دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چند نمونه نامه اداری برای امور مختلف که حتما به کارتان می آید

  • یلدا محمدی
  • ۲ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

چندین نمونه نامه اداری برای ارگان های مختلف را در این مقاله ارائه می دهیم که هر یک از این متن نامه های اداری می توانند در درخواست وام، همکاری، افزایش حقوق، مرخصی و… برای شما عزیزان مفید و کارآمد باشند.

نگارش نامه های اداری با متن های مناسب یکی از مهمترین مواردی است که همه ما درطول زندگی بارها آن را تجربه نموده ایم. همانگونه که می دانید نگارش صحیح و اصولی نامه اداری می تواند تا حد زیادی میزان موفقیت درخواست ذکر شده در نامه را بالا ببرد، از این رو نویسنده باید نامه را با توجه به تمامی اصول و قوائد بنویسد و تمام تلاش خود را برای داشتن بهترین متن نامه به کار گیرد. البته راه های ساده تری نیز در این زمینه وجود دارد، آشنایی با چند نمونه نامه اداری نگارش شده یکی از این راه هاست که می تواند نقش مثبتی در نوشتن متن نامه اداری داشته باشد.

پنج نمونه نامه اداری با متن های اصولی و گیرا :

نامه های اداری برخلاف نامه های عاشقانه و غیررسمی، دارای نگارشی اصولی با به کارگیری قوائد خاص می باشد و محتوای ویژه ایی دارند. اگر شما نیز قصد نوشتن نامه اداری برای سازمان، ارگان و یا افراد خاصی را دارید، می توانید با توجه به انواع نمونه نامه اداری و الگوبرداری از آنها و یا با ایجاد تغییراتی در این نمونه ها، متن نامه اداری مناسب برای امور در نظر گرفته شده را انتخاب و به کار گیرید. در ادامه چندین نمونه نامه اداری با متن های مختلف را ملاحظه می فرمایید که این نامه ها می توانند الگو مناسبی برای شما عزیزان در هنگام نگارش نامه رسمی و اداری باشند.

نمونه نامه اداری و رسمی

نمونه نامه رسمی درخواست همکاری

جناب آقای …

مدیر محترم اجرایی نمایشگاه ….

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

موضوع : درخواست غرفه در نمایشگاه

با سلام و احترام

بدینوسیله به استحضار می رساند اینجانب … با مسئولیت   …….  در مرکز/ مجموعه/ شرکت … پس از مطالعه شرایط پذیرش متقاضیان و  پر نمودن  فرم تکمیلی برنامه ها بدینوسیله آمادگی خود و مجموعه مذکور را جهت حضور فعال و موثر در نمایشگاه …. بحضور اعلام می دارم.
خواهشمند است دستور فرمایید اقدامات لازم مبذول و از نتیجه این امور را مطلع نمایند.

بدیهی است هرگونه تغییر در تصمیم حضور این شرکت در نمایشگاه الزاما به صورت کتبی اعلام خواهد شد و در غیر این صورت مسئولیت مالی آن بر عهده این شرکت خواهد بود.

به امید آنکه بتوانیم با کمک یکدیگر گامی هرچند کوچک در بهبود فضای کسب و کار کشورمان برداریم.

با تشکر

نام و امضا و تاریخ

*****

متن نامه اداری درخواست اقلام و تجهیزات

جناب آقای

مدیر محترم …

موضوع : درخواست اقلام و تجهیزات

با سلام و احترام

بدینوسیله به استحضار می رساند این امور جهت انجام … نیاز به اقلام و تجهیزات زیر دارد . خواهشمند است دستور فرمایید  مساعدت لازم مبذول نمایند.

۱-

۲-

۳-

پیشاپیش از حسن توجه جنابعالی کمال تشکر را دارم.

با تشکر…

رییس قسمت …

*****

نمونه نامه برای انتقال یا مهمان دانشجویان

جناب آقای …

ریاست محترم دانشگاه ….
موضوع : درخواست انتقالی یا مهمان به دانشگاه …
با سلام

بدینوسیله اینجانب  دانشجوی ورودی مهر ماه سال …  بعلت اینکه پس از قبولی در دانشگاه و شروع دوران دانشجویی متاهل گردیده و  محل اشتغال دائم همسرم ، در  … می باشد تقاضای میهمان به مدت … به دانشگاه  …می باشم .

البته مشکلات دیگری از جمله مشکلات مالی ، اجتماعی ،خانوادگی ؛ فوت یکی از اقوام درجه اول  از جنابعالی تقاضا دارم دستور فرمایید مساعدت لازم درخصوص دانشجوی میهمان مبذول نمایند.

با تشکر و سپاس…

*****

نمونه نامه برای اعتراض نمره دانشجویان

جناب آقای…

استاد گرامی استاد درس ….

موضوع : اعتراض به نمره امتحان پایان ترم

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما

بدینوسیله اینجانب … دانشجوی رشته کارشناسی ……در کلاس…… نسبت به گرفتن نمره پایین در نمره درس … از شما استاد عزیز گله مندم .

اینجانب برای این درس درطول ترم تلاش بسیار کرده ام و درس را با علاقه فراوان دنبال میکردم  و تکالیف و ترجمه متن ها را بادقت و وسواس فراوان انجام میدادم  و وقت بسیاری را برای درس …. صرف میکردم . بنده حقیر در کلاس نیز تمام تلاش خود را برای فعال بودن در کلاس نیز انجام داده  واین روند را درطول ترم نیز دنبال کردم.

در امتحان پایان ترم نیز تمام تلاش خود برای گرفتن نمره کامل درس بکار گرفتم   تا رضایت بخش ترین  و بهترین عملکرد  و نتیجه را داشته باشم.

با ایمان به این که نمره کامل این درس را دریافت میکنم .

اما با دیدن نمره خود و مقایسه با دیگر دانشجویان ضعیف کلاس که نمره های بالاتر دریافت کرده بودند بسیار متعجب شدم.

اینجانب از حضرتعالی استدعا دارم یک بار دیگر برگه امتحانی و عملکرد کلاسی اینجانب را مورد بررسی و بازبینی قرار دهید.

با تشکر و سپاس فراوان

!دانشجوی….

*****

نمونه نامه اداری و رسمی بازگشت به کار

جناب آقای ….

مدیر محترم امور اداری / رییس محترم اداره کارگزینی

موضوع : درخواست بازگشت به کار

با سلام و احترام

بدینوسیله به استحضار می رساند اینجانب …………. به شماره کارمندی …… و به شماره شناسنامه ……. که از تاریخ ……….. در شرکت با سمت ……. در واحد …… مشغول بکار بوده ام متاسفانه بنا به دلایل شخصی / کاری  ناچار به استعفا و ترک کار از تاریخ …………… گردیده ام با توجه به مشکلات بیشماری که پس از ترک شرکت با آن موجه شده ام ، از جنابعالی تقاضای بازگشت به کار داشته و تعهد می نمایم در صورت موافقت با شروع بکار اینجانب به نحو احسن نسبت به انجام امور محوله اهتمام ورزم .

پیشاپیش از حسن نظر جنابعالی کمال تشکر خویش را ابراز نموده و استدعا دارم در صورت صلاحدید با بازگشت به کار اینجانب موافقت فرمایید.

با تشکر و سپاس

نام و نام خانوادگی

تاریخ و امضا

*****

نمونه متن نامه اداری و رسمی

انواع متن نامه نگاری برای سازمان های اداری

در نوشتن متن نامه های اداری باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید؛ مهمترین نکته در این زمینه باید این نکته را مدنظر داشته باشید که با چه کسی قصد مکاتبه دارید و در نوشتن ناه های اداری باید سلسله مراتب رعایت شود، حال بعد مشخص شدن شخص مورد مکاتبه باید نکات دیگری از جمله دقت و صراحت نامه، نداشتن غلط املایی، طولانی نشدن نامه، عدم استفاده از کلمات عامیانه و کوچه بازاری، خلاصه نویسی و پرهیز از حشو و به کار بردن کلمات هم معنی، نگارش نامه با فونت رایج و اندازه قلم مناسب و خوانا، ذکر نام خدا، تاریخ و شماره در ابتدای نامه و نیز ذکر این مورد که نامه دارای پیوست است یا خیر، همچنین بسیاری از نکات دیگر که در اینجا از گفتن این موارد صرفنظر می کنیم، در ادامه می توانید با چند نمونه دیگر از متن نامه های اداری و رسمی آشنا شوید.

نامه اداری قطع همکاری

جناب آقای / سرکار خانم …

کارشناس محترم بخش …

موضوع : قطع همکاری

با سلام

احتراما نظر به انقضای مدت قرارداد کار شما در تاریخ … بدینوسیله عدم نیاز شرکت به ادامه همکاری با شما از تاریخ … اعلام می شود. مقتضی است جهت تسویه حساب به امور اداری مراجعه نمایید.

با تشکر

نام و نام خانوادگی

سمت و امضا

*****

نامه اداری درخواست مساعده

جناب آقای / سرکار خانم …

مدیریت محترم امور مالی

موضوع : درخواست مساعده

با سلام

احتراما اینجانب … کارمند واحد … با کد پرسنلی … طبق بخشنامه سازمان به شماره … و واجد شرایط بودن اینجانب، تقاضای دریافت مبلغ … ریال مساعده حقوق … ماه را دارم.

خواهشمندم دستور مقتضی در ارتباط با درخواست اینجانب را صادر فرمایید.

پیشاپیش از دستور مساعد آن مدیریت محترم کمال تشکر را دارد.

با تشکر

نام، نام خانوادگی و امضا

*****

متن نامه اداری

نامه اداری درخواست وام

جناب آقای / سرکار خانم …

مدیریت محترم امور مالی

موضوع : درخواست وام

با سلام

احتراما بدینوسیله به استحضار میرسانم اینجانب … کارمند واحد … به کد پرسنلی … با سابقه … کار در شرکت، به دلیل پاره ای از مشکلات مالی و شخصی، تقاضای دریافت … ریال وام را دارم. ضمنا خاطرنشان می سازم که این مبلغ با اقساط ماهانه … ریال در مدت زمان … ماه توسط کارشناس محترم امور حسابداری و حقوق و دستمزد از حقوق اینجانب به صورت ماهانه پس از دریافت کسر گردد.

خواهشمندم دستور اقدام مقتضی در این زمینه را صادر فرمایید.

پیشاپیش از دستور مساعد آن مدیریت محترم کمال تشکر را دارم.

با تشکر و سپاس فراوان

نام و نام خانوادگی و امضا

*****

نمونه ای دیگر از نامه سازمانی

از: شرکت ………….

به: شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران

موضوع: برگزاری وبینار رایگان بازاریابی در عصر رسانه های اجتماعی

با سلام و احترام

  بازگشت به درخواست آقای ……………. در خصوص تأیید دوره های برگزار شده توسط ایشان در سال ۱۳۹۴ بصورت اینترنتی، به استحضار می رساند، صرفا” دوره های ذیل توسط ایشان در سال مذکور برگزار شده و مورد تأیید می باشد.

۱-  بازاریابی در عصر رسانه های اجتماعی بصورت حضوری ۱ دوره – مجازی ۱ دوره

تاریخ برگزاری: ۲۹/۱۰/۹۴ و ۳۰/۱۰/۹۴   –  ۱۲/۰۷/۹۴ (مجازی، وبینار)

۲-  مستندسازی و ممیزی داخلی منطبق با الزامات استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ (۸ ساعت)

لازم به توضیح است، این گواهی صرفا: بنا بر درخواست ایشان صادر و فاقد هرگونه ارزش قانونی دیگری می باشد.

*****

نمونه نامه رسمی

با چندین نمونه نامه اداری و رسمی برای امور روزانه مختلف آشنا شدید، امیدواریم با الگوبرداری از این نامه های اداری بتوانید بهترین و مناسبت ترین نامه و متن رسمی را در شرایط مختلف به نگارش درآورید. همچنین می توانید با کلیک بر روی شعر و ادبیات و مراجعه به این بخش با دیگر نامه ها و همچنین اصول کلی در رابطه با نگارش انواع نامه و متن های ادبی و رسمی آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *