجهی دارد البته انواع ترش آن نیز یافت می گردد.

پوملو چیست

میوه پوملو به نوبه خود دارای ویتامین ها و املاح و مواد معدنی است که هر کدام خاصیت غیر قابل انکاری دارند که  تاثیر آن ها روی بدن شناخته شده است از جمله:

ویتامین A :

ویتامین A در میوه پوملو موجب تقویت قوه بینایی و در بهبودی سریع زخم ها موثر است.

ویتامین B :

از دیگر خواص میوه پوملو وجود ویتامن B در آن است که موجب تقویت قوای بدنی و موثر برای ضعف عمومی بدن است.

ویتامین C :

موجب رشد و ترمیم بافت های بدن، بهبودی زخمها و کاهش اثرات زخم روی پوست می باشد و در ترمیم بافت های استخوانی و شبه استخوانی ( غضروف ) موثر است. ویتامین C موجود در میوه پوملو چندین برابر پرتقال می باشد.

  •  آرون گروپس

خواص میوه پوملو

  املاح معدنی فسفر، پتاسیم، فیبر، آنتی اکسیدان:

  • فسفر عنصری مهم در فرآیند متابولیسم ( تجزیه مواد و آزاد کردن انرژی آن ها ) چربی ها و نشاسته ها برای تامین توان و نیروی بدنی است.
  • پتاسیم در کنترل فشار خون موثر است و موجبات شادی و تحرک شما را فراهم می آورد، به طوری که کمبود آن سبب ضعف ماهیچه ها و اعصاب می گردد.
  • فیبر ها عاملی موثر در سلامت دستگاه گوارش محسوب می شوند.
  • با توجه به اینکه ویتامین C خود یک آنتی اکسیدان محسوب میشود، میوه پوملو علاوه بر آن دارای آنتی اکسیدان های بیشمار دیگری است که با توجه به نقش ضروری آن در بدن، سلامت شما را تضمین می کند. اغلب بیماری های شایع از کمبود آنتی اسیدان ناشی می شوند.

میوه پوملو چیست

بیو فلانویید

این ماده که به ویتامین P معروف است و در پوست میوه پوملو موجود است، در حفاظت از رگها و ممانعت از تصلب شرایین ( سخت شدن رگ ها ) موثر است. همچنین سبب جوان سازی و شادابی پوست می گردد.

میوه پوملو

تمامی این مواد مغذی در میوه پوملو موجود است البته این مواد و ویتامین ها در اغلب میوه های خانواده مرکبات موجود می باشند و شما با استفاده از هریک از این میوه ها سلامتی خود و خانواده تان را تضمین می کنید.

فواید درمانی میوه پوملو

این میوه به دلیل دارا بودن مواد مغذی و ویتامین ها در درمان بسیاری از بیماری ها مفید می باشد که در ادامه این مطلب به شرح این فواید می پردازیم.

سلامت قلب

این میوه با تنظیم فشار خون و کاهش سطح کلسترول بدن نقش مهمی در سلامت قلب ایفا می کند و در واقع می توان گفت خطر ابتلا به سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش می دهد.

مبارزه با عفونت

از دیگر خواص پوملو درمان انواع خاصی از عفونت ها می باشد زیرا، این میوه دارای خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی است و طبق تحقیقات انجام شده اسانس این میوه در مقابل قارچ Penicillium expansum تاثیر گذار می باشد.

تقویت لثه های سالم

این میوه سرشار از ویتامین C است از این رو، نقش مهمی در سلامت و تقویت لثه ها دارد بنابراین بهتر است به منظور تقویت لثه از این میوه کمک بگیرید.

سلامت مو

این میوه به دلیل داشتن مواد مغذی معدنی مانند آهن، روی و ویتامین A، B6، B12 و E کمک زیادی به سلامت مو می کند از این رو، بهتر است این میوه را در برنامه غذایی تان بکنجانید.

کمک به سیستم گوارش و هضم غذا

این میوه سرشار از فیبر می باشد و مصرف این میوه بیش از ۲۵% نیاز روزانه بدن به این ماده مغذی را تامین می نمایید و با تنظیم حرکات روده و دستگاه گوارش برای جذب غذا و هضم راحت تر آن مفید می باشد و به درمان یبوست و اسهال کمک می کند و فیبر موجود در این میوه عاملی موثر برای ترشح اسید معده می باشد که هضم پروتئین ها سخت و پیچیده را آسان می کند.

درمان و کنترل فشار خون

پوملو منبع غنی از پتاسیم است و با مصرف آن ۳۷% درصد نیاز روزانه بدن به این ماده تامین می گردد. پتاسیم به دلیل داشتن خاصیت گشادکنندگی رگ ها انبساط و گرفتگی عروق خونی بدن را برطرف می کند و میزان اکسیژن موجود در خون و سرعت گردش جریان خون را در رگ های بدن تنظیم می نماید. همچنین از میزان آسیب و فشار قلبی می کاهد و خطر ابتلا به سکته مغزی و قلبی، آترواسکلروزیس را تا حدی کاهش می دهد.

مزیت های فراوان میوه پوملو

کم کردن وزن

از جمله میوه های که  تاثیر به سزایی در چربی سوزی دارند می توان میوه گریپ فورت و پوملو را نام برد. این میوه ها به دلیل داشتن آنزیم کارنیتین پالمیتیل ترانسفراز به کاهش وزن به خصوص مقابله با چربی شکم کمک می کنند. به خاطر داشته باشد آنزیم موجود در این میوه ها در کمتر غذای یافت می گردد، بنابراین بهتر است در رژیم غذایی خود  این میوه ها را بگنجانید.

پیشگیری از اسپاسم عضلانی

این میوه با حفظ تعادل مایعات در بدن از اسپاسم عضلانی یا همان گرفتگی عضلات جلوگیری می کند. زمانی که پتاسیم در بدن پایین باشد، احتمال اسپاسم عضلانی و حتی خطر پارکی رباط ها و کشیدگی عضلات وجود دارد. این میوه با فراهم کردن میزان قابل توجه ای پتاسیم در حفظ بافت عضلانی و اسکلتی بدن کمک می کند.

معرفی خواص میوه پوملو

عوارض مصرف پوملو

ایم میوه امکان دارد با داروهای خاصی تداخل داشته باشند از این رو، پیش از مصرف این دارو بهتر است با پزشک تان مشورت نمایید و همچنین افرادی که به این میوه ها حساسیت دارند باید از مصرف آن خودداری نمایند.

آشنایی با میوه پوملو و و دیگر مرکبات به طور کلی خواص مواد غذایی می تواند شما را در حفظ سلامت بدن و همچنین پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها کمک نماید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *