دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

علائم هفته اول بارداری را بهتر بشناسید

  • مرضیه نیکزاد
  • ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰
  • ۰

یکی از مهم ترین و حساس ترین دوران زندگی هر خانمی دوران بارداری می باشد که باید در این دوران مراقبت های لازم و ضروری را مدنظر قرار داده تا فرزندی سالم و زیبا را به دنیا آورد. در این مطلب ما قصد داریم تا علائم هفته اول بارداری را بیشتر برایتان توضیح دهیم.

در هفته اول بارداری خانم ها معمولا اطلاعی از بارداری خود ندارند و هفته اول بارداری بدون دانستن وقوع بارداری طی می شود بدون آن که خانم ها اطلاعی داشته باشند. گاهی اوقات احتمال دارد که این روال برای هفته دوم بارداری نیز اتفاق بیفتد. بیشتر خانم ها چون برای بارداری خود در هفته های اول برنامه ای ندارند از باردار بودن خود نیز بدون اطلاع می باشند. در این مطلب با علائم هفته اول بارداری در خدمت شما مخاطبان عزیز می باشیم.

بسیاری از خانم هایی که دارای چرخه قاعدگی مرتبی می باشند هنگامی که این چرخه برای یک بار بهم ریخته و نامرتب شود گمان می کنند که اتفاق خاصی رخ نداده و این کار صرفا فقط برای بهم ریختگی موقت دوران قاعدگی می باشد زیرا در هفته اول بارداری هیچ نوع علامت و نشانه خاص و واضحی دیده نمی شود تنها نشانه هایی از خستگی و یا نیاز دائم به ادرار مشخص می شود که باز هم بسیاری از خانم ها این علایم را نشانه باردار شدن نمی دانند.

نشانه های هفته اول بارداری

نشانه ها و علائم هفته اول بارداری

همان طور که می دانید چرخه قاعدگی ۲۸ روز به درازا می کشد اگرچه ممکن است که این زمان به ۲۴ الی ۳۵ روز نیز برسد. این چرخه هنگامی شروع می شود که تخمکی از تخمدان آزاد شده و به سمت لوله های رحم حرکت می کند که در واقع همان مسیری است که اسپرم به آن رسیده و بارداری رخ می دهد. تخمک بارور شده از این مسیر حرکت کرده و به سمت رحم می رود و سرانجام در آن جا جایگزینی انجام می شود. در ادامه علائم و نشانه های هفته اول بارداری را پیش رو دارید.

آشنایی با علائم اولیه بارداری

علامت های هفته اول بارداری

  • دل درد و لکه بینی

دل درد و لکه بینی یکی از علائم اولیه بارداری می باشد که چند روز پس از انجام عمل لقاح تخمکی که بارور شده است خود را به سمت دیواره رحم کشانده و همین امر موجب می شود که لکه بینی و دل درد آغاز شود. برخی از خانم ها این لکه بینی را با لکه بینی دوران قاعدگی اشتباه گرفته و گمان نمی کنند که باردار شده باشند.

  • کسل بودن و خستگی

سخت ترین نشانه بارداری خستگی و کسل بودن است زیرا خانم ها اغلب روز را به علت انجام کارهای روزمره خسته می شوند. پس از تخمک گذاری هورمون پروژسترون در بدن خانم باردار افزایش پیدا کرده و همین امر موجب بی حالی و خستگی او می شود. در این هنگام می توانید با خوردن غذاهای سرشار از آهن و پروتئین این خستگی ها را جبران نمایید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

علائم اولیه بارداری

  • تغییر در سینه ها

یکی دیگر از علایم هفته اول بارداری تغییراتی هستند که در سینه رخ می دهند. هورمون های موجود در بدن خانم ها پس از انجام عمل لقاح افزایش پیدا کرده و حدود ۲ هفته پس از لقاح سینه ها ورم کرده و درد و سوزش در آن ها احساس می شود.

  •  داشتن حالت تهوع و استفراغ

اغلب خانم های باردار ممکن است این علامت را نداشته باشند اما در برخی از آن ها این علائم قابل توجه است. افزایش هورمون ها در بدن خانم باردار موجب کاهش کار کردن شکم شده که در نهایت منجر به استفراغ می شود. این علامت در هفته ۱۳ یا ۱۴ دوران بارداری از بین خواهد رفت.

نشانه های اولیه بارداری

  •  تاخیر در زمان پریودی

یکی از ساده ترین و سریع ترین نشانه های بارداری تاخیر در زمان پریودی می باشد. اما گاهی اوقات ممکن است که به خاطر کاهش و یا افزایش وزن شدید، مشکلات هورمونی و استرس رخ دهد که دلایلی به غیر از بارداری را دارد.

  • تکرار ادرار

    حالت تکرار ادرار برای خانم ها ممکن است حتی در دوران غیر از بارداری نیز رخ دهد اما اگر این تکرار در زمان بارداری رخ دهد معمولا در هفته ششم بارداری اتفاق می افتد.

    علائم بارداری

  • سر درد و کمر درد

اغلب خانم های باردار به سر درد های خفیف و داشتن کمر درد بسیار شدید دچار می شوند که باید این دردها را تحمل کنند.

آشنایی با علائم هفته اول بارداری

  • یبوست

    در دوران بارداری با افزایش هورمون پروژسترون یبوست در بدن اتفاق می افتد که برای کاهش اینکار باید به مقدار زیاد آب بنوشید و از غذاهای فیبردار نیز در برنامه غذایی خود بیشتر استفاده نمایید.

  • داشتن سرگیجه

داشتن سرگیجه نیز یکی دیگر از علائم هفته اول بارداری است که ممکن است به علت فشار خون پایین و یا کاهش قند خون و گشاد شدن رگ های خونی باشد.

نشانه های اولیه بارداری

نشانه های دیگر هفته اول بارداری

نشانه هایی که در هفته اول حاملگی با آن مواجهه می شوید در واقع علائمی هستند که در دوران قاعدگی نیز آن را تجربه می کنید و امکان دارد به مدت سه تا هفت روز این علایم به طول انجامد که عبارتند از : نفخ، درد در ناحیه تحتانی شکم، خونریزی واژینال و انقباضات شکمی که برخی از خانم ها حتی در صورت پریود نشدن تا هفته چهارم نیز هیچ احساسی از این قبیل در خود ندارند.

مراقبت‌های هفته اول بارداری

در صورتی که در روزهای ابتدایی دوران بارداری هستید باید توجه ویژه ای به برخی عادات غذایی داشته باشید و یک سری نکات را رعایت نمایید تا دوران بارداری بدون مشکلی را سپری کنید.

مصرف مواد غذایی سالم و متنوع

استفاده از مواد غذایی سالم نقش مهمی در سلامت مادر و جنین دارد از این رو، مصرف مواد غذایی دارای کلسیم، پروتئین و ویتامین را در برنامه غذایی تان بگنجانید.

مراقبت های هفته اول بارداری

مصرف اسید فولیک

همانطور که می دانید لوله عصبی به منظور شکل کیری سیستم اعصاب جنین به اسید فولیک نیاز دارد که در میوه و سبزیجات وجود دارد با این وجود، قرص خوراکی آن نیز توصیه خواهد شد و از این رو این دسته از خانم ها به صورت روزانه به مصرف چهارصد میکروگرم فولیک نیاز دارند بنابراین با پزشک در مورد مصرف آن مشورت کنید.

خودداری از دخانیات

در صورت تصمیم به بارداری و در طول دوران بارداری از مصرف انواع دخانیات خودداری نمایید زیرا، سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازد و جنین وابسته به این مواد خواهد شد.

هفته اول بارداری و مراقبت های آن

پرهیز از مصرف دارو های مسکن

در طول دوران بارداری تا حد امکان از مصرف دارو های مسکن و همچنین سرماخوردگی خودداری کنید و در صورتی که داروی خاصی استفاده می کنید حتما موضوع را با پزشک در جریان بگذارید تا خطری سلامت جنین را تهدید نکند.

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، در این مطلب با نشانه ها و علائم هفته اول بارداری در خدمت شما دوستان عزیز بودیم که امیدواریم توانسته باشیم تا اطلاعاتی را در اختیار شما خانم های عزیز قرار داده باشیم. در صورت تمایل برای آشنایی با انواع نکات مهم درباره مادر و کودک به بخش کودک و والدین مراجعه نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *