دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

فواید و خواص چای سبز + بررسی مضرات آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

چای سبز یکی از انواع چای ها می باشد که در دو نوع چینی و ژاپنی دسته بندی می شود. خاصیت های بی شماری برای این چای گزارش شده که در صورت استفاده صحیح بسیار مفید است ولی مصرف بیش از حد آن می تواند زیان بار باشد.

یکی از معروف ترین چای ها در سراسر دنیا چای سبز می باشد. به دلیل فواید فراوانی که برای این چای ذکر شده، اکثر افراد تمایل دارند, نوشیدن چای سبز را امتحان کنند. با اینکه این چای فواید زیادی دارد با این حال مصرف بیش از حد آن توصیه نمی شود و به علاوه برخی از بیماران باید با دقت از این چای استفاده کنند چرا که ممکن است برای آن ها نوشیدن این چای مضر باشد.

شناخت مهمترین خواص چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدن و ویتامین های E و C می باشد و دراری فواید بی شماری است و بهترین جایگزین برای چای سیاه می باشد اما با این وجود تنها ۲۰ درصد مورد استفاده قرار می گیرد.

خواص چای سبز

۱- آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز ، آنتی اکسیدان های بسیار قوی هستند که از جمله آن ها کاتچین را می توان نام برد از این رو یکی از مواد بسیار موثر در پیشگیری و درمان سرطان به شمار می رود. به علاوه وجود آنتی اکسیدان ها در بدن روند پیری را کند می کند و از آن ها که چای سبز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان های قوی است، داروی ضد پیری محسوب می شود و تاثیر آن به خصوص در پوست صورت دو چندان می باشد.

۲- از جمله مواد مغذی دیگر موجود در چای سبز می توان به فلوراید اشاره کرد که یکی از مواد موجود در برخی از خمیر دندان ها است. این ماده تاثیر مثبتی بر استخوان ها دارد و از پوکی استخوان ها جلوگیری می کند. همچنین باعث پیشگیری از پوسیدگی دندان ها می شود.

۳- خواص چای سبز در فعالیت های سلولی مغز نیز مثبت ارزیابی شده و بررسی ها نشان داده است که نوشیدن این چای به خصوص برای تقویت حافظه بسیار موثر است و از بروز آلزایمر جلوگیری می کند. همچنین وجود ماده ایی به نام آل تیانین در چای سبز که جزء اسیدهای آمینه است باعث شده تا مصرف این چای باعث آرام بخشی شده و در نتیجه حالت تنش, استرس و افسرگی و هیجان را از بین ببرد.

  •  آرون گروپس

۴- چای سبز بر دستگاه های داخلی بدن از جمله کبد تاثیر مثبتی دارد تا آن جا که از بروز سرطان کبد جلوگیری می کند.

۵- این چای حاوی مقدار بسیار کمی کافئین است به همین دلیل نوشیدن ۳ تا ۴ فنجان چای سبز روزانه بلامانع می باشد و از بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. چای سبز سوخت و ساز بدن را افزایش داده و منجر به از بین رفتن چربی های اضافی بدن می شود. به همین دلیل مصرف آن برای درمان چاقی توصیه می شود.

۶- یکی دیگر از خواص چای سبز , کاهش کلسترول خون می باشد، از این رو نوشیدن ۳ فنجان چای سبز به بیماران قلبی توصیه می شود. بررسی ها نشان داده است نوشیدن این چای حتی برای افرادی که دچار سکته قلبی شده اند نیز بسیار مفید است و سلول های آسیب دیده قلب را ترمیم می کند.

تمام فواید چای سبز

۷- یکی از بیماری های ناشی از روماتیسم، ورم مفاصل می باشد، پژوهشگران دریافته اند که مصرف چای سبز می تواند خطر ابتلا به ورم مفاصل را در این بیماران کاهش دهد.

۸- بهترین مکمل برای حفظ سلامتی دهان و دندان چای شبز می باشد با نوشیدن آن بوی بد نامطبوع دهان و تنفس بد بو برطرف می گردد و باکتری مضر داخل دهان از بین مروند. چای سبز در کشور چین به عنوان دارویی برای خوشبو شدن دهان و تنفس برای حضور در مهمانی ها استفاده می شد.

۹- یکی دیگر از فواید مصرف چای سبز کمک به کاهش وزن می باشد که برای این منظور باید میزان نوشیدن روزانه این چای ۳الی ۴ لیوان باشد و در وعده های غذایی دو ساعت بعد از صرف غذا، این نوشیدنی گیاهی را میل شود. البته توجه داشته باشد که مصرف آن همراه غذا موجب کاهش جذب آهن می گردد و نوشیدن بیش از حد چای سبز نه تنها کمکی به چربی سوزی بیشتر نمی کند بلکه مشکلاتی را نیز به وجود خواهد آورد.

۱۰- عفونت های مربوط به گوش و تورم های ایجاد شده در این عضو بدن با چای سبز بهبود می یابد برای این منظور باید گوش را با استفاده از پارچه تمیز نم دار شده با چای سبز تمیز کرد و با انجام این کار میزان عفونت و تورم تاحدودی کاهش می یابد.

۱۱_ چای سبز خطر ابتلا به فشار خون بالا را می کاهد، زیرا ترکیبات موجود در این چای عملکرد و ساختار دیواره رگ ها را محافظت  و کنترل می کند.

۱۲- در حالت کلی مصرف چای سبز، سیستم ایمنی افراد را افزایش داده و از این برای بسیاری از بیماری ها همچون  برخی حساسیت ها و بیماری های فصلی و از جمله بیماری های خطرناک نظیر سرطان و ایدز مفید است.

معرفی خواص چای سبز

مضرات چای سبز

۱- وجود کافئین در این چای مانند چای سیاه ممکن است باعث دفع آهن بدن شود. به همین دلیل توصیه می شود در مصرف چای سبز زیاده روی نشود به ویژه برای زنان باردار و شیرده و کسانی که ناراحتی اعصاب دارند.

۲- همچنین زیاده روی در نوشیدن این چای می تواند آب بیشتری را از بدن دفع کرده و در نتیجه منجر به یبوست شدید می شود که می تواند به کبد آسیب جدی وارد کند.

همچنین نوشیدن این چای در برخی افراد ایجاد آلرژی می کند و ممکن است بعد از خوردن آن، دچار تنگی نفس و گلو درد های شدید شوند. در این صورت باید سریعا نوشیدن چای سبز را متوقف کرده و به پزشک مراجعه شود تا از بروز بیماری های دیگر جلوگیری شود.

چای سبز

از این که تا پایان با خواص چای سبز همراه ما بودید سپاسگزاریم برای آگاهی از دیگر خواص مواد غذایی پیشنهاد می کنیم بر روی لینک همین بخش کلیک نمایید.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *