دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آنچه باید درباره قرص دایمتیکون بدانید

  • بهاره سلطانی
  • ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
  • ۱

قرص دایمتیکون یا داروی معروف ضد نفخ مصرف زیادی در دنیا دارد, این دارو گازهای روده و شکم را کم کرده و به مرور از بین می برد. در این مقاله شما علاوه بر آشنایی با این دارو با عوامل بوجود آورنده نفخ هم آشنا می شوید.

نفخ شکم معضلی است که خیلی افراد از آن شکایت می کنند که این مشکل بیشتر به دلیل عادتهای غلط غذایی به وجود می آید و به راحتی هم قابل درمان است. گازهای موجود در روده عنصر اصلی بروز نفخ هستند. قرص دایمتیکون یا داروی ضد نفخ با متصل شدن به موادی که در لوله گوارش هستند به دفع آنها کمک می کند و از این طریق نفخ را از بین می برد. این دارو به شکل های قرص و قطره وجود دارد.

قرص دایمتیکون و موارد مصرف آن

نحوه مصرف قرص دایمتیکون

دارو باید به همان میزانی که پزشک تجویز کرده است مصرف شود و این تجویز در افراد فرق می کند. این قرص باید در طی زمانی که گفته شده است به طور صحیح مصرف شود. همچنین بهترین تاثیر این دارو بعد از خوردن غذا و در هر ۸ ساعت مصرف شود.

موارد استفاده

قرص ضد نفخ شکم دایمتیکون

دوز مصرفی دایمتیکون

مقدار مصرف دارو برای کودکان باید با دستور پزشک و در نظر گرفتن وضعیت جسمانی ، وزن بدن و شدت بیماری باشد.

دوز مصرفی دارو برای کودکان بزرگ تر از ۱۲ سال و همچنین بزرگسالان به صورت متداول جهت رفع نفخ در طول شبانه روز ۴ مرتبه به میزان ۱۲۵ الی ۱۸۰ میلی گرم می باشد که می تواند بعد از غذا زمان خواب و یا در مواقع نیاز باشد.

احتیاط: بدون تجویز پزشک دوز مصرفی روزانه بیشتر از ۵۰۰ میلی گرم ممنوع می باشد.

  •  آرون گروپس

دوز مصرفی دایمتیکون

عوارض جانبی داروی دایمتیکون

عوارضی که ممکن است با مصرف این قرص رخ دهد در چند گروه قرار می گیرد. گروه اول علایمی مثل سر درد, حالت تهوع, استفراغ, اسهال و اختلال دستگاه گوارش به وجود آمد جای نگرانی نیست, این عوارض از بین می روند و معمولا خیلی کم اتفاق می افتند اما اگر به طور شدید به وجود آمد با پزشکتان مشورت کنید.

علایم گروه دوم عوارض مصرف این قرص مانند تهوع و استفراغ شدید, سرگیجه شدید, ناراحتی های شنوایی و بینایی که با کاهش قدرت شنوایی و بینایی همراه است و همچنین تغییر رنگ بعضی نقاط پوست, جوش های ریز و متورم شدن لب ها که نشان دهنده آلرژی به این دارو است را حتما به پزشک اطلاع دهید.

موارد مصرف داروی ضد نفخ دایمتیکون

و دسته سوم عوارض این دارو که در صورت مشاهده آن حتما باید به اورژانس مراجعه کرد, علایمی مثل غش کردن, تنگی نفس و کاهش سطح هوشیاری است.

لازم به ذکر است که گفته شود اگر سابقا به دارو یا خوراکی  آلرژی داشته اید باید در مصرف داروی ضد نفخ احتیاط کنید و قبل از مصرف حتما به پزشک اطلاع دهید.

تداخل دارویی دایمتیکون

به دلیل ارتباط مستقیم دارو ها با عملکرد کبد و کلیه و همچنین مضرات مصرف بعضی دارو ها و باید ها و نبایدهای مصرف همزمان بعضی دارو ها سبب شده است که امروزه مبحث تداخلات دارویی اهمیت ویژه ایی داشته باشد و دانستن این اطلاعات می تواند در بهبود و حفظ سلامت انسانها کمک کند. بهتر است قبل از تجویز هر دارویی توسط پزشک, او را از مصرف سایر داروهایمان آگاه کنیم تا راهنمایی بهتر از طرف پزشک صورت گیرد. ما چند نکته تداخل دارویی با قرص دایمتیکون را برای شما در این مطلب گنجانیدم.

از جمله اینکه بیمارانی که دچار نارسایی ها یا بیماری های کبدی و کلیوی دارند نباید همزمان از این قرص استفاده کنند. و اگر داروهای گیاهی یا مکمل های ویتامینه مصرف می کنید, حتما از این موضوع که مصرف این داروها باهم بی خطر است مطلع شوید.

قرص دایمتیکون

مصرف در زمان بارداری و شیردهی

اگر تجویز این دارو در دوره بارداری توسط پزشک صورت گرفت, منع مصرف ندارد ولی مصرف باید بر طبق دستور و صلاح دید پزشک باشد و از مصرف خودسرانه, طولانی مدت و بدون نسخه پزشک جدا خودداری کنید

همچنین در زمان شیردهی این دارو از طریق شیر به نوزاد منتقل می شود و بهتر است که استفاده نشود و یا قبل از استفاده حتما پزشک را در جریان بگذارید.

مصرف قرص دایمتیکون در زنان باردار و شیر ده

قطره دایمتیکون

نوع فعال شده داروی ضد نفخ که با نام سایمتیکون شناخته شده است به شکل قطره هم وجود دارد. گفتنی است از این دارو در ترکیبات دیگری هم استفاده می شود. از آن جمله می توان قرص و شربت آلومینیوم ام جی اس را نام برد.

در پایان این مقاله شما را با علل نفخ شکم آشنا می کنیم تا با جلوگیری و رفع آنها نفخ به خودی خود درمان شود و نیازی به استفاده از قرص دایمتیکون، نداشته باشید.

عوامل به وجود آورنده نفخ

یبوست یکی از زمینه سازهای نفخ است, و خود یبوست به دنبال کاهش مصرف فیبر و مایعات به وجود می آید. به همین خاطر غذاهای فست فودی که فیبر کمتری دارند مصرفشان نفخ را به وجود می آورد. یکی دیگر از دلایل نفخ حساسیت های غذایی است که منجر به تولید گاز روده می شود. همچنین توصیه های کاربردی در زمینه رژیم های غذایی و نحوه صحیح غذا خوردن باید رعایت شود از این مواد می توان به تند غذا خوردن اشاره کرد. اگر غذا را تند می خورید احتمال اینکه دچار نفخ شوید بیشتر است, زیرا هوای بیشتری به معده تان وارد می کنید.

عوامل نفخ

همچنین مصرف بی رویه نوشیدنی های گاز دار هم عامل خوبی برای نفخ هستند. جالب است بدانید که افرادی که معتاد به جویدن آدامس هستند بیشتر به نفخ دچار می شوند. و پر خوری هم عامل خوبی برای نفخ است. همچنین خوراکی هایی مثل لوبیا و کلم نفخ آورند. اگر دچار نفخ می شوید مصرف این خوراکی ها را محدود کنید. و به جای آن از جعفری, نعنا, زنجبیل و آناناس استفاده کنید.

 قرص دایمتیکون معروف به ضد نفخ

هشدارهای دارویی دایمتیکون

۱- در صورت حساسیت به ابن قرص پیش از شروع مصرف دارو دقت داشته باشید که با پزشک در این رابطه مشورت نمایید.

۲- پیش از شروع مصرف این دارو باید لیستی از داروهای مصرفی خود و همچنین اطلاعاتی از وجود سابقه بیماری یا حساسیت و همچنین وضعیت حال حاضر خود مثلا جراحی، شیردهی، بارداری و غیره را در اختیار پزشک معالج قرار دهید.

۳- در صورتی که در دوران بارداری یا طول دوره شیردهی این دارو توسط پزشک تجویز شده است منع مصرف نخواهد داشت، البته باید مطابق با دستور پزشک مورد مصرف قرار گیرند.

۴- چنانچه یک نوبت از مصرف دارو فراموش گردد به محض یادآوری باید دوز مصرفی دارو برای یک نوبت مصرف شود. اما اگر زمان یادآوری نزدیک به نوبت مصرف بعدی بود، از مصرف نوبت فراموش شده خودداری شود و مصرف دارو را مطابق با روال گذشته و سر ساعت مصرف گردد و از افزایش دوز دارو اجتناب شود.

توصیه های دارویی دایمتیکون

توصیه های دارویی دایمتیکون

۱- چنانچه تحت رژیم های خاص و دیگر رژیم ها می باشید پزشک خود را در جریان رژیم غذایی خود بگذارید.

۲- برای کمک به برطرف کردن نفخ شکم تا حد امکان از مصرف حبوبات، غذاهای تند و نفخ دار خودداری کنید.

۳- سعی کنید به صورت کامل غذاها را بجویید و به آهستگی غذا بخورید.

۴- پیش از غذا خوردن نباید سیگار بکشید.

۵- از مصرف نوشیدنی های کربن دار و نوشابه های گازدار خودداری نمایید.

۶- داشتن رژیم غذایی مناسب و همچنین به طور مرتب ورزش کردن مانع از ایجاد گاز و یا نفخ شکم می گردد.

۷- بهترین زمان مصرف دایمتیکون پس از غذا و به هنگام خواب می باشد.

۸- قرص های دایمتیکون جویدنی هستند و باید کاملا جویده شوند.

۹- استفاده از این دارو برای رفع قولنج یا کولیک در نوزادان توصیه نمی گردد.

موارد احتیاط دایمتیکون

علاوه بر رعایت رژیم غذایی, ورزش نیز کمک زیادی به تقویت ماهیچه های شکم و جلوگیری از نفخ می کند. به یاد داشته باشید استفاده از قرص دایمتیکون با یا هر داروی شیمیایی دیگری با عوارض جانبی همراه است در نتیجه جلوگیری از بروز بیماری ها موثرترین راه برای رهایی از آن ها است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۱ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *